Szentgyörgyi Dezső tisztelői és volt kollégái az egykori Malév színeiben pompázó Ikarus 55-össel érkeztek Ferihegyről az ünnepi állománygyűlésre.
Bázisnap a Kecskeméti Repülőbázison
Emberi nagysága a magyar repüléstörténet kiemelkedő, egyedülálló alakjává tette Szentgyörgyi Dezsőt
A vidám hangulatú bázisnap a versenyek eredményhirdetésével zárult
Szentgyörgyi Dezső élete, kvalitásai utat mutatnak, erőt adnak nekünk ahhoz, hogy ott folytassuk, ahol ő abbahagyta, ugyanolyan kitartással és elkötelezettséggel szolgáljuk hazánkat, mint ő tette – hangsúlyozta április 28-án, a névadójuk emlékművének megújításával egybekötött bázisnapon Fekete Tamás alezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis megbízott parancsnokhelyettese.
Malév-kapitányként viselt sapkájának bronzból készült másával egészült ki Szentgyörgyi Dezső emlékműve a kecskeméti repülőbázison. Az alakulat 1990. április 28-án vette fel a második világháborúban huszonkilenc igazolt légi győzelmet elért legendás vadászpilóta nevét. „Vitéz Szentgyörgyi Dezső nagysága élete során nagyon sok mindenben megmutatkozott, de egy kaotikus időszakban, a második világháború idején teljesedett ki igazán. Akkor bizonyíthatta hazaszeretetét, bátorságát és pilótaképességeit. Emberi nagysága a magyar repüléstörténet kiemelkedő, egyedülálló alakjává tette.” – hangsúlyozta Fekete Tamás alezredes, a bázis megbízott parancsnokhelyettese, majd ifj. Szentgyörgyi Dezsővel közösen leleplezték az emlékmű kiegészítő elemét.
A névadójuk tiszteletére rendezett ünnepélyes bázissorakozón a legjobbak munkáját külön is megköszönték, majd egykori pilótatársa életútját és tragikus halálának körülményeit Papp Ferdinánd, nyugállományú Malév-kapitány idézte fel. A bázisnap hivatalos programját a Szentkirályi Motoros Club felvonulása, Gergely Sanyi magyar és Európa-bajnok stunt rider motoros lélegzetelállító bemutatója és a FaceTeam Akrobatikus Sportszínház tagjai által előadott kosárlabdashow követték. A bázis zászlóalj-válogatottjai kispályás fociban küzdöttek egymással, az airsoft-fegyverek iránt érdeklődők részére Nagy Mátyás őrnagy, a Kecskeméti Honvéd Sportegyesület elnöke és Gál Imre, a Kecskeméti Airsoft Egyesület elnöke rendeztek egy „házi bajnokságot”. Idén is megtartották a már hagyományos főzőversenyt, akik pedig mélyebben kívántak elmerülni a gasztronómiai rejtelmeiben, ebéd előtt meghallgathatták Hamvas Zoltán Európa-bajnok, világdöntő negyedik helyezett séf, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökének filmvetítéssel színesített előadását.
Szentgyörgyi Dezső tisztelői és volt kollégái az egykori Malév színeiben pompázó Ikarus 55-össel érkeztek Ferihegyről az ünnepi állománygyűlésre. A 60-as évek népszerű „faros” buszát a magyar légiközlekedés emlékeinek ápolását, a légi szállítás működését, titkainak megismertetését és népszerűsítését felvállaló Légiközlekedési Kulturális Központ támogatásának köszönhetően csodálhatták meg a veterán járművek rajongói. Somogyi-Tóth Gábor, a ferihegyi székhelyű központ ügyvezetője elmondta: több Malév-es autóbuszt és speciális járművet sikerült már megszerezniük és restaurálniuk. A Budapesti Közlekedési Vállalat által felújított buszok közül pedig kettőt festettek a Malév színeire. Ezek egyike a most Kecskeméten bemutatott Ikarus 55-ös, amelynek korhű helyreállításán a BKV szakemberei - köztük Farkas Ferenc, az autóbusz vezetője - több mint egy évig dolgoztak.
Fotók: a szerző, Galambos Sándor felvételei
A vidám hangulatú bázisnap a versenyek eredményhirdetésével zárult. A bográcsok mesterei mezőnyében a hadműveleti főnökség Hamművelet nevet viselő csapata tarolt. Marhalapocka-pörkölt kapros túrós csuszával − Ancsa-szárnyon és a desszertként kínált Rakott Gripen-palacsinta − Ancsa-törzsön fantázianévre keresztelt fogásaik az ízvilág és a tálalás kategóriában is az első helyen végeztek. A csapat szakácsa Odrobina Ferenc százados, látványtervezője Szloszjár Tamás őrnagy volt, munkájukat Kékesiné Fekete Judit és Matkovics Ferencné zászlósok segítették. A focibajnokságot a művelettámogató zászlóalj Mókusok néven pályára lépett gárdája nyerte.
A 2024-es évben is a legolvasottabb cikkeink között szerepeltek a havi programajánlók, így ezek összeállítását 2025-ben is folytatjuk. A sort márciussal indítjuk, a hónapot rögtön a makettrajongók egyik kedvenc helyszíne, Szolnok nyitja.
Hatalmas érdeklődés mellett zajlott a Thai Királyi Légierő Gripenjeinek első közúti üzemnapja: a gyakorlatot 2025. február 27-én rendezték meg Songkhla tartomány, 4287-es jelzésű útján.
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
Az Emirates légitársaság a Parsys Telemedicine vállalattal együttműködve új, innovatív fedélzeti egészségügyi megoldást vezet be, amely lehetővé teszi az utasok gyors és magas színvonalú orvosi ellátását repülés közben.
A VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport két éven belül másodszor is elnyerte az Európa legjobb repülőtere díjat a 15-25 milliós utasforgalmat kezelő légikikötők kategóriájában.
A légitársasági csoportnál 23 éve dolgozó Jan Kropáčeket nevezte ki az Air France-KLM magyarországi értékesítési vezetővé, ahol McPartlin-Kiss Ildikót váltja.
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
A Diamond DA62 MPP légifényképész repülőgéppel, illetve a fedélzeten lévő Vexcel és Riegl távérzékelési szenzorokkal előállított légi távérzékelési adatokkal a geoinformációs támogatásban sosem látott távlatok nyílnak meg.
A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.