2025. 03. 15. szombat
Kristóf
: 400 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megújul a Keceli Haditechnikai Park MiG-15-öse

Megújul a Keceli Haditechnikai Park MiG-15-öse
2016. 03. 03., 13:11

Ezúttal egy MiG-15-öst újít fel Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület!

JETfly – Az olvasók nevében is üdvözöllek Zsolti! A közösségi oldalon kaptuk az információt, hogy egy nem mindennapi feladatra kérték fel Az Ég Katonáit. Kérlek, mesélj erről!

K.-Sz.Zs. - Én is üdvözöllek téged és a kedves olvasókat is. Igen, valóban igaz a közösségi oldalakon terjedő hír, Pintér Csaba Úr a keceli Pintér Művek tulajdonosa felkérte egyesületűnket a tulajdonában lévő 061-es oldalszámú MiG-15bis típusú vadászrepülőgépének felújítására. Megállapodásunk értelmében az egyesületünk vállalja, hogy a repülőgépet kívül – belül teljesen fel fogja újítani. A munkálatok befejezése után a gép a 60-as évek állapotát fogja bemutatni, ez értendő a felségjelek és oldalszámok formájára és színvilágára, valamint a géptörzs színére is.

Még mielőtt megkérdeznéd, hogy akkor a gép nem lemez színű lesz?

A válaszom az, hogy nem – ennek több oka is van. Egyrészt a gépet 1973-ban vonták ki a szolgálatból, azaz 43 éve, azóta folyamatosan külső helyszíneken volt kiállítva és az időjárás megtette a hatását. Másodsorban a majd öt évtized alatt többször volt szétszedve, szállítva és összerakva a gép. Sajnos a legnagyobb odafigyelés mellett is történtek kisebb – nagyobb sérülések, amiket nehezen vagy egyáltalán nem lehet nyomtalanul eltüntetni, ha csupaszon hagyjuk a lemezeket. Végül a gép állapotának további megóvása, illetve a karbantartási munkák megkönnyítése érdekében is a festés kínálkozik a legjobb megoldásnak.

JETfly – Hogy is indult a kapcsolat a Pintér Művekkel?

K.-Sz.Zs. - Kapcsolatunk a Pintér Művekkel 2010 tavaszára nyúlik vissza, ekkor vitte le ugyanis egyesületünk tagja, Hefler István a korábbi elnökünket, Simon Róbertet és titkárunkat Czenczik Istvánt, Pintér Józsefhez, aki az egyesület céljait hallva, támogatni kezdte törekvéseinket. 2013-ban döntött úgy a korábbi vezetőség, hogy valamivel viszonoznunk kellene Józsi bácsi nagylelkűségét, amivel addig támogatott bennünket. Sokat gondolkodtunk, hogy mivel is tudnánk méltó módon megköszöni az elmúlt 3 év támogatását, mely segítségével sok tervünket meg tudtuk valósítani. A keceli múzeum méreteit és az ott kiállított repülőeszközök nagy számát figyelembe véve, akkori elnökségünk úgy döntött, hogy a legjobban a repülőgépek letakarításával tudnánk kifejezni köszönetünket Józsi bácsinak. Így találtuk ki és szerveztük meg veletek közösen az első Jet Clean Day-t. 

Képgaléria megtekintése (35 db kép)

JETfly – Akkor beszélj arról, hogy érintett benneteket a nem mindennapi felkérés?

K.-Sz.Zs. - A felkérés váratlanul ért bennünket, mivel előzetesen semmilyen jel nem utalt arra, hogy Pintér Úrnak szándékában lenne bármely, a tulajdonában lévő repülőgépének ilyen mértékű felújítása.

Az idei évben a keceli Haditechnikai Parkkal kapcsolatos tervekről, illetve feladatokról valamint az egyesületünk által elvégzendő munkákról tartott megbeszélésen kért fel bennünket.

Mint elmondta, évek óta figyelemmel kísérte egyesületűnk munkásságát és látva az elmúlt évek alatt a kezeink közül kikerülő repülőgépek (MiG-21bis, Zlin-43, L-29 Delfin, stb.) munkáinak minőségét, illetve a tagságunk elkötelezettséget az éppen aktuális munka minél magasabb színvonalú elvégzése mellett, arra a döntésre jutott, hogy bennünket kér fel.

De hogy a kérdésedre is válaszoljak, egyrészt óriási megtiszteltetésnek tekintjük, mivel nem minden nap kérik fel az embert, hogy újítson fel egy MiG-15-ös vadászrepülőgépet úgy, hogy azt a jövőben több ezer ember fogja megnézni! Másrészt, egyfajta elégedettséggel töltött el bennünket a felkérés, hiszen az elmúlt majd 6 év erőfeszítéseinek és munkáinak a megkoronázását jelenti ez, bár azért ott van a felelősség súlya is, hiszen meg kell feleljünk Pintér Úr és a hozzáértő látogatók elvárásainak is!

JETfly – Gondolom megnéztétek a szóban forgó MiG-15-öst. Milyen állapotban van a gép?

K.-Sz.Zs. – Igen, múlt hét végén egy 6 fős csapattal átnéztük a gép külsejét valamint a belsejét, legfőképp a kabint - igaz ehhez kellett egy kis rábeszélő tehetség is. A gép külső lemezborítása jól vészelte át az elmúlt 43 évet, egy–két mélyebb karcolástól és egy kisebb lyuktól eltekintve egyben van. A futóművek is jó állapotban vannak, mivel 1995-ben az előző felújításkor, ezekkel is foglalkoztak. A paneleket meglepően könnyedén le tudtuk szedni, mivel az azokat rögzítő csavarok a szokásos egy – két ragaszkodótól eltekintve - gyorsan oldhatóak voltak és alattuk épségben megtaláltuk a gép főbb alkatrészeit. A kabintető kinyitása viszont feladta a leckét számunkra, mivel annyira korrodálódott a zár mechanizmusa, hogy fizikálisan nem tudtuk megmozdítani!

Így többnapi ötletelés előzte meg a múlt hétvégi sikeres nyitást, amiben nagy segítséget jelentett a Pintér Művek szakembere által a kabintető plexijébe fúrt két lyuk, illetve egyesületünk korelnökének, Czenczik Istvánnak az áldozatos kutató munkája a témával kapcsolatban. A kabintető kinyitása és eltávolítása után szomorúan konstatáltuk a kabin tragikus állapotát. A kabintető vízelvezető csatornája teljesen elrozsdásodott, a szigetelő gumi szétmállott, a katapultülés fejtámlájának borítása a tűző nap hatására szétrepedezett, az ülés ülőpárnája elpenészedett, a gázkar teljesen beragadt, a műszertartó panelekről, valamint a kabin belsejéről a 1995-ben ráfújt festékréteg hatalmas darabokban lemállott.

Ha viszont összességében nézzük az egészet, maga a gép jó állapotban van, mivel az előbb felsorolt hibák mindegyike javítható és mivel tudatában voltunk annak is, hogy az utolsó felújítás óta a gép nem esett át nagyobb karbantartáson.

Itt szeretném megragadni a szót és megköszönni a csapat tagjainak, hogy időt és energiát nem kímélve jöttek és segítettek a munkában. Ők név szerint: Czenczik István, Pásztor Lajos, Tóth László, Simon Róbert Sándor és Weisz Attila.

JETfly – Pintér Csaba Úrral ejtettetek-e szót a gép felújítás utáni sorsáról?

K.-Sz.Zs. – Igen, beszéltünk Pintér Úrral a gép felújítás utáni sorsáról. Tervei szerint a felújított gépet a múzeum területén belül, egy új helyen kívánja kiállítani olyan formában, hogy a múzeum látogatói bele tudjanak ülni a gépbe, és fogalmat alkothassanak arról, hogy mit látott a vadászpilóta a kabinból kitekintve, illetve, hogy mennyi mindenre kellett odafigyelni a gépben a repülés alatt.

JETfly – Van még néhány repülőgép a múzeumban. További tervek?

K.-Sz.Zs. – Vannak terveink, de ezekről egyelőre még nem beszélnék!

JETfly – Nagyon köszönjük az információkat! Várjuk a felújítás menetrendjét és a beszámolókat!

K.-Sz.Zs. – Mi köszönjük az érdeklődést!

A fotókért ezúton is köszönetet mondunk Barta Endrének!

Forrás: Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.