2024. 09. 05. csütörtök
Lőrinc, Viktor
: 394 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról
JETfly  |  2018. 04. 25., 14:19

Az alapfokú repülőkiképzésre szánt típus kiválasztása hamarosan a végéhez ér az orosz Védelmi Minisztériumban. A katonai vezetés 150 darabos igényt jelentett be, a lehetséges nyertesek között van a Jak-152-es is.

Irkutszki látogatása során Jurij Boriszov, helyettes védelmi miniszter fokozottan érdeklődött a Jak-152-es projekt állása iránt. A gyártásban résztvevő szakemberek tájékoztatása alapján a védelmi minisztérium szakemberei fognak majd dönteni a projekt további sorsáról.

2016-ban már egyszer leállították a programot, mivel a tervek 2014-es átadását követően a gyártást csak 2015 szeptemberében voltak képesek megkezdeni a gyártó cégek. A késlekedés oka a beszállítók más projektekben való részvétele volt, ami a rendelkezésre álló gyártókapacitást teljesen elvitte – például a Szu-30SzM összeszerelése.

Az irkutszki szakembereknek a nehézségek ellenére sikerült kiépíteniük egy olyan gyártósort, amelyen évi 50 darab repülőgép összeszerelése valósulhat meg – bár egyesek ezt nagyon optimista tervnek tartják.

A tervekben egyébként egy komplex kiképzési rendszer létrehozása szerepel, melynek része lenne a tantermek/szak-kabinetek kialakítása mellett a földi gyakorló állomás (szimulátor), valamint az alapfokú repülőgépvezető-kiképzésre alkalmas gyakorló repülőgép is. Ezt a szerepkört célozta meg a Jak-152-es, amely nemcsak egyszerű időjárási viszonyok között, de bonyolult meteorológiai viszonyokban is alkalmas lenne a fiatal pilóták biztonságos és főleg gazdaságos kiképzésére. Ezeken kívül alkalmas még az egyszerű és a bonyolult műrepülés, az alapfokú navigáció, a kötelékrepülés és a dugóhúzó végrehajtására is.

 

A konstruktőrök ezért is nevezték el „repülő íróasztal”-nak, hiszen a légierő leendő pilótáin kívül tökéletesen megfelelne a polgári pilóták alapkiképzésére, valamint a repülőklubokban is.

A Jakovlev iroda főkonstruktőre, Dimitrij Dracs kiemelte, hogy a tervezéskor maximálisan figyelembe vették a Védelmi Minisztérium feltételeit, így a kész repülőgép korlátozás nélkül megfelel a légierő által támasztott feltételeknek.

Ilyen például a túlterhelésre vonatkozó korlátozás: a Jak-152 +8g és -6g között terhelhető. A másik fontos kritériumnak is megfelel – ez a dugóhúzóból történő kivétel, mégpedig olyan módon, hogy a pilótának elég a kormányszerveket semleges helyzetbe állítania és maximum egy pördület után a repülőgép újra kormányozható lesz. Szintén a típus mellett szól a „nomád” üzemeltetés, azaz nem szükséges hangárban tárolni és korlátozás nélkül le-felszállhat füves mezőről.

Szintén nagy előny, hogy az elektronikai berendezések szinte teljesen megegyeznek a Jak-130-aséval: a „nagytestvéren” mindkét kabinban három multifunkciós képernyő van, a 152-esen kettő-kettő.

A Jak-152-es ezeken kívül még vészelhagyó berendezéssel is rendelkezik – az SzKSz-94M2-es katapultülés alkalmas a fedélzet vészelhagyására nem csak repülés közben, de a földi állóhelyről akár. A katapultülés a méltán híres Zvezda-gyár terméke egyébként.

A Jak-152-es szinte teljes egészében az orosz ipar terméke, egyedüli kivétel a hajtómű. A RED-A03T típusjelű, 500 lóerős motort a németek gyártják. Ennek az az oka, hogy hasonló paraméterekkel (méret, súly, fogyasztás stb.) rendelkező erőforrást az orosz ipar nem képes előállítani. Az is a feltételek között volt, hogy a hajtómű alkalmas legyen kerozinnal működni, így az egyébként Diesel-üzemű RED-A03T 3000 méteres magasságig egyenértékű a turbóreaktív hajtóművekkel, ugyanakkor fele annyi üzemanyagot fogyaszt.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.

  Legfrissebbek most

Ritkán látott viharokkal és vitákkal övezett a legújabb amerikai vadászbombázó típus - már a fejlesztési tervek bejelentésének első pillanatától fogva.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.