2025. 03. 18. kedd
Ede, Sándor
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról
JETfly  |  2018. 04. 25., 14:19

Az alapfokú repülőkiképzésre szánt típus kiválasztása hamarosan a végéhez ér az orosz Védelmi Minisztériumban. A katonai vezetés 150 darabos igényt jelentett be, a lehetséges nyertesek között van a Jak-152-es is.

Irkutszki látogatása során Jurij Boriszov, helyettes védelmi miniszter fokozottan érdeklődött a Jak-152-es projekt állása iránt. A gyártásban résztvevő szakemberek tájékoztatása alapján a védelmi minisztérium szakemberei fognak majd dönteni a projekt további sorsáról.

2016-ban már egyszer leállították a programot, mivel a tervek 2014-es átadását követően a gyártást csak 2015 szeptemberében voltak képesek megkezdeni a gyártó cégek. A késlekedés oka a beszállítók más projektekben való részvétele volt, ami a rendelkezésre álló gyártókapacitást teljesen elvitte – például a Szu-30SzM összeszerelése.

Az irkutszki szakembereknek a nehézségek ellenére sikerült kiépíteniük egy olyan gyártósort, amelyen évi 50 darab repülőgép összeszerelése valósulhat meg – bár egyesek ezt nagyon optimista tervnek tartják.

A tervekben egyébként egy komplex kiképzési rendszer létrehozása szerepel, melynek része lenne a tantermek/szak-kabinetek kialakítása mellett a földi gyakorló állomás (szimulátor), valamint az alapfokú repülőgépvezető-kiképzésre alkalmas gyakorló repülőgép is. Ezt a szerepkört célozta meg a Jak-152-es, amely nemcsak egyszerű időjárási viszonyok között, de bonyolult meteorológiai viszonyokban is alkalmas lenne a fiatal pilóták biztonságos és főleg gazdaságos kiképzésére. Ezeken kívül alkalmas még az egyszerű és a bonyolult műrepülés, az alapfokú navigáció, a kötelékrepülés és a dugóhúzó végrehajtására is.

 

A konstruktőrök ezért is nevezték el „repülő íróasztal”-nak, hiszen a légierő leendő pilótáin kívül tökéletesen megfelelne a polgári pilóták alapkiképzésére, valamint a repülőklubokban is.

A Jakovlev iroda főkonstruktőre, Dimitrij Dracs kiemelte, hogy a tervezéskor maximálisan figyelembe vették a Védelmi Minisztérium feltételeit, így a kész repülőgép korlátozás nélkül megfelel a légierő által támasztott feltételeknek.

Ilyen például a túlterhelésre vonatkozó korlátozás: a Jak-152 +8g és -6g között terhelhető. A másik fontos kritériumnak is megfelel – ez a dugóhúzóból történő kivétel, mégpedig olyan módon, hogy a pilótának elég a kormányszerveket semleges helyzetbe állítania és maximum egy pördület után a repülőgép újra kormányozható lesz. Szintén a típus mellett szól a „nomád” üzemeltetés, azaz nem szükséges hangárban tárolni és korlátozás nélkül le-felszállhat füves mezőről.

Szintén nagy előny, hogy az elektronikai berendezések szinte teljesen megegyeznek a Jak-130-aséval: a „nagytestvéren” mindkét kabinban három multifunkciós képernyő van, a 152-esen kettő-kettő.

A Jak-152-es ezeken kívül még vészelhagyó berendezéssel is rendelkezik – az SzKSz-94M2-es katapultülés alkalmas a fedélzet vészelhagyására nem csak repülés közben, de a földi állóhelyről akár. A katapultülés a méltán híres Zvezda-gyár terméke egyébként.

A Jak-152-es szinte teljes egészében az orosz ipar terméke, egyedüli kivétel a hajtómű. A RED-A03T típusjelű, 500 lóerős motort a németek gyártják. Ennek az az oka, hogy hasonló paraméterekkel (méret, súly, fogyasztás stb.) rendelkező erőforrást az orosz ipar nem képes előállítani. Az is a feltételek között volt, hogy a hajtómű alkalmas legyen kerozinnal működni, így az egyébként Diesel-üzemű RED-A03T 3000 méteres magasságig egyenértékű a turbóreaktív hajtóművekkel, ugyanakkor fele annyi üzemanyagot fogyaszt.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.