2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Modernizálják a kecskeméti barokamrát

Modernizálják a kecskeméti barokamrát
honvedelem.hu  |  2024. 08. 13., 15:48
Modernizálják a kecskeméti barokamrát

Hosszas előkészítő munkálatok után, idén ősszel elkezdik felújítani a kecskeméti MH Egészségügyi Központ Repülőorvosi, Alkalmasságvizsgáló és Gyógyító Intézet barokamrája műszaki vezérlését.

Aki katona, tudja, hogy minden út Kecskemétre vezet. Van, aki alkalmassági vizsgálatra megy, s van, akinek egy úgynevezett speciális repülőorvosi alkalmassági vizsgálatot kell teljesítenie. A Repülőorvosi Vizsgáló Osztályon gyakorlatilag mindenki megfordul, aki a légierőnél fedélzeten – úgymond - szakszolgálati tevékenységet végez. Nemcsak a pilóták, hanem a navigátorok és bizonyos esetben a repülőműszaki állomány szakszolgálata is. Ezen kívül az osztály a búvárokkal nyomáskiegyenlítést szokott gyakoroltatni, az úgynevezett zuhanópróbával, de van olyan ejtőernyős képzettség is, ami szintén feltételezi a barokamra vizsgálatot.

Dr. Kuti Norbert alezredes, a Repülőorvosi Vizsgáló Osztály osztályvezető főorvosa elmondta, hogy várhatóan szeptemberben kezdődnek a gépészeti előkészületi munkálatok. „Ezzel párhuzamosan még a régi technikával üzemeltetjük egészen jövő év január elsejéig a kamrát. Ezt követően egy 40 napos leállási időszak alatt átállunk az új technikára, és ha minden a tervek szerint halad, akkor 2025. február végén már az új rendszerrel tudunk ismételten vizsgálatokat végezni.”

A vákuumszivattyúk és a teljes elektronikai vezérlés cseréje során a korábban használt, mára elavult technológiát egy korszerű digitális eszközrendszer váltja fel. Ennek eredményeként jelentősen olcsóbbá válik a barokamra üzemeltetése. A részleges felújítás nem változtat a kamra belső kinézetén, de jelentős előrelépést jelent az üzemeltetés terén. Az új technológia megbízhatóbb és könnyebben vezérelhető lesz, ami megkönnyíti a munkát a szakemberek számára.



De mit is érdemes tudni a barokamráról? A kecskeméti barokamra testét 1972-ben gyártották és az 1970-es évek közepén helyezték üzembe. Mondhatni lassan 50 éve az eredeti formájában, és a konstrukciós elveknek megfelelően működik. „Többféle vizsgálati típussal futunk, és ennek megfelelően különféle magassági profilokkal más-más vizsgálati időtartamban. Gyakorlatilag az országban teljesen egyedülálló, de Európának ezen a részén is egy unikális műszer ez a barokamra. A '60-as, '70-es években Budapesten, a Gyáli úton volt még egy hasonló, de nem ilyen szinten műszerezett kamra, amit a polgári repülésben használtak, de ez már évtizedek óta működésképtelen” – tette hozzá a főorvos.

A barokamra kuriózum, hiszen jelenleg Magyarországon ez az egyetlen működő, és aktívan használatban lévő, hypoxiás „edzéseknek”, vizsgálatoknak otthont adó barokamra.

Évente több szakmai és forgató csoport is ellátogat a kecskeméti intézménybe, hogy megnézhesse, és megismerhesse a „felszállás” közben végbemenő élettani folyamatokat. A látogatók mindig érdeklődve fogadják a Repülőorvosi Vizsgáló Osztály orvosainak beszámolóját, hiszen az itt szimulált állapot élettani háttere gyakorlatilag senki számára nem ismert a hétköznapokban.

Az intézményben folyó szakmai munka és tanítás se hagyható figyelmen kívül, ugyanis az intézet ad otthont a Szegedi Tudományegyetem Repülő- és Űrorvosi Tanszéknek, dr. Szabó Sándor ezredes, a Magyar Honvédség repülő főszakorvosa vezetésével. A tanszéken graduális és posztgraduális képzései folynak Szegeden, a gyakorlati képzésnek, szakvizsgára való felkészítésnek pedig a kecskeméti intézmény ad helyet.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.