2025. 03. 16.
Henrietta
: 400 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jubileumok jegyében - Lehet-e ugyanabba a folyóba lépni?

Jubileumok jegyében - Lehet-e ugyanabba a folyóba lépni?
Tőrös István  |  2019. 05. 06., 16:15
Jubileumok jegyében - Lehet-e ugyanabba a folyóba lépni?

2019 igazán bővelkedik kerek évfordulókban. 70 éves az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, 20 éve vagyunk tagjai a NATO-nak, 15 éve védik a Baltikum légterét a szövetséges légierők, és május elsejével a jubileumi 50. Baltic Air Policing váltást jelképező kulcsot az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka vehette át Siauliai-ban. Négy év után ismét magyarok (is) őrzik Lettország, Észtország és Litvánia légterét. A repülőtér ugyanaz, a Gripenek ugyanazok, mi változhat? - erre a kérdésre kerestük a választ Ugrik Csaba dandártábornokkal.

- Ezúttal a lengyelektől vesszük át a légtérrendészeti feladatokat, ők most voltak először kint az F-16-osaikkal, eddig csak a MiG-29-esekkel „őrködtek”. A spanyolok hat F-18-asával leszünk „társbérletben”, és ezzel még nincs vége a nemzetközi válogatottnak, velünk egy időben az amari légibázison négy brit Eurofighter ad készültséget. Minket szeptemberben a belgák, a cseh Gripenek pedig az Amari-ba települt briteket váltják.

A Magyar Honvédség parancsnokának döntése értelmében én vezetem az 50. misszióban résztvevő csapatot. Ez négy Gripent és mintegy 100 szakembert jelent, akik között természetesen ott lesznek a vadászirányítóink, a speciális szakterületek felelősei és a nemzetközi törzsekben dolgozók is. Feladatunk is kibővül, hiszen nyáron a térségben számos hadgyakorlatra kerül majd sor, így például a légvédelmi rakétásainkat is segíteni fogjuk a felkészülésben a TOBRUQ LEGACY 2019 erőpróbán.
A bevezetőben említett kerek évfordulók sorát is lehet még folytatni: 100 éves a litván légierő, s a jubileumi repülőnapon a többi nemzethez hasonlóan a magyar légierő Gripenje is bemutatót repül majd, illetve meghívásunk van már Lettországba, a „Wings Over Baltics 2019” repülőnapra is.

- Az elmúlt évek BAP váltásainak tevékenységét követve ők viszonylag „békésebb” korszakban őrizték a Baltikum légterét. A világ sokkal inkább a szíriai hadszíntérre figyelt, hiszen ott alig volt nap, hogy ne történt volna említésre méltó esemény.

- A Baltikum légtere mindig fontos volt a NATO részére, ezt bizonyítják a légi rendészeti tevékenység folyamatos biztosítása mellett a szárazföldi bizalomerősítő hadgyakorlatok is. 2015-ben 25 éles riasztásra indultak a gépeink és 80 gyakorló felszállást teljesítettünk. A számok mögött azonban sokkal fontosabb, hogy rengeteg tapasztalatot szereztek fiatal repülőgép-vezetőink, hiszen átélhették hivatásuk legszebb pillanatait, éles helyzetben is bizonyították tudásukat. És természetesen velük egyenrangúan teljesítettek a műszaki katonáink is, elég, ha csak arra gondolunk, hogy anno forró nyárban utaztunk ki, és mínusz 20 fokos hidegben adtuk át a jelképes kulcsot a didergő spanyol váltásnak.

- A tervek szerint nemcsak Litvánia felé indulnak majd el a kecskeméti Gripenek, de az itthon maradók is ideiglenesen a pápai repülőtérre költöznek.

- Egy átfogó infrastrukturális terv részeként a Kecskeméten zajló repülőtér fejlesztési beruházások időszakában a Nehéz Légiszállító Ezrednek otthont adó bázisra áttelepülve folytatjuk a kiképzési repüléseket, és onnan látjuk majd el Magyarország és Szlovénia légtérvédelmét is. Ezzel a megoldással okozunk legkevesebb gondot a logisztikai szakembereinknek, és a BAP váltás befejezését követően, reményeink szerint hat hónap múlva költözünk vissza Kecskemétre. Számomra több szempontból is érdekes lesz egykori repülőteremen szolgálni, egyrészt az ismerős tájak felett repülve, másrészt mivel csak a készültségi gépeket helyezzük el a SAAB mobil hangárokban, így a többi JAS-39-es az egykori szovjet betonfedezékekben vár majd a felszállásra.

- A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderő-fejlesztési program első beszerzései már 2018-ban hadrendbe álltak Kecskeméten. Hol tart most az Airbusok és Falconok személyzeteinek kiképzése?

- Az említett típusokon folyamatosan kiképzési repüléseken vesznek részt hajózóink, és a közeljövőben is többen indulnak típusátképzésre Angliába és Csehországba. Jelenleg a tapasztalatgyűjtés mellett a nagy távolságú repülésekre is felkészülnek pilótáink, a Falconon repülő személyzeteink - ők a Gripenről „igazoltak át” a kétszemélyes pilótafülkébe - is túl vannak már az első tengerentúli repülésükön. Az A319-esek is sikeresen teljesítették már az Afganisztán-Kecskemét útvonalat is, hiszen minden úton más és másféle feladatokkal ismerkednek meg repülőgép-vezetőink, akik közül már van 150 órás kiképzettséggel rendelkező kapitányunk is.

 

Forrás: http://www.aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.