2024. 09. 04. szerda
Rozália
: 394 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NATO Tiger Meet 2018

NATO Tiger Meet 2018
JETfly  |  2018. 06. 05., 15:43
NATO Tiger Meet 2018

Hatodik alkalommal vett részt a kecskeméti Puma harcászati repülőszázad a NATO Tiger Meet gyakorlaton. A lengyelországi 31. Baza Lotnictwa Taktycznego repülőezred bázisára öt JAS-39 Gripen típusú géppel és közel ötven fővel települt át az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya.

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma vadászrepülő-százada már 2014 óta teljes jogú tagja a NATO „tigris közösségének”, ahol a tagok valamelyik nagymacska faj szimbólumát viselik az egységjelvényükön és egyben részesei a közösség szellemiségének. Az idei gyakorlaton tizenkét országból közel száz repülőeszköz (vadászgépek, helikopterek, elektronikai zavaró „EW” és légi irányítógépek „AWACS”) és közel ezer katona vett részt. A kitelepülő magyar kontingens öt Gripen repülőgépet szolgált ki illetve üzemeltetett a gyakorlat két hetében.

A magyar katonák a kecskeméti repülőbázis szállítórepülő-század An-26-osával két lépcsőben érkeztek meg a gyakorlat helyszínére. A póttartályokkal felszerelt öt Gripen leszállás nélkül teljesítette a Kecskemét – Poznan közötti távolságot. A gépek üzemeltetéshez szükséges felszereléseket, amelyeket légi úton nem tudtak szállítani, közúton, katonai járművekkel juttatták el a lengyel légibázisra Kecskemétről.

A Tiger Meet gyakorlat célja, hogy a NATO szövetséges országok a különböző típusú repülőgépeikkel összehangolt légi műveleteket hajtsanak végre a valós háborús körülményekhez közeli feltételek mellett. Az így végrehajtott gyakorló feladatok a későbbiekben segítik a hatékony együttműködést és szorosabbra fűzik a Tigris közösség tagjainak kapcsolatát is. A találkozók ezzel kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a műveleti tapasztalatokkal még nem rendelkező pilóták tapasztalatokat szerezhessenek gyakorlott kollégáiktól.

A NATO Tiger Meet 2018 gyakorlat „vendéglátója”, a Lengyel Légierő 31. ezredének F-16C/D Bolck 52 Fighting Falcon típusú repülőgépeket üzemeltető százada volt. A valós repülési feladatok május 14-én kezdődtek, a légterek valamint a helyi eljárások ismeretében már közel-légiharc is zajlott a magyar Gripenek és más nemzetek vadászrepülőgépei között. A földi kiszolgáló személyzet is beüzemelte munkaállomásait, ami háborús környezetnek megfelelően tábori sátrakat és munkakonténereket jelent.

A két hétben változatos feladatok vártak a repülőszázadokra, melyek során közel hetven repülőgép tartózkodott egyidőben a kijelölt légterekben. A repülési feladatok tervezése során a legújabb műveleti tapasztalatok alapján a valósághű bevetéseket igyekeztek összeállítani. A magyarok elsősorban levegő-levegő feladatokon (légi fölény kivívása és megtartása), valamint ellenséges erőként levegő-föld feladatok (földi célok megsemmisítése) vettek részt. A Tiger Meet ugyanakkor lehetőséget nyújtott olyan feladatokat végrehajtására is, amelyekhez nincs megfelelő méretű légtér Magyarországon.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)
Fotó: a szerző, dr. Toperczer István alezredes

A gyakorlat délelőttjei összetett légi hadműveleti feladatok gyakorlásával teltek, miközben a földön már a délutáni „bevetések” tervezése zajlott. Délelőttönként általában negyven gép vett részt a szövetségi „Kék” oldalon és tíz gép az ellenséges, a „Vörös” oldalon a feladatokban, a délutánonként tíz „Kék” és a négy „Vörös” volt jellemző. A feladatok tervezésekor, mindig aznap határozták meg a „Vöröseknek”, hogy milyen géptípust kell szimulálniuk és csak a típusra jellemző manővereket hajthattak végre, illetve csak olyan rakétatípus indítását szimulálhatták, amely megfelelt az adott fegyverzet jellemzőinek. Az idei gyakorlaton első alkalommal adtak a magyarok a „Kék” és a „Vörös” erőknek olyan kötelékparancsnokot, aki tavaly a spanyolországi TLP (Tactical Leadrship Programme) kurzuson végzett. Minden résztvevő nemzet repülőgépei naponta két feladatban vettek részt, délelőtt másfél és 2 óra időtartamban, míg délután ötven és 100 perc körüli repülési időket teljesítettek a résztvevők.

A gyakorlat két nagyméretű és öt kisebb légteret igényelt, Poznantól északra illetve a légibázis körzetében. Az összetett légi hadműveleti feladatokra Magyarország méretű légtereket, miközben a földi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) szimuláló feladatokra és a közel-légiharcokra a kisebbeket használták a gyakorlat során. A délutánokat CAS feladatkörök és az egy az egy elleni közel-légiharcok tették ki. Minden légi művelet AWACS, kutató-mentő helikopterek és légvédelmi rakéta támogatásával, a valós háborús illetve béketámogató hadműveletek tapasztalatainak felhasználásával valósult meg.

A „Tigrisek” komplex, összhaderőnemi műveleteket is végrehajtottak, mivel a Tiger Meet részeként cseh, olasz valamint angol helikopteres és lengyel szárazföldi speciális egységek (előretolt repülésirányítók) is részt vettek a harci kutató-mentő és személyi mentés bevetésekben, szárazföldön és tengeren egyaránt.A bevetések után, azok végrehajtásának az eredményességét a fedélzeti adatrögzítő eszközök segítségével, még aznap délután közösen kiértékelték.

Minden feladatnak volt egy külső szemlélője is, aki figyelte és értékelte a kötelékparancsnokok munkáját a tervezés során, illetve összekötő szerepet játszott „kék” és „vörös” gépek között, valamint a kiértékelést is ő vezényelte. A vezérkar szerepét betöltő „White Cell” csoport, mint egy parancsnokság, kijelölte a célokat és a megsemmisítendő egységeket, valamint meghatározták a feladatok stratégiáját is. Ezek alapján elkészítették a légi műveleti parancsot (ATO = Air Tasking Order), illetve ha kérés érkezett a kötelék parancsnokától, akkor döntést hoztak a támogatásra vonatkozóan.

A május 14 és 25. között tartott gyakorlaton a magyar Gripenek 60 órát repültek, a kontingens remekül helyt állt, minden rábízott feladatot sikeresen teljesített, így rengeteg tapasztalattal térhetett haza a közel két hetes találkozóról.

Forrás: http://www.mh59.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.

  Legfrissebbek most

Ritkán látott viharokkal és vitákkal övezett a legújabb amerikai vadászbombázó típus - már a fejlesztési tervek bejelentésének első pillanatától fogva.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.