2025. 03. 18. kedd
Ede, Sándor
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NATO Tiger Meet 2018

NATO Tiger Meet 2018
JETfly  |  2018. 06. 05., 15:43
NATO Tiger Meet 2018

Hatodik alkalommal vett részt a kecskeméti Puma harcászati repülőszázad a NATO Tiger Meet gyakorlaton. A lengyelországi 31. Baza Lotnictwa Taktycznego repülőezred bázisára öt JAS-39 Gripen típusú géppel és közel ötven fővel települt át az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya.

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma vadászrepülő-százada már 2014 óta teljes jogú tagja a NATO „tigris közösségének”, ahol a tagok valamelyik nagymacska faj szimbólumát viselik az egységjelvényükön és egyben részesei a közösség szellemiségének. Az idei gyakorlaton tizenkét országból közel száz repülőeszköz (vadászgépek, helikopterek, elektronikai zavaró „EW” és légi irányítógépek „AWACS”) és közel ezer katona vett részt. A kitelepülő magyar kontingens öt Gripen repülőgépet szolgált ki illetve üzemeltetett a gyakorlat két hetében.

A magyar katonák a kecskeméti repülőbázis szállítórepülő-század An-26-osával két lépcsőben érkeztek meg a gyakorlat helyszínére. A póttartályokkal felszerelt öt Gripen leszállás nélkül teljesítette a Kecskemét – Poznan közötti távolságot. A gépek üzemeltetéshez szükséges felszereléseket, amelyeket légi úton nem tudtak szállítani, közúton, katonai járművekkel juttatták el a lengyel légibázisra Kecskemétről.

A Tiger Meet gyakorlat célja, hogy a NATO szövetséges országok a különböző típusú repülőgépeikkel összehangolt légi műveleteket hajtsanak végre a valós háborús körülményekhez közeli feltételek mellett. Az így végrehajtott gyakorló feladatok a későbbiekben segítik a hatékony együttműködést és szorosabbra fűzik a Tigris közösség tagjainak kapcsolatát is. A találkozók ezzel kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a műveleti tapasztalatokkal még nem rendelkező pilóták tapasztalatokat szerezhessenek gyakorlott kollégáiktól.

A NATO Tiger Meet 2018 gyakorlat „vendéglátója”, a Lengyel Légierő 31. ezredének F-16C/D Bolck 52 Fighting Falcon típusú repülőgépeket üzemeltető százada volt. A valós repülési feladatok május 14-én kezdődtek, a légterek valamint a helyi eljárások ismeretében már közel-légiharc is zajlott a magyar Gripenek és más nemzetek vadászrepülőgépei között. A földi kiszolgáló személyzet is beüzemelte munkaállomásait, ami háborús környezetnek megfelelően tábori sátrakat és munkakonténereket jelent.

A két hétben változatos feladatok vártak a repülőszázadokra, melyek során közel hetven repülőgép tartózkodott egyidőben a kijelölt légterekben. A repülési feladatok tervezése során a legújabb műveleti tapasztalatok alapján a valósághű bevetéseket igyekeztek összeállítani. A magyarok elsősorban levegő-levegő feladatokon (légi fölény kivívása és megtartása), valamint ellenséges erőként levegő-föld feladatok (földi célok megsemmisítése) vettek részt. A Tiger Meet ugyanakkor lehetőséget nyújtott olyan feladatokat végrehajtására is, amelyekhez nincs megfelelő méretű légtér Magyarországon.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)
Fotó: a szerző, dr. Toperczer István alezredes

A gyakorlat délelőttjei összetett légi hadműveleti feladatok gyakorlásával teltek, miközben a földön már a délutáni „bevetések” tervezése zajlott. Délelőttönként általában negyven gép vett részt a szövetségi „Kék” oldalon és tíz gép az ellenséges, a „Vörös” oldalon a feladatokban, a délutánonként tíz „Kék” és a négy „Vörös” volt jellemző. A feladatok tervezésekor, mindig aznap határozták meg a „Vöröseknek”, hogy milyen géptípust kell szimulálniuk és csak a típusra jellemző manővereket hajthattak végre, illetve csak olyan rakétatípus indítását szimulálhatták, amely megfelelt az adott fegyverzet jellemzőinek. Az idei gyakorlaton első alkalommal adtak a magyarok a „Kék” és a „Vörös” erőknek olyan kötelékparancsnokot, aki tavaly a spanyolországi TLP (Tactical Leadrship Programme) kurzuson végzett. Minden résztvevő nemzet repülőgépei naponta két feladatban vettek részt, délelőtt másfél és 2 óra időtartamban, míg délután ötven és 100 perc körüli repülési időket teljesítettek a résztvevők.

A gyakorlat két nagyméretű és öt kisebb légteret igényelt, Poznantól északra illetve a légibázis körzetében. Az összetett légi hadműveleti feladatokra Magyarország méretű légtereket, miközben a földi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) szimuláló feladatokra és a közel-légiharcokra a kisebbeket használták a gyakorlat során. A délutánokat CAS feladatkörök és az egy az egy elleni közel-légiharcok tették ki. Minden légi művelet AWACS, kutató-mentő helikopterek és légvédelmi rakéta támogatásával, a valós háborús illetve béketámogató hadműveletek tapasztalatainak felhasználásával valósult meg.

A „Tigrisek” komplex, összhaderőnemi műveleteket is végrehajtottak, mivel a Tiger Meet részeként cseh, olasz valamint angol helikopteres és lengyel szárazföldi speciális egységek (előretolt repülésirányítók) is részt vettek a harci kutató-mentő és személyi mentés bevetésekben, szárazföldön és tengeren egyaránt.A bevetések után, azok végrehajtásának az eredményességét a fedélzeti adatrögzítő eszközök segítségével, még aznap délután közösen kiértékelték.

Minden feladatnak volt egy külső szemlélője is, aki figyelte és értékelte a kötelékparancsnokok munkáját a tervezés során, illetve összekötő szerepet játszott „kék” és „vörös” gépek között, valamint a kiértékelést is ő vezényelte. A vezérkar szerepét betöltő „White Cell” csoport, mint egy parancsnokság, kijelölte a célokat és a megsemmisítendő egységeket, valamint meghatározták a feladatok stratégiáját is. Ezek alapján elkészítették a légi műveleti parancsot (ATO = Air Tasking Order), illetve ha kérés érkezett a kötelék parancsnokától, akkor döntést hoztak a támogatásra vonatkozóan.

A május 14 és 25. között tartott gyakorlaton a magyar Gripenek 60 órát repültek, a kontingens remekül helyt állt, minden rábízott feladatot sikeresen teljesített, így rengeteg tapasztalattal térhetett haza a közel két hetes találkozóról.

Forrás: http://www.mh59.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.