2018. február 6-11. között rendezik meg Szingapúr Csangi repülőterén az Ázsia legnagyobb légiszalonjaként emlegetett Singapore Airshow-t, ahol többek között a Lockheed Martin F-16-os típusának jövője kapcsán is hallhattunk pozitív híreket.
Minderre a legnagyobb reménye Indiából lehet az amerikai gyártónak, ahol a leváltásra már igencsak megérett MiG-21 és MiG-27 típusok helyére szeretnének a legfrissebb információk szerint egy egyhajtóműves vadászgépet beszerezni. A Lockheed Martin részéről Orlando Carvalho vázolta fel a jelenlegi helyzetet az F-16-os kapcsán: Bahrein 2017 végén született döntése értelmében 16 db F-16V-t vásárolnak, ami igencsak kellett már a gyártósornak, hiszen 2012 nyara óta (amikor Irak megtoldotta a 18 db F-16C/D Block 52-re vonatkozó rendelését további 18 példánnyal) nem érkezett új rendelés a típusra. Carvalho hozzátette azt is, hogy a kimaradt évek ellenére minden adott ahhoz, hogy megkezdjék a bahreini Falconok legyártását, havi egy F-16-os gyártási aránnyal. Az első F-16V-t várhatóan 2021-ben szállítják le Bahrein részére.
A bahreini példányok már az új greenville-i (Dél-Karolina állam) üzemben készülnek, ahol reményeik szerint a Lockheed/Korea Aerospace Industries közös produktuma, az Amerikai Légierő T-X tenderére pályázó, Northrop T-38-asokat leváltó T-50A kiképző repülőgépeket is gyártanák. A texasi Fort Worth-ben 40 éve üzemelő F-16-os gyártósort 2017-ben zárták be, a jövőben F-35-ös gyártóüzemmé alakul át. Carvalho igencsak optimistán az elkövetkező években közel 400 új F-16-os eladásával számol, esélyes országokként felsorolta Indiát, Indonéziát, Szlovákiát, Kolumbiát és a típust már üzemeltető Lengyelországot is, ezek közül is Indiát emelve ki leginkább, ahol pontos példányszámot még nem tudott mondani, de minimum 100-as darabszámról van szó.
Indiának már a legkorszerűbb F-16-ost, a Block 70-es változatút kínálnák, mely egyéb korszerű jellemzői mellett AESA radarral szerelt és 12 000 órás üzemidőre tervezett (ami már érdemi előrelépés a megszokott 6-8 000 üzemidőkhöz képest). A Lockheed Martin indiai ajánlata magában foglalna egy Indiában létesített gyártóüzemet is, melyet a Tata Advanced Systems helyi partnerrel együtt valósítanának meg. Amint India jelzi F-16-os vásárlási szándékát, a Lockheed várja indiai partnereit a greenville-i üzembe, ahol megismerkedhetnek a gyártósorral, a gyártási folyamatokkal és mindazzal, ami szükséges az F-16-os indiai gyártásához, üzemeltetéséhez. Tervek szerint a gyártás Greenville-ben zajlana mindaddig, amíg az indiai üzem teljes mértékben nem veszi át a szükséges know-how-t, utána az indiai példányok legyártása mellett már a külföldi vásárlóknak is készülhet F-16-os az indiai gyárban. Az F-16-os egyik legnagyobb ellenfele Indiában a Gripen NG lesz.
Forrás: FlightGlobal
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.