2025. 03. 18. kedd
Ede, Sándor
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kecskeméti Repülőbázis - Mozgalmas év volt, van, és jövőre is az lesz

Kecskeméti Repülőbázis - Mozgalmas év volt, van, és jövőre is az lesz
Tőrös István  |  2018. 05. 28., 11:26
Kecskeméti Repülőbázis - Mozgalmas év volt, van, és jövőre is az lesz

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis életéről, az ott szolgálók munkájáról a közvélemény legtöbbször a hazánk légterébe azonosítás nélkül belépő utasszállító repülőgépekre riasztott Gripenek felszállása kapcsán szerez tudomást.

Pedig minden évben számos kiképzési feladatot teljesítenek, hazai és nemzetközi gyakorlaton vesznek részt a kecskeméti vadászrepülők. Ugrik Csaba dandártábornokkal, bázisparancsnokkal - a teljesség igénye nélkül - ezeket vettük számba.

Milyen évre emlékezhetett tábornok úr a nemrég megtartott éves értékelő és feladatszabó értekezleten?
- A katonai repülőbázisok, repülőterek élete szerte a világon egyfajta menetrend szerint történik minden évben. Tavaly is az elméleti felkészítéssel és a szakszolgálati engedélyek meghosszabbításával teltek el az első hetek. Az elmélet után a szimulátoros szint következett, Stockholmban a SAAB taktikai kiképző központjának képernyői előtt 19 hajózónk és négy fő vadászirányító eleveníthette fel az eddig hasonló körülmények között megszerzett tudását, illetve az újak megismerhették a virtuális harc világát. Ez része a Gripen szerződésünknek és a központ berendezéseivel valóban élethű szituációk „játszhatók el” a számítógépeken. Az elmúlt év nagy újdonsága volt néhány hajózónk számára a spanyolországi TLP COMAO-ban (Egyesített Légi Harcászati Vezetési Program) való részvétel, négy pilótánk kapott elméleti felkészítést, majd kettő a gyakorlati képzési szintet is teljesíthette a magyar Gripenekkel repülve. A tanfolyam elején két hétig elméleti, taktikai ismereteket oktatnak, majd a szükséges vizsgák után következik a harci alkalmazás négyhetes időszaka. A TLP nagy előnye, hogy nemzetközi környezetben történik a képzés, így az oktatók igyekeznek minden résztvevő számára a saját feladatain kívül kitalálni olyan gyakorlásokat is, ahol már a többi ország hajózóival együtt kell tevékenykednie. Az alapfokon kezdve végül már ők is lehettek mission commanderek, azaz a kísérő, majd a négyeskötelék-vezér szerep után ők a teljes COMAO vezetői, és akkor arccal előre, irány az ég és föld találkozása….

 A mission commander vizsgát letett pilóta mennyivel tud többet, mint egy századparancsnok?
- A NATO-ban a legfontosabb - akár a földi, akár a légi hadműveletek során -, hogy ahova megyünk, ott a szakemberek egy nyelvet „beszéljenek” a vezetési, irányítási terület vonatkozásában. Ez azt jelenti, hogy nem kell hosszabb időt az „összekovácsolással” tölteni, azonos parancsok, azonos végrehajtások történnek. A végzettség fontosságát mutatja, hogy például egy Tiger Meet gyakorlat tervezőkonferenciáján már jeleznünk kell: tudunk biztosítani mission commandert a közös műveletekhez. Ezt a tudást nemcsak megszerezni, de karbantartani is kell, mert ritkán adódik lehetőség egy magyar vadászpilóta számára, hogy akár 30-40 repülőgépet is vezethessen. Nagyon időszerű volt már a képesség megszerzése, hiszen ilyen kulcsfigurákra a kisebb nemzetek légierejének is szüksége van.

- A számos hazai gyakorlat közül melyek voltak a legfontosabbak a kecskeméti hajózók számára?
- Hagyományosan sor került a hazai tervezésű levegő-föld gépágyú lövészetünkre a hajmáskéri lőtéren a szolnoki JTAC katonákkal közösen. Sikeres az együttműködésünk a harctevékenységet földről irányítókkal, akik a tűzcsapások kiváltása előtt a még távolban repülő vadászgép pilótájával közlik a tökéletes célzáshoz szükséges adatokat. Hosszú múltra tekint vissza ez a fajta tevékenység, már a koreai és a vietnami háborúban is segítették ily módon a dzsungel felett repülő gépek személyzetét. A pilótának ott fenn valóban „térkép e táj”, a JTAC-esektől viszont informálódhat az alkalmazási térségről, hegyekről, utakról, céltárgyakról. Ahogy mondtam, hosszú folyamat volt a távcsőtől a lézer megvilágító készülékekig, és ma már úgy küldenek adatot, hogy nem is szükséges rádió kommunikáció.
Segítettük „csapatainkat” a Fire Blade nemzetközi gyakorlaton is, hiszen a helikopterekkel vívott harcokban a „lázadók” ellen mindig jól jön az égi segítség, számunkra pedig egy renegát harckocsi kilövése nem jelent gondot. A háromhetes Load Diffuser gyakorlat ugyanakkor már teljesen a repülésről szólt, az Ohio Nemzeti Gárdától érkezett F-16-osokkal közösen tervezhettünk feladatokat. Az amerikai nagykövetség ügyvivője csodálkozott is azon, hogy az érkezés másnapján már felszállhattak a gépek! A több mint 10 órás áttelepülés után a pilóták természetesen pihentek, de a műszakiak már azonnal elkezdték a gépek felkészítését másnapra, s a korábban érkezett állomány pedig reggel már a zónában várta az indítást. Ezt a gyorsaságot biztosítja többek között az is, amit a TLP kapcsán elmondtam: közös nyelv, közös végrehajtás, nincs szükség „ismerkedő repülésekre”, vagyis azonnal élesben mehetett minden. Mi több, a gyakorlat végül több nemzetivé vált, hiszen felvetettük az amerikaiaknak, jó lenne, ha a környező kisebb országok számára is adott lenne a lehetőség a közös gyakorlásra. Az igenlő válasz után pedig érkezhettek a csehek, szlovákok, szlovének és horvátok repülőgépei és helikopterei is, hogy részt vegyenek a légi műveletekben.
A betervezett gyakorlatainkon túlmenően augusztusban sor került egy rendkívüli angol-magyar közös repülésre is. A brit nagykövet úr régi kívánsága volt, hogy a két ország katonai kapcsolatainak erősítésére jöjjenek angol Hawk-ok Kecskemétre közös gyakorlatozásra, s nem utolsó sorban: ő is repülhessen a feketére festett kétüléses gépekkel.
A 100. századtól érkező gépek pilótáival igazán emlékezetes „légi csatákat” vívtak a kecskeméti hajózók. Egyébként is élményszámba mennek az egy-egy, vagy kettő-egy elleni égi küzdelmek, és most ráadásul profi ellenfeleink voltak, hiszen a szigetországban ez a század alakítja rendszeresen a „rossz fiúk” szerepét, ők a Red Force, így nagyon sokat tanulhattunk mi is tőlük. Számukra pedig szintén nagy élményt jelentett - a Nemzeti Gárdás hajózókhoz hasonló módon - megismerkedni a JAS-39-essel.
A fiatal pilótáink lehetőségei is bővültek az elmúlt évben, például Pardubicében a csehek létrehoztak a svédhez hasonló szimulátoros központot, s oda is küldhettünk kétszer egy hétre Kecskemétről hajózókat. Célunk az volt, hogy az első héten azok menjenek, akik már adnak készültségi szolgálatot, de még nem rendelkeznek távoli légi harc gyakorlattal, a második héten pedig a frissen TLP-n végzettek bizonyíthatták be tudásukat a szimulátorban. A 2016-ban módosított Gripen szerződés értelmében 2000 óra áll rendelkezésünkre egy évben, de az ünnepek alatt elrendelt Alfa-riasztások miatt 2050 repült órával zártuk az évet, először meghaladva a bűvös 2000 órás határt.

Ősszel egy új fegyverrel is bővült a Gripen arzenálja.
- Sikerült az MK82-es hagyományos és a lézervezérlésű GBU-12-es bombáinkat tesztrepülések során függeszteni a szárnyak alá, ezzel a tervezés időszaka lezárult, hatékony levegő-föld fegyverzettel rendelkezünk, amelyek kipróbálása a közeljövőben megtörténhet.

- Az elmúlt évben két kecskeméti pilóta és felkészült, hogy a magyar Gripen is részt vehessen a nemzetközi légi bemutatókon. Hová sikerült eljutni?
- Valamennyi környező ország repülőnapjain ott voltunk, de a spanyol és a svájci nézők is megismerhették a JAS-39-es manőverező képességét. A régi együttműködést jelképesen is megköszönve ugyancsak részt vettünk az AWACS flotta 35. születésnapján Németországban. 2018-ra is vannak meghívásaink, de idén a külföldi „vendégszereplések” mellett lehetőséget kapunk hazai, civil szervezésű repülőnapokon is bemutatkozni a levegőben.

Februárban egy régen várt eseményre került sor, megérkezett a 604-es és 605-ös lajstromszámú Airbus, a magyar katonai szállító flotta első két repülőgépe. Hol tart a személyzetek kiképzése, kik repülhetik majd az A319-eseket?
- A missziós váltások lebonyolítását is segítő két szállító gép érkezése és ünnepélyes átadása után egy hosszabb átvételi eljárásra került sor, és már megkezdtük a kiképzési repüléseket is. Ez nemcsak a pilótákra vonatkozik, hanem az utaskísérők és a load-masterek felkészítésére is. Alapvetően az Ancsa flotta kapitányai kapnak lehetőséget, hogy repüljék a technikai szintugrást jelentő Airbusokat - elég csak a digitalizált műszerfalra utalni -, de a tapasztaltabb Gripen állománynak is módja nyílhat rá, ha az egyszemélyes kabint kétszemélyesre akarnák cserélni. A jövő azonban mindenképpen a fiataloké, így örömmel köszönthettük Zolnai Lea hadnagyot, aki az Egyesült Államokban szerezte meg a pilótajogosítást jelentő szárnyakat az egyenruhájára. A kanadai NFTC utolsó három magyar résztvevője közül 2019-ben két fő már eleve a szállító repülő képzésre utazik ki.
Hasonlóan a Gripen átképzéshez itt is egy hosszabb folyamatról van szó, hiszen időbe telik, hogy az oktatópilóták mellett megszerezhessék a kellő jártasságot a szakszolgálati engedélyek különböző fokozataihoz. Az új szállítógépeik mellett 2020-ig az An-26-os is repül szállítási feladatokkal, hiszen az áttelepülésekhez szükséges berendezéseket ők tudják eljuttatni Svédországba vagy más európai helyszínekre.

- A 2018-as év tervezett eseményeinek egy része már megtörtént, de néhány nagyszabású gyakorlatra az év második felében kerül sor.
- Az első kérdésére visszautalva: természetesen 2018 is a szokásos módon Stockholmban kezdődött, tizenöt hajózó és öt vadászirányító utazott Svédországba, az immár tíz munkahelyre bővült kiképző központba. A fejlődést jelzi, hogy jövőre pedig már tizenkét „pilótafülke” várja az érkezőket.
A Tiger Meeten öt repülőgéppel vettünk részt Lengyelországban, és ha már ott jártunk, bemutatkoztunk a poznani repülőnapon is. Június közepén indul a Légi Fölény 2018 elnevezésű éleslövészetünk a svédországi Vidsel lőterén. Két hét alatt sor kerül levegő-levegő rakétaindításra, gépágyú lövészetre akusztikus érzékelőkkel felszerelt célzsák alkalmazásával, terepkövető kis magasságú repülésekre és először kipróbálhatjuk a levegő-föld fegyverzetünket is. Folytatódik az angol-magyar együtt­­működés, a nagykövet úr közre­működése révén - és a két véderő attasé aktív segítségével - Typhoonok érkeznek hozzánk, és Avianóból is útnak indul néhány amerikai F-16-os a közös gyakorlásokra. Természetesen a háttérmunka is fontos a készültségi szolgálat ellátásához, így például az éjjellátó készülékkel való gyakorló repülés és a légi utántöltési képesség fenntartása is.
A számos hazai gyakorlat közül kiemelkedik a szeptemberi Lion Effort 2018, amelynek Kecskemét lesz a házigazdája. Ez a Gripent használó országok közös rendezvénye. 2009-ben nálunk tartották az elsőt, 2012-ben Svédország, 2015-ben Csehország következett, s bár ebben az évben Dél-Afrikán lett volna a sor, de az európai országok a nagy költségek miatt más megoldást kerestek és Magyarország vállalta a gyakorlat lebonyolítását. Bízom benne, hogy felkészült és jó vendéglátói leszünk a nemzetközi JAS-39-es csapatnak.

- Legutóbb egy szomorú eseményen találkoztunk, vitéz Szentiványi János 98 éves korában elhunyt Puma pilótától vettünk végső búcsút Budapesten. A Puma örökség mennyire jellemző a mai vadászpilótákra?
- Külsőségekben és természetesen lélekben is tudjuk, hogy mivel tartozunk az elődeinknek. Hordjuk a Pumások babos kendőjét, Gripenjeinken ott az üvöltő Puma képe, s ameddig egészségük megengedi, mindig szívesen látjuk az egykori Messer pilótákat is a rendezvényeinken. Szentiványi „Sminyu” is gyakorta megfordult nálunk, a 94. születésnapján a tortán kívül még egy meglepetés is várta: Zakariás főhadnagy „elvitte” egy földi körre a betonon, hogy érezze, milyen a Gripen kabinban ülni. Amikor urnáját átszállították a temető Pantheonjába, egy géppár-áthúzással búcsúzott a jelenlegi Puma század az utolsó előtti második világháborús vadászpilótától.

Egy kérdés erejéig már 2019 is szóba kell, hogy kerüljön, hiszen jövő évben a Baltic Air Policing áprilisi váltásában ismét a magyar Gripenek védik a Baltikum légterét.
- Beszélgetésünk után már kezdődik is a felkészítésünk, szakembereinkkel ismét Siaulia-ba települünk ki vezető nemzetként, bár még nem ismert, hogy kik lesznek a társaink. Hasonlóan a BAP 39-hez, ez is az egész bázist megmozgató feladat, hiszen valamennyi részlegünk részt vesz a műszaki felkészítésben és a logisztikai háttér biztosításában.

Forrás: Aranysas

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.