2025. 03. 13. csütörtök
Ajtony, Krisztián
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: két év alatt 167 millió euró repülőtér-fejlesztésre

Budapest Airport: két év alatt 167 millió euró repülőtér-fejlesztésre
Budapest Airport  |  2021. 01. 19., 13:57
Budapest Airport: két év alatt 167 millió euró repülőtér-fejlesztésre

Az elmúlt két évben a Budapest Airport 167 millió euró értékben valósított meg beruházásokat a repülőtéren, amelyeknek köszönhetően magas biztonsági színvonal mellett nagymértékben nőtt a budapesti légikikötő régiós jelentősége. Az infrastruktúra, a kapacitásbővítés és a digitalizáció köré épülő nagyberuházások és egyéb háttérfejlesztések érezehető emelkedést eredményeztek az utasélményben, amit számos kutatás és az utasok visszajelzése is megerősít.

A fejlesztéseket a koronavírus-járvány sem tudta megállítani; a Budapest Airport számos beruházást valósított meg az elmúlt évben – csak 2020 folyamán 74 millió euró értékben újult meg a repülőtér -, több esetben előre hozva olyan projekteket, amelyek kivitelezésének kedvezett az alacsony utasforgalom.

A három óriásberuházás: BUD Cargo City, 1. utasmóló, poggyászosztályozó

2019 végén a Budapest Airport ünnepélyes keretek között átadta a BUD Cargo City névre keresztelt légiáru-kezelő komplexumot, 2020 januárjában pedig felszállt innen az első dedikált cargo járat. Az ünneplésre alapos oka volt az üzemeltetőnek; míg a légi teheráruszállítási iparág számára professzionális környezetet és versenyképességet, a Budapest Airport és a magyar gazdaság számára régiós iparági vezető szerepet jelenthet a légi teheráru-kezelő központ. Az átadással évi 250 000 tonnára nőtt a repülőtér éves légiáru-kezelő kapacitása; az eddig 50 millió euróba kerülő beruházás második fázisának előkészítése már 2021-ben megkezdődik.

Alig néhány hónappal azután, hogy elkészült a repülőtér B oldali utasmólója, a Budapest Airport megkezdte a 2A Terminálhoz kapcsolódó 1. móló építését. A kivitelezés rekordidő alatt befejeződött; a 33 millió euróból megvalósult új épületrész több ezer négyzetméterrel növeli meg a terminál kapacitását, minden elvárást kielégítő, kényelmes várakozást biztosítva az utasok számára. A 2A Terminál és az 1. móló közötti összeköttetés klimatizált folyosón keresztül, mozgólépcsővel és liftekkel valósul meg. A móló tágas terei egyidejűleg akár 5000 utas befogadására alkalmasak, a váróterületeken pedig 2500 ülőhely biztosítja a kényelmes várakozást az utasok számára.

2020 szeptember végén teljes egészében befejeződött a külső poggyászosztályozó csarnok és a hozzá kapcsolódó csomagrendszer kiépítése. Az új létesítménynek és a legmodernebb berendezéseknek köszönhetően 50%-al bővült a teljes poggyászrendszer kapacitása; így már összesen 2,8 kilométeren utaznak a bőröndök a feladópultoktól az átvilágító rendszeren át az osztályozócsarnokig.

2020-ban elkészült a 2. Terminálra vezető kétsávos körforgalom is, amelynek köszönhetően biztonságosabb és gyorsabb a repülőtér közúti megközelítése. A körforgalmat úgy alakították ki, hogy a 2. Terminál jövőben növekvő utasforgalmát, illetve a Cargo City felé lekanyarodó teherforgalmat egyaránt hatékonyan kiszolgálja.

Kapacitásbővítés, megújult környezet

A Budapest Airport tavaly júniusban két új biztonsági ellenőrző folyosót adott át, ezzel összesen 18-ra növelte a terminálokon rendelkezésre álló utasbiztonsági csatornák számát; így az ellenőrzést megelőző várakozási idő a legforgalmasabb időszakokban is 15 perc alatt maradhat. Az új folyosókat automata rendszerrel szerelték fel, ami lehetőséget ad a légiközlekedés-védelem legfejlettebb kézipoggyász-röntgenezési módszere, a távoli átvizsgálás bevezetésére.

Az utóbbi években 70%-al nőtt a mosdók kapacitása; a terminálokon így már 28 mosdóblokk áll rendelkezésre, továbbá a repülőtér-üzemeltető 11 új ivókutat is kiépített, az utasok kényelmének növelése mellett - a megvásárolt műanyagpalackok számának visszaszorításával - környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve. 

2020 forgalomszegény időszakában megújult a terminálok előtti közúti előtér és a Prémium Parkoló, továbbá a parkolóktól a terminálig vezető gyalogút, a 2A Terminál utasfelvételi csarnoka pedig új padlóburkolatot kapott. Megújultak az utasok eligazodását segítő, többnyelvű információs táblák is, és modernebbre cserélték a 2A Terminálon található lifteket.

Digitális fejlesztések

Az utazás folyamatát megkönnyítő digitális fejlesztések sorát a terminálokon található járatinformációs kijelzők cseréje nyitotta; az utasok immár extra széles és tűéles, 4K felbontású paneleken tájékozódhatnak a járatindulásokról, a kapukig számított sétatávolságról vagy épp az utasbiztonsági ellenőrzés előtti várakozási időről. Az utasok számára nem szembetűnő, ám annál fontosabb előrelépés a virtuális járatinformációs rendszer cseréje, melyet 2020-tól a jelenleg elérhető legmodernebb szoftver biztosít.

2019 második felében a Budapest Airport az ORFK-val közösen összesen 12 automata útlevél-ellenőrző kaput telepített a repülőtér termináljain, valamint forgalomba álltak a 2A Terminálon az új automata beszállítókapuk is. Az automatizáló fejlesztések eredményeképp mostanra már 16 poggyászcímke-nyomtató kioszk érhető el a repülőtér 2B Termináljának induló csarnokában, amelyek segítségével az utasok – a rendszerhez csatlakozó légitársaságok esetében - gyorsan, önállóan és érintkezésmentesen végezhetik el a poggyászfeladást.

Az utasbiztonsági ellenőrzés felgyorsulása az új csatornák mellett a fejlettebb átvilágító rendszernek is köszönhető; az utasok nagyobb elektronikai eszközei a táskában maradhatnak.

Fenntarthatóság, egyéb háttérfejlesztések

A repülőtér futópályái minden évben rendszeres karbantartáson esnek át. 2020 őszén megújult a II. futópálya vízelvezető rendszere, a betonburkolat felfestése, a kapcsolódó Y gurulóút aszfaltpadkája, és korszerűsítették a navigációs és fénytechnikai rendszereket is. Decemberben a Budapest Airport átadta a forgalomnak a megújult U gurulóutat, amely környezetbarát módon, a korábbi beton pályaszerkezet újrahasznosításával készült el.

Korszerűsítették a repülőtér hőközpontját is; az irodai területek, raktárépületek és hangárak melegellátását biztosító több mint 2500 szerelvény hőszigetelésének köszönhetően a repülőtér évente 170.000 m3 földgázt és 340 tonna szén-dioxid kibocsátást spórol meg, jelentősen csökkentve a légikikötő környezetterhelését is.

A környezeti hatások csökkentését a Budapest Airport az e-mobilitás fejlesztésével és az elektromos járművek használatának ösztönzésével is támogatja; a közelmúltban 76 földi kiszolgáló járművet és 10 flotta- és menedzserautót cseréltek elektromos meghajtású vagy hibrid modellre a repülőtér-üzemeltető kezdeményezésére. Ezzel összesen évi 140.000 liter üzemanyag és 350 tonna szén-dioxid takarítható meg. A Budapest Airport eddig 42 elektromos autótöltőt telepített, a közösségi közlekedés javítása mellett pedig kerékpárutat épít a terminálig, továbbá a repülőtér-üzemeltető teljes mértékben támogatja a belváros és a 2. Terminál közötti vasúti összeköttetés megvalósulását is.

2020 folyamán a koronavírus-járvány is szükségessé tette bizonyos újítások bevezetését; ahol ez megoldható volt, a Budapest Airport térelválasztó plexit telepített a személyzet és az utasok közé, továbbá az épület minden pontján automata kézfertőtlenítőket helyezett ki, az automata poggyászfeladó kioszkok számát pedig növelte. Decemberben koronavírus tesztközpont nyílt a budapesti repülőtér 2B Terminál érkezési szintjén, ahol PCR vagy antigén gyorsteszt elvégzésére is van lehetőség.

Pozitív visszajelzések, elégedettebb utasok

A Budapest Airport 167 millió eurós fejlesztéseit az utasok is visszaigazolják: egy független piackutató ügynökség által végzett felmérések tanúsága szerint a magyarok többsége megbízható, modern, jól szervezett és folyamatosan fejlődő légikikötőként jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. A legtöbben a szolgáltatások magas minőségét, a személyzet professzionális munkavégzését és a terminálok tiszta, biztonságos környezetét emelték ki olyan pozitívumként, amelynek köszönhetően a budapesti repülőteret európai színvonalúnak, az ország méltó kapujának tartják. A nemzetközi utaselégedettségi felmérés (ASQ) is alátámasztja ezeket az eredményeket; az általános elégedettségi szint elérte a nemzetközi viszonylatban is kitűnőnek számító 4 pontos értéket.

Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója a fejlesztések kapcsán kiemelte: „Hét év alatt hétszer kaptuk meg a régió legjobb repülőtere címet, pozíciónkat pedig a megvalósított fejlesztéseinkkel tudjuk tovább erősíteni a régióban és Európában. Mindemellett azoknak az új kihívásoknak is meg kellett és kell felelnünk, amelyeket a koronavírus-járvány támaszt a repülőterekkel szemben. A kiszámítható utazás és a biztonság a jövőben még hangsúlyosabbá fog válni a repülős utazás során; a mi feladatunk, hogy ezeket minden körülmények között biztosítsuk utasainknak.”

Forrás: https://www.bud.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-02-19 12:06:58
A Saab AB 2025. február 18-án új irodát nyitott Budapesten. A Magyar Honvédség, a svéd vállalat és a hazai védelmi ipar szereplői a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak az avionikai fejlesztésekre, amelynek érdekében 2025-ben egy közös Légiképesség-fejlesztési Központot is létrehoznak.
2025-02-19 11:42:48
A szolnoki helikopterdandár forgószárnyasai február második felében a Bakonyban, a Kőrös-hegyi gyakorló- és lőtéren tartanak képességfenntartó lövészetet, ennek keretében először hajtanak végre éleslövészetet a Magyar Honvédség újonnan rendszerbe állított H225M típusú helikopterével – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.