2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 406 Ft   : 390 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi Fölény 2022 - Háromtusa Északon

Légi Fölény 2022 - Háromtusa Északon
Tőrös István  |  2022. 09. 07., 15:42
Légi Fölény 2022 - Háromtusa Északon

2022 nyarán immár ötödször indultak útnak a kecskeméti hajózók és műszaki katonák kivívni a „Légi Fölényt”, azaz bebizonyítani, hogy ami idehaza a szimulátorban már hibátlanul megy, az éles fegyverzettel úgyszintén tökéletesen működik - és talán akkor még az adrenalin is besegít! Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka vezette a svédországi kiképzési programot, így most ő mutatja be olvasóinknak, mi történt egy hét alatt az FMV óriási gyakorlóterén.

- A COVID nem csak a civilek életét változtatta meg alapjaiban, de a nemzetközi gyakorlatok menetrendjét is, így tehát ezúttal - az olimpiához hasonlóan - az elmúlt évi kiképzési rendezvényt kellett pótolni. Mit lehet tudni erről az immár ikonikus nevű gyakorlótérről, ahová szinte „hazajárnak” a magyar Gripen-század tagjai?

- Vidsel, az egyik legnagyobb európai lőtér már régi ismerősünk, 2008 óta járunk oda éles rakéta- és gépágyúlövészetre. A Stockholmtól északra, mintegy 900 kilométerre található bázist valóban a „semmi szélén” hozták létre. A svéd Védelmi és Beszerzési Hivatal működteti, és nagyon sokféle lehetőség adódik itt pilótáink tudásának ellenőrzésére és a gyakorlásra, hiszen a lezárt légterekben repülve legfeljebb a rénszarvasokat zavarhatjuk. A bázis 2300 méteres kifutópályával rendelkezik, az áttelepült gépeket fedett tároló helyeken készítik elő műszaki és fegyveres szakembereink az adott feladatra. Talán sokak számára emlékezetes még a 2018-as gyakorlatunk, akkor alkalmazhattuk ugyanis először a Gripenek levegő-föld fegyverzetét.

- A szovjet/orosz haditechnika korában a Balti-tenger partján még a lengyel Szuhojok dobtak ejtőernyőn infrabombát, légi célt imitálva a magyar MiG vadászgépeknek. Vidselben mennyivel másabbak a lehetőségek?

- Sidewinder rakétáink számára Svédországban egy BQM-107 típusú drón biztosítja a célanyagot. Nem egy aprócska szerkezetről van szó: 6 méter hosszú, 295 kiló, ezzel együtt 0,6 M-mel repülhet, és még különböző manőverekre is képes, ha úgy programozzák. Négy darab „csalit” tud kiengedni repülés közben mintegy 15 méterre, és a begyújtott foszforfáklya elegendő hőt termel, hogy kellő mértékben szimulálja számunkra az „ellenséges” repülőeszközt. A számítógépek kidolgozzák a szükséges paramétereket, és indulhat is a rakéta. Ez azt jelenti, hogy egy-egy fordulóra két géppár száll fel, az első kiengedett célra a vezér indít, majd - kiválás után helyet cserélve - a második „csalira” pedig a kísérője. A következő géppár két kilométerrel mögöttük repül, majd a már említett sorrendben ők is sorra kerülnek. Természetesen ebben az évben is voltak velünk „csillogó szemű” hadnagyok, akik most élhették át először az éles rakétaindítás élményét, és vihették haza emlékbe a „Csörgőkigyó farkát”, azaz a rakétaindító sínen megmaradó kábelcsonkot.

- A Gripenbe épített 27 mm-es Mauser gépágyú lövedékeinek már „hideg” célt kell eltalálniuk, nem szükséges hogy egy forró hajtómű vezesse őket.

- A gépágyúlövészet helyszíne a Botteni-öböl, itt egészen más a feladat és más a célanyag is. A speciális Learjet 35 vontatórepülés közben két „zsákot” képes maga mögé kiengedni, a tartalékot csak 8-10 méterre, amire viszont „dolgoznunk kell”, azt körülbelül 800 méteres távolságra. Ez a 25 cm átmérőjű 5 méter hosszú célzsák meglehetősen sokat tud, még beépített lokátor-reflexiót kiváltó berendezése is van, így többféle repülőeszközt képes imitálni, a vadászgéptől a bombázóig. Beépített, érzékeny mikrofonrendszere a lövedékek hangjának távolságát rögzíti az elméleti középpontjától, így a vontató gép fedélzetén dolgozó szakemberektől egy szabályos, kinyomtatott „lőlapot” kapunk a gyakorlat végén. Ezek szemléletesen ábrázolják, hogy melyik szektorban hány találatot értél volna el, ha egy 12 méteres „repülőgépre” lövöd ki a sorozatot.

- A légiharc-rakétánál egy drón száguld a Gripen előtt, de itt már személyzettel repül a célt vontató gép. Izgalmas érzés lehet arra gondolniuk, hogy mögöttük éles lőszerrel folyik a „vadászat”.

- Ennél a feladatnál nagyon szigorú rendszabályok garantálják a gyakorlás biztonságos lebonyolítását. A pilótának vizuálisan látnia kell a célt, anélkül nem lőhet. 2 kilométerről már megvan a radarkapcsolat, a tűzkiváltás pedig 300-400 méterről történik. Van, amikor a vontató egyenes vonalban repül, és olyan is, amikor 360 fokos körben mozog. Minden manővert felülről kell indítanunk, és ügyelni kell a fényviszonyokra is, hiszen ha a Nap a hátam mögött van, az taktikailag nekem jó, de a társamnak akkor éppen a szemébe süt, viszont ha megfordul a Learjet, akkor nekem lesz rosszabb a cél láthatósága. Minden gépbe 60 lőszert töltöttek be a fegyveresek, így hat 10-es sorozatra volt módunk, de természetesen itt is adódott alkalom „száraz rácsapásokra” is - főleg a fiatal pilóták számára fontos a rutin megszerzése. Ezúttal is sikerült 100%-os találatokat elérnünk, ugyanis két sorozat pontosan a zsákokat vontató kábelt találta el, amelyek így az öböl vizében fejezték be a pályafutásukat.

- A gyakorlat forgatókönyvében szerepelt a taktikai repülések végrehajtása is. Mit takar ez a jól hangzó kifejezés?

- Ha Magyarország térképére nézünk, jól látszik, hogy a települések sűrűsége miatt nem igazán nyílik mód kismagasságú taktikai repülésekre. A svédországi lőtér adottságai viszont ehhez is kitűnő lehetőséget biztosítanak, hiszen ilyen esetek gyakorlására bunkerek, sőt hidak is épültek a területen. Az előre meghatározott objektumot 100 méteren 900 km/órás sebességgel közelítettük meg, és csak ott emelkedtünk fel a fegyverhasználathoz szükséges magasságra. Ezt a feladatot alapvetően a már kiképzett állomány hajtotta végre, a hadnagyok majd a következő „Légi Fölény” során ismerkedhetnek meg ezzel a tevékenységgel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.