2025. 03. 18. kedd
Ede, Sándor
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Határidő előtt: ismét kétpályás üzem a repülőtéren

Határidő előtt: ismét kétpályás üzem a repülőtéren
JETfly  |  2018. 07. 02., 10:06
Határidő előtt: ismét kétpályás üzem a repülőtéren

Egy nappal a tervezett határidő előtt ismét átadták a forgalomnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér felújított 1. (13R/31L) futópályáját. Az új betonról felszálló első repülőgép az Emirates öböl-menti légitársaság Dubaj-ba tartó Boeing 777-300 típusú járata volt.

Az 1. futópálya átadása azért is volt sürgető, hogy a nyári utazási csúcsforgalmi időszakban biztonságosabban és kényelmesebben lehessen megfelelni a megnövekedett forgalom támasztotta követelményeknek.

Nem kevesebb, mint öt futballpályányi területen kellett kicserélni a ferihegyi 1. futópálya betonját, az összesen 1400 méteres szakaszon. A 110 napja tartó felújítási munkák mintegy 8 500 m³ beton építettek be, közel 300 kilométer elektromos kábelt fektettek le és korszerűsítették a futópályához kapcsoló kábelaknákat is. A március 12-e óta tartó pályazár idejét kihasználva a Budapest Airport szakemberei új műszeres leszállító berendezést (ILS) telepítettek a futópálya vecsési, ún. 31L végére, aminek köszönhetően korlátozott látási viszonyok mellett (köd, csapadék, éjszaka) biztonságosabban tudnak leszállni a repülőgépek. Az új rendszernek köszönhetően a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a legkorszerűbb rádiónavigációs rendszerekkel szolgálhatja ki a légitársaságokat.

A pályafelújítás teljes költsége elérte a 2,1 milliárd forintot (6,5 millió eurót), amit a Budapest Airport saját forrásból finanszírozott. Az összehangolt munkaszervezésnek és a kedvező időjárásnak köszönhetően a tervezett június 30-i határidőnél egy nappal korábban, már pénteken délután megindulhatott a légiközlekedés a felújított 1. futópályán. Ezt megelőzően számos hatóság és szervezet vett részt a pálya műszaki átvételében és biztonsági állapotának ellenőrzésében, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságtól kezdve a Légiközlekedési Hatóságig.

„Büszkén és elégedetten adjuk át a repülőgépeknek ismét az 1. futópályát, a fővállalkozó KÉSZ és csapata rendkívül magas színvonalú munkát végzett. Ők építették korábban a SkyCourt-ot, most is dolgoznak a B-oldali utasmóló befejezésén és elmondhatom, hogy nagyszerűen meg tudtak felelni a bonyolult repülőtéri környezet támasztotta követelményeknek.” mondta Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központ igazgatója, aki kifejtette, hogy reményei szerint újabb évtizedekkel sikerült meghosszabbítani a 1. futópálya várható üzemidejét.

Egy átlagos évben a fel- és leszállások 52 %-a zajlik a repülőtér 1. futópályáján, amit 1958-ban hosszabbítottak meg 3 kilométeresre, majd felületét 1986-ban újították fel. A pálya Vecsés felőli, 900 méteres szakaszán tavaly hajtott végre teljes rekonstrukciót a Budapest Airport. A mostani, három és fél hónapig tartó egypályás üzem a légiforgalmi irányítás számára is többletmunkát jelentett, különösen a nyári csúcsidőszakban az ún. tornyos- , és közelkörzeti irányítók munkaterhelése nőtt meg jelentősen. A HungaroControl szakemberei jelentős késést nem okozva, magas szakmai színvonalon biztosították  a forgalom akadálymentes áramlását.

„Örömmel vesszük át a légiforgalom számára a felújított 1. futópályát, így a nyári utazási csúcsidőszakot már korszerűbb és biztonságosabb körülmények között tudjuk lebonyolítani.” hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója. Azt is hozzátette: „A július-augusztus-szeptemberi időszak hagyományosan a legnagyobb terhelést jelenti a repülőtér számára, hiszen ilyenkor mennek a legtöbben külföldre nyaralni vagy érkeznek hozzánk a kiemelt magyarországi fesztiválokra és eseményekre. A Budapest Airport minden tőle telhetőt megtesz, hogy az utasok számára kényelmessé és biztonságossá tegye a nyári repülős utazást.”

Az 1. futópálya felújítása miatt ideiglenesen megnövekedett egyes, a repülőtér közelében fekvő településeken a repülőforgalom. Az érintett területeken, elsősorban a főváros XVII. kerületében a Budapest Airport folytatta az önkéntes lakossági ablakszigetelési programot, amit idén eddig 43 család kért az otthonában, átlagban és családonként mintegy 500 000 forint összegben. A Budapest Airport ezúton is kifejezi köszönetét az érintett körzetekben élők türelméért és megértéséért.

Az 1. futópálya felújítása is része a Budapest Airport ötéves, BUD:2020 névre keresztelt repülőtér-fejlesztési programjának. Ennek keretében adták át tavaly nyáron a DHL Express és a TNT új logisztikai bázisát az 1. Terminál melletti részen, megnyílt a közvetlen terminál-összeköttetéssel rendelkező ibis Styles Budapest Airport Hotel, augusztus 1-én átadják az utasforgalomnak a több, mint 10 000 négyzetméteres B-oldali utasmólót, idén nyáron elkezdődik a teherszállító forgalom kiszolgálására tervezett Cargo City építése a 2. Terminál mellett és decemberben megkezdődik egy hatszintes, fedett parkolóház építése. A BUD:2020 fejlesztési program összértéke mintegy 52-60 milliárd forint, azaz 160-180 millió euró. 

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-02-19 12:06:58
A Saab AB 2025. február 18-án új irodát nyitott Budapesten. A Magyar Honvédség, a svéd vállalat és a hazai védelmi ipar szereplői a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak az avionikai fejlesztésekre, amelynek érdekében 2025-ben egy közös Légiképesség-fejlesztési Központot is létrehoznak.
2025-02-19 11:42:48
A szolnoki helikopterdandár forgószárnyasai február második felében a Bakonyban, a Kőrös-hegyi gyakorló- és lőtéren tartanak képességfenntartó lövészetet, ennek keretében először hajtanak végre éleslövészetet a Magyar Honvédség újonnan rendszerbe állított H225M típusú helikopterével – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.