2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Irány Ausztrália! - A Cavour hordozó hosszú útja

Irány Ausztrália! - A Cavour hordozó hosszú útja
Gian Carlo Vecchi  |  2024. 12. 17., 12:44
Irány Ausztrália! - A Cavour hordozó hosszú útja

Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.

2024. június 1-jén nagy napra ébredt a tarantói haditengerészeti bázis: a Cavour repülőgép­hordozó az Alpino fregatt kíséretében öt hónapos útra futott ki. Az eseményen a Marina Militare (MM) parancsnoka és a haderőnem vezérkari főnöke Enrico Credendino, illetve Aurelio De Carolis tengernagy is megjelent. A cél ez esetben kiemelt jelentőséggel bírt: a 31. Tengerészeti Kötelék a hosszú bevetés során számos országot is érintett, ezalatt több gyakorlaton vett részt. Az egyik legjelentősebb ezek közül a Pitch Black, melyet a Királyi Ausztrál Légierő (RAAF) kétévente szervez. A másik a legendás RIMPAC (Rim of the Pacific): ez a világ legnagyobb haditengerészeti gyakorlata, melyet szintén minden második évben szoktak megtartani. A résztvevők között nemcsak az US Navy említhető, hanem például a Japán tengerészeti önvédelmi erők és a tajvani flotta is.

A Pitch Black eseményein nem kevesebb, mint 20 ország jelent meg, köztük Olaszország, Franciaország, Németország, Indonézia, Japán, Malajzia, Pápua Új-Guinea, Dél-Korea, Szingapúr, Spanyolország, Thaiföld, az USA, Nagy-Britannia, Brunei, Kanada, a Fidzsi-szigetek és Új-Zéland. India hat darab Szu-30MKI géppel, míg a Fülöp-szigetek a vadonatúj FA-­50-essel érkezett. A Grup­Aer megnevezésű olasz kontingens fő célja a különböző nemzetek közötti együttműködés gyakorlása volt, elsősorban az ötödik generációs típusok, például az általuk nemrég beszerzett F-35B vonatkozásában. Természetesen mindez nemcsak az MM, hanem az Aeronautica Militare (AM) tekintetében is igaz. A Cavour fedélzetére 13 merevszárnyú gépet hajóztak be: az F-35B-ken kívül AV-8B-ket, sőt egy kétüléses Harriert is. A légierő másik, a flotta számára is támogatással bíró képességét a csatlakozó KC-767A tankerek jelentették.

A Darwin légi bázison a két olasz haderőnem szakemberei közösen dolgoztak: együtt építették fel azt a logisztikai hátteret, amelyre a műveletekhez volt szükség. Ilyen például a kommunikációs rendszer létrehozása, továbbá a különféle fogyó anyagok, az alkatrészek és a fegyverzet tárolása és kezelése. Természetesen mindez komoly kihívásokat jelentett, különösen, hogy a különböző szakterületek teljesen eltérő módon tevékenykednek. Végül minden problémát sikerült megoldani, mind a hordozó, mind a kitelepült részleg tekintetében.

A napi feladatokat mind az F-35-ösök, mind az AV-8-asok 2-4-6 gépes blokkokban repülték. Kiemeltnek számítottak az éjszakai bevetések, illetve a COMAO feladatok, melyek keretében több, mint 30 gépes kötelékek is a levegőben voltak. Ez persze azzal is járt, hogy a darwini állóhelyeken és gurulóutakon gyakran egyidőben akár 20-25 légi jármű is várakozott, mire megkapta a felszállási engedélyt. Az viszont máshol nem szokott előfordulni, volt, hogy tucatnyi katonai eszköz várakozott, amíg az éppen érkező civil kisgép leszállt. A gyakorlaton résztvevő tankerek egyébként máshol, az Amberley-i támaszponton települtek.

Az olasz F-35-ösök minden esetben a szárazföldről indultak, míg az AV-8-asok a hajóról is. A MM pilótái úgynevezett DACT (Dissimilar Air Combat Training) bevetéseken is részt vettek: ez az eltérő típussal végzett légiharcot jelenti. Ez nemcsak az amerikai F-22-esre, az indiai Szu-30-asra, az indonéz F-16-osra, a dél-koreai F-15-ösre, a japán F-2-esre és az ausztrál F/A-18-asra igaz, hanem a B-től eltérő kengurus F-35A-ra is. Az AM egyébként a tengerészek kiszolgálását is végző tankereken kívül harci gépeket is felvonultatott: az EF-­2000-esek szintén számos légi harcban vettek részt. Fontos tényező, hogy az AV-8-as pilóták mindegyike az új típusra történő átképzés előtt áll, így a modern eljárások elsajátítása az ő esetükben is fontos célkitűzés. Azt is érdemes megemlíteni, hogy a kötelék egyik tagja Fabio B. közel 3000 repült órájával a világ egyik legnagyobb tapasztalatú Harrier-pilótája.

Az MM hajózói nemcsak levegő-levegő, hanem csapásmérő küldetéseket is teljesítettek. Elsősorban az öreg 227 kg-os, Mk 82-es bombákon alapuló BDU-45B fegyvereket használták, melyek műholdas, illetve lézer vezérléssel is rendelkeznek. Természetesen az F-35-ösökre és az AV-­8-asokra ezúttal gyakorló eszközöket függesztettek. A gyakorlat utolsó napjaiban a olasz légierő szakembereinek egy része átköltözött a Cavour hordozóra, hogy az ottani tevékenységet is gyakorolják. Ez egyébként élesben is így lenne: a vegyes kötelék, illetve az F-35B kiszolgálásában az AM is fontos szerepet játszik.

A gyakorlat végét természetesen a megszokott ünnepélyes zárórendezvény jelentette, melynek során az állomány különböző emléktárgyakat is kapott. A GrupAer parancsnoka Gian Battista Molteni sorhajókapitány szerint az esemény sikeresnek bizonyult: „Úgy látom, hogy a repülő bevetések tervezése, illetve végrehajtása során mind a csoport pilóta állománya, mind a többi szakember komoly lehetőséghez jutott. A gyakorlatnak köszönhetően akár 40 géppel végzett bevetésekre is alkalmassá váltunk. Különösen az amerikai F-22-esek, a szingapúri F-15-ösök és az indiai Szu-­30-asok révén sajátíthattunk el új harcászati ismereteket. A különböző nemzetek tankergépei szintén nagy segítséget jelentettek. Jól jellemzi ezen műveleteket, hogy csak az utántöltésre fél franciaországnyi légtér állt rendelkezésre. A saját légierőnkkel történő együttműködés szintén fontos feladatunk volt, ezt tovább tökéletesíthettük.”

A Darwinba települt kontingens parancsnoka, Dario Castelli sorhajókapitány szerint az esemény a hadrafoghatóság tekintetében is fontos mérföldkőnek bizonyult: „A szükséges minősítéseknek köszönhetően az F-35B flottánk, illetve az azt alkalmazó kontingens képessé vált a szövetségeseinkkel történő együttműködésre. Ilyen szempontból a Pitch Black 2024 még inkább lényeges hadgyakorlat volt, ugyanis ennek révén immár a mediterrán térségen kívül is hosszabb időtartamú műveleteket végeztünk. Fontos kiemelni, hogy jelenleg az olasz az egyetlen európai haditengerészet, amely teljes mértékben képes ötödik generációs harci gép, konkrétan az F-35B éles bevetésére.”

A MM pilótái egyúttal azt is gyakorolhatták, hogy a COMAO során 30-35 eltérő nemzetiségű és típusú harci gépet irányítsanak. Ezen kívül maga a Cavour is fontos szerepet játszott: a hordozó nemcsak a gyakorlat során, hanem a mindennapi életben is repülés tervezési, illetve koordinációs funkciókat lát el. Mindez pedig az olasz légierő szempontjából is létfontosságú szempont. Július 21-én, a rendezvény nyílt napján egyébként több, mint ezer civil látogató tekinthette meg az egységet. A zászlóshajót nemcsak „átlagemberek”, hanem közjogi méltóságok is megtisztelték jelenlétükkel, köztük Richard Marles ausztrál miniszterelnök-helyettes, egyben a védelmi tárca vezetője, a helyi fegyveres erők vezetése, illetve a távoli országba akkreditált olasz nagykövet.

Bár a kenguruk földjén tartott gyakorlat véget ért, az olasz harccsoport számára tovább folytatódott a sorozat: a legjelentősebb állomásokat Japán, a Fülöp-szigetek, Szingapúr, India, Pakisztán, Omán és Szaúd-Arábia jelentették. A tapasztalatszerzés, az együttműködés összehangolása, illetve a szükséges jártasságok megszerzése érdekében ezen az úton nemcsak a flotta, hanem a légierő szakemberei is részt vettek. Enrico Credendino tengernagy a jokoszukai kikötőben horgonyzó Cavour fedélzetéről jelentette be a nyilvánosságnak, hogy a hordozó harccsoportja az F-35-ös esetében elérte a kezdeti hadműveleti bevethetőségi minősítést. Ehhez a 2600 repült óra, illetve a 2700 különböző karbantartási ciklus mellett jelentős logisztikai tevékenységre és támogatásra is szükség volt. Mindez nem valósulhatott volna meg a légierő 32. ezredének együttműködése nélkül.

A szerző köszönetet mond a Marina Militare állományának, kiemelten Jacopo Rollonak, Giancarlo Ciappinának, Milos Argentonnak, Gian Battista Molteninek, Dario Castellinek, Antonio Rossinak, továbbá a Cavour hordozó pilótáinak és tengerészeinek.

Forrás: Aranysas

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.