2025. 03. 19. szerda
Bánk, József
: 398 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Miért választotta Jugoszlávia a MiG-29-est a Mirage-2000 helyett?

Miért választotta Jugoszlávia a MiG-29-est a Mirage-2000 helyett?
JETfly  |  2017. 04. 27., 15:07

Hamarosan 6 darab MiG-29-essel bővül a Szerb Légierő – ennek apropóján elevenítette fel a sajtó az egykori Jugoszlávia korábbi MiG-29-esei beszerzésének kulisszatitkait.

„MiG-29 – a történelmünk” címmel jelent meg a közelmúltban egy könyv, amelyben részletesen kitérnek arra a nem mindennapi módra, ahogyan a jugoszláv kormány és hadvezetés a szovjet haditechnika mellett döntött. A könyvet hárman jegyzik (Danko Borojevics, Drago Ivics és Zselko Ubovics), ám az egyik fejezetet Branko Bilbija tábornok jegyzi, az egykori vadászpilóta, aki elsőként repülte a Szerb Légierő állományából a MiG-29-est.

Elmondása szerint 1985 elején merült fel az igény arra, hogy a több sebből vérző, elégé elavult MiG-21-esek és az 1995-re tervezett új vadászgépek beérkezése közötti átmeneti időszakra szükség lenne egy váltótípusra. A kiválasztás érdekében a Varsói Szerződésben rendszeresített vadászgépeket is górcső alá vették. Hamar rájöttek, hogy a legújabb fejlesztésű negyedik generációs vadászgépet, a MiG-29-est is számításba kell venni. Ekkoriban gyakorlatilag nem volt ember a Jugoszláv Légierőben, aki ismerte volna ezt a repülőgépet, sőt, még látni sem láttak létező példányt belőle. Ilyen előzmények után érkezett meg a jugoszláv delegáció 1985 decemberében a Szovjetunióba.

„A megérkezésünk utáni napon kivittek minket a Moszkva melletti Kubinka repülőterére. Egy hangárban voltak kiállítva a repülőgépek és a fegyverzeti eszközök – egy kivételével mindegyiket ismertük. Rögtön tudtam, hogy ez lesz a MiG-29-es. Hihetetlen, lenyűgöző látvány volt a különleges formájával, semmihez sem hasonlító levegőbeömlőjével, furcsa formájú szárnyával” – emlékezik vissza a történtekre Bilbija tábornok.

A tábornoki visszaemlékezés kitér arra, hogy a MiG-29-es fedélzeti radarja képességeit tekintve nem maradt el a Mirage-2000 vagy az F-16-os radarjától, sőt, az elektro-optikai rendszere a sisakcélzóval kombinálva lehetővé tette olyan szögekből/irányokból is a rakétaindítást, amelyre az akkori NATO-gépek nem voltak képesek. (Ez egy kissé részrehajló és nem igazán fedi a tényeket/A szerk.)

Kevéssé ismert tény, hogy a jugoszláv delegációnak bemutatta a szovjet fél azt a K-77-es levegő-levegő légiharc rakétát, amelyből az R-77-es „Amramszkij”-t fejlesztették ki. Ez azért is érdekes, mert ekkor a K-77-es még a kísérleti fázis elején tartott (1994-ben rendszeresítették csak) és annyira titkos volt, hogy még a legmegbízhatóbb szövetségeseinek sem mutatta meg az orosz.

Sor került a gyakorlati kipróbálásra is, mely során Bilbija – akkor még alezredes – ülhetett a pilótafülkébe. Olyan nagy hatással volt rá a repülőgép repülési jellemzője, manőverezőképessége és mindezek mellett könnyű vezethetősége, hogy sikerült meggyőznie a delegáció vezetőit arról, hogy ez az a repülőgép, amelyet kerestek. 1986-ban meg is köttetett a szerződés 14 együléses és 2 darab kétüléses repülőgép vásárlásáról, 15,9 millió dolláros darabáron. Az ár nem tartalmazta a fegyvereket, „csupasz” repülőgépeket vásároltak csak.

Az akkori piaci kínálatban szereplő F-16 és Mirage-2000 hasonló „csupasz” ára meghaladta a 30 millió dollárt, ám több jellemzője is elmaradt a MiG-től.  Az első század felállítását hamarosan követte egy újabb század felfegyverzése MiG-29-essel, hiszen a hazai váltótípus nem készült el és a légtér védelme indokolta a két század rendszerben tartását.

Miért választották a MiG-29-est? Négy jelölt volt a MiG-21-es leváltására: a Mirage-2000, a MiG-29, az F-16 és az F-20. Bilbija tábornok meggyőződése, hogy ezen típusok összehasonlítása után az akkori konfigurációk közül a MiG-29-es volt a legütőképesebb. Már akkor rendelkezett olyan elektro-optikai célzórendszerrel, amilyet a nyugati vadászgépeken csak bő 10 év múlva kezdtek el rendszeresíteni – illetve az is sokat számított, hogy a többihez képest majd’ csak felébe került a „száraz” gép. Az már csak a hab volt a tortán, hogy a MiG-21-esekhez rendszeresített fegyverzeti eszközök is kompatibilisek voltak a 29-eshez.

Forrás: vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.

  Legfrissebbek most

A Diamond DA62 MPP légifényképész repülőgéppel, illetve a fedélzeten lévő Vexcel és Riegl távérzékelési szenzorokkal előállított légi távérzékelési adatokkal a geoinformációs támogatásban sosem látott távlatok nyílnak meg.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.