2025. 03. 19. szerda
Bánk, József
: 398 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Miért éri meg Európában harci repülőgéppel üzletelni?

Miért éri meg Európában harci repülőgéppel üzletelni?
JETfly  |  2017. 07. 06., 14:42
Miért éri meg Európában harci repülőgéppel üzletelni?

Az európai országok többsége a Dassault Rafale, az Eurofighter Typhoon és a Saab Gripen típust üzemelteti – mellettük a Lockheed Martin F-35-öse rúg csak labdába.

  • Több európai országban is esedékessé válik harci repülőgépek beszerzése
  • Az F-35-ösnek nagy esélye van az európai piacon
  • A Gripen is nyertesként jöhet ki pár európai ország tenderén

A Flight Fleet Analyzer kimutatása alapján az derül ki, hogy kilenc európai országban a fenti három cég 619 repülőgépe áll rendszerben. Az Eurofighter konzorcium gépei repülnek a gyártásban résztvevő német, olasz, spanyol és brit légierőkben, Ausztria vásárlásával pedig 361 darabra nőtt az üzemeltetett Typhoonok száma. Csehországban, Magyarországon és Svédországban 122 darab Gripen repül, a franciáknál pedig 136 gépet számlál a Rafale-flotta.

A hosszútávú tervekben Dánia, Olaszország, Norvégia, Hollandia, Törökország és Nagy-Britannia 420 darab F-35 Lightning II-est szándékozik beszerezni.

Ezek mellett még legalább 10 európai országban válik esedékessé harci repülőgépek beszerzése a közeljövőben, a Fleets Analyzer előrejelzése alapján ez további 331 darab repülőeszközt jelent. A beszerzendő gépek képességei a légirendészeti feladatokra még alkalmastól a legmodernebb többfeladatú harci repülőgépekig terjed, a használt és felújított technikától a gyári újig – kinek-kinek pénztárcája szerint.

Ezen feltételeknek a nagy európai trió repülőgépei mellett az F-35-ös és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-je esélyesek megfelelni – az oroszok MiG-ekkel és a Szuhojokkal nem valószínű, hogy kapnak a tortából.

Bulgáriában és Szlovákiában már közelinek látszott a Gripen C/D üzlet tető alá hozása, azonban az áprilisi kormányváltás a bolgároknál parkolópályára állította a beszerzést. Szlovákiában még versenyben van a Saab, ott 2015 óta folyik a tárgyalás, tavaly novemberben frissült a svéd ajánlat.

A svédek a közép-európai régióban már bevált helyi üzemeltetéssel és karbantartással kínálják a Gripeneket, svéd tanácsadói jelenlét mellett. A svéd remények szerint Horvátország is csatlakozik hamarosan a Gripen-üzemeltetők családjához.

„A légierők csúcskategóriás, kimagasló képességű repülőgépeket szeretnének – ennek azonban ára van, nem is kicsi” – mondta Richard Smith, a Saab marketig-főnöke. Sok esetben azonban a költségvetés erősen lekorlátozza ezeket az igényeket. Bulgáriában a svédek gyári új C/D Gripenjeivel szemben a portugál ajánlatban felújított F-16-osok és olasz „levetett” Typhoonok álltak, illetve Izrael is felajánlotta megunt F-16A/B-jeit.

Lengyelországnak idővel szükséges lesz lecserélnie MiG-29-eseit és a Szu-22-eseit is. A védelmi minisztériumból kiszivárgott hírek szerint szívesen vennének használt F-16-osokat, hasonló konstrukcióban, mint azt a románok tették.

Finnország is keresi az F-18-as flottája utódját, jelenleg öt típust vizsgálnak: az F-35, a Gripen E, a Rafale, a Super Hornet és a Typhoon esélyes a váltásra. Jövőre várható, hogy Helsinki kiírja a beszerzési eljárást és a győztest 2021-ben fogják kiválasztani.

Svájc, a másik Hornetet üzemeltető ország is szeretné lecserélni az F-18C/D-it és a kissé túlkoros Northrop F-5-öseit is. Az alpesi ország népszavazással utasította el a már majdnem tető alá hozott Gripen-vásárlást, azonban a Horneteket „csak” 2030-ig tarthatják levegőben, előbb vagy utóbb új gépeket kell vásárolniuk.

Mindeközben a Lockheed Belgiumban jó helyzetben van, már ami a versenyt illeti.  A jelenlegi F-16 felhasználó Brüsszel jelezte, hogy szorosabb együttműködést kíván folytatni Hollandiával, többek között a készültségi erők alkalmazása területén. A megosztott képesség biztosításának egyik módja lenne, ha Belgium követné a szomszédját a Lightning II megszerzésében.

Portugália, az F-16 régi üzemeltetője szintén potenciális jövőbeli ügyfélként jelentkezhetett a hagyományos felszállási és leszállási tulajdonságokkal bíró F-35A esetében, míg a spanyol haditengerészetnek a Boeing AV-8B hajófedélzeti repülőgépek helyettesítésére irányuló felhívása szinte az F-35B-re lett kiírva.

Ilyen kilátások mellett már nem kérdéses, megéri-e küzdeni az európai piacon…

 

Forrás: FlightGlobal

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.

  Legfrissebbek most

A Diamond DA62 MPP légifényképész repülőgéppel, illetve a fedélzeten lévő Vexcel és Riegl távérzékelési szenzorokkal előállított légi távérzékelési adatokkal a geoinformációs támogatásban sosem látott távlatok nyílnak meg.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.