Norvégia azzal a problémával szembesül, hogy a még leszállításra váró hét NH90-es helikopterével együtt sem lesz képes a teljes flotta megfelelően ellátni az eredetileg tervezett feladatokat, ezért a forgószárnyasok feladatait egységesítenék és tengeralattjáró elleni feladatokhoz alakítanák át az összeset.
Norvégia 2001-ben döntött az NH90-es mellett: 14 példányt rendeltek, ebből hat darab hajófedélzetről üzemelő, ASW-feladatokra szolgál (anti-submarine warfare, azaz tengeralattjáró elleni), a többi nyolc feladata pedig a kutatás-mentés, határvédelem és a halászat biztosítása a Parti Őrség színeiben.
Ezekre a feladatokra összesen 5 400 órát kellene évente repülnie a flottának, azonban a valóság ennél jóval kiábrándítóbb: 2 100 órát tudnak csak kipréselni a helikopterekből. Miután ez nagyon messze van a kitűzött feladatokhoz szükséges óraszámoktól, ezért a Norvég Védelmi Kutatóintézet javaslata az, hogy kizárólag ASW-feladatkörben használják mind a 14 helikoptert.
Az elemzők rámutattak, hogy a helikopternek sokkal több hasznát veszik, ha az a hajófedélzetről üzemelve biztosítja a tengeralattjárók elleni védelmet. A Parti Őrség így kénytelen lesz a feladataihoz civil repülőeszközöket igénybe venni, sőt, drónok alkalmazásáról is szó van.
Új helikopterek beszerzéséről egyelőre nincs hír és arról sem, hogy a norvég kormány felmondaná a szerződést az NHI konzorciummal. Ez a cég egyébként még további négy darab NH90-est fog leszállítani a norvégoknak ebben az évben, a fennmaradó példányok 2019-ben érkeznek.
Forrás: FlightGlobal
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.