2024. 09. 04. szerda
Rozália
: 393 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Magyar Honvédség első női szállítórepülőgép-vezetője

A Magyar Honvédség első női szállítórepülőgép-vezetője
JETfly  |  2018. 06. 26., 10:13
A Magyar Honvédség első női szállítórepülőgép-vezetője

A Magyar Honvédség első, és ez idáig egyetlen női szállítórepülőgép-vezetője a kecskeméti repülőbázison szolgál. Zolnai Lea hadnagy az Aviation Leadership Program keretében, az Egyesült Államokban sajátította el a beosztásához szükséges alapismereteket, s jelenleg a légierő új Airbus A319 típusú csapatszállító gépeire történő átképzésen vesz részt.

A repülésért tizenéves kora óta rajong Zolnai Lea, aki már a középiskola első évében úgy döntött: pilóta lesz. Ifjúkori eltökéltségének eredményeként pedig előbb volt „jogosítványa” vitorlázógépre, mint személyautóra.

– Eszembe sem jutott, hogy más pályát válasszak. Tizenhat évesen már szinte minden szabadidőmet Dunakeszin, a Malév Aero Club repterén töltöttem. Góbéval kezdtem, aztán a KA8 következett, majd átültem a Pirat botkormánya mögé. Nagyjából egy év alatt megszereztem vitorlázógépre a szakszolgálati engedélyt. Abban viszont a nagypapámnak volt óriási szerepe, hogy a jövőmet a honvédség kötelékében képzeljem el. Ő ugyanis hivatásos katonatisztként szolgált a légierőnél, Tu–2-t, Li–2-t és Po–2-t repült. Alezredesként vonult nyugállományba. Sokat mesélt azokról az évekről, ezek a beszélgetések voltak rám akkora hatással, hogy elhatároztam: pilótaképzésre a NATO Flying Training in Canada (NFTC) program keretében fogok jelentkezni – emlékezett vissza az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis szállítórepülő-századának huszonöt éves másodpilótája.

Érettségi után Lea a Corvinus Egyetem hallgatójaként készült a katonai pályára. Úgy gondolta ugyanis, ha mégsem sikerülne megvalósítania a tervét, egyetemi végzettséggel a civil életben könnyen elhelyezkedhet majd.

– Két hónapig úgy is tűnt, hogy környezetgazdálkodási agrármérnök diplomám lesz, de hamar ráébredtem, hogy ez mégsem az én világom. Otthagytam a Corvinust, és jelentkeztem a Nemzeti Közszolgálati Egyetem biztonság- és védelempolitika szakára. Viszont kénytelen voltam kihagyni egy évet, amit pultosként dolgoztam végig egy kávézóban. A pluszpontok reményében pedig felsőfokú nyelvvizsgát tettem angolból. Az NFTC-programra, végzősként, 2015-ben jelentkeztem. Vadászpilóta szerettem volna lenni, amire meg is volt minden esélyem. A háromnapos kecskeméti alkalmassági vizsgálaton ugyanis 1/A egészségügyi minősítést kaptam. Júliusban átvettem a diplomát, szeptemberben pedig bevonultam Szentendrére. Bevallom, egy kicsit tartottam ettől a három hónapos katonai alapkiképzéstől, de nem volt annyira vészes. Csak azok a fránya menetgyakorlatok ne lettek volna – jegyezte meg Zolnai Lea.

A hadnagyként az NFTC-programba felvett – kiképzendő pilóta beosztásba került – tisztek Szolnokon készültek fel a kanadai tanfolyamra. Hamarosan azonban megtudták, hogy egyikük az Egyesült Államokban, az Aviation Leadership Program keretében végezheti el a pilótaképzést. Mindkét tanfolyamon ugyanazt a géptípust repülik, csak annyi a különbség, hogy Kanadában CT–156 Harvard II, az Egyesült Államokban pedig T–6A Texan II a neve. A hatfős csoportból a nyelvi felmérő Leának sikerült a legjobban – ő utazhatott tehát másfél évre az USA-ba.

– San Antonióban részt vettem egy kéthónapos nyelvi továbbképzésen, a gyakorlati oktatásunk pedig Columbusban volt. Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt.

Zolnai hadnagy úgy érzi, megtalálta a helyét az alegység közösségében, munkatársai egyenrangú kollégaként tekintenek rá. Ezt Popelyák Péter alezredes, a szállítórepülő-század parancsnoka is megerősítette, bár az ifjú hölgy beilleszkedésére vonatkozó kérdést nem nagyon értette.

– A századunknál repülőgép-vezetők szolgálnak, akikkel szemben azonos elvárásokat támasztunk. Teljességgel értelmezhetetlennek tartom a pilótanő megkülönböztetést. Nálunk a szakmai felkészültség, a pontos és megbízható munkavégzés az alapvető követelmény. Szállítógépeink repülését egyáltalán nem befolyásolja, hogy férfi vagy nő a pilóta. Egyébként sem Zolnai hadnagy az első női hajózónk, Pintér Tímea százados ugyanis hosszú évek óta dolgozik az An–26-osokon navigátorként. Új kollégánk munkába állása tehát egyáltalán nem okozott meglepetést számunkra. Amennyiben pedig szakmailag továbbra is magas szinten teljesít, akkor belátható időn belül átülhet majd az Airbus kapitányi székébe – hangsúlyozta a századparancsnok.

Zolnai Lea hadnagy jól érzi magát Kecskeméten, de egyelőre még csak ismerkedik a várossal. Szabadidejében nagyokat sétál kutyájával, Hannibállal, amikor pedig szolgálati elfoglaltsága megengedi, hazautazik szüleihez és barátaihoz Budapestre.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.
2024. 08. 22., 10:14
Akárcsak az F-14-es, ez a két légcsavaros-gázturbinás gép is a Grumman gyártósorairól került le a hatvanas évek derekán.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.