2025. 03. 15. szombat
Kristóf
: 400 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy hét a légierő bűvkörében

Egy hét a légierő bűvkörében
honvedelem.hu  |  2021. 07. 19., 12:35
Egy hét a légierő bűvkörében

Első alkalommal szervezett repülőtábort a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakirányt választott hallgatói részére a Szolnoki Honvéd Sportegyesület. A július 16-án, pénteken zárult táborban részt vett húsz honvéd tisztjelölt – leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők – a napi repülések mellett, a légierő több alakulatának feladatrendszerébe is betekintést kapott.

Egy hétig ismerkedtek a Magyar Honvédség légierejének szervezeti felépítésével, feladatrendszerével, a hajózók, a légiforgalmi irányítók és a munkájukat támogató műszaki szakemberek szolgálati körülményeivel a repülőtábor résztvevői.

Dr. Bali Tamás ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnok-helyettese, valamint a Honvédelmi Sportszövetség keretében négy szakosztállyal működő sportegyesület elnöke érdeklődésünkre elmondta: ez az első olyan táboruk, amelyet kimondottan a légierő leendő tisztjei részére szerveztek. Az elmúlt években ugyanis elsősorban a fiatalok katonai pályára irányításában vállaltak szerepet. A nyári táboraikat ezért a Honvéd Kadét Programban résztvevő középiskolás diákok részére szervezték, akik közül többen – talán a szolnoki élményeik hatására is – már jelezték, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, vagy az MH Altiszti Akadémián szeretnének továbbtanulni.

Idén azonban a Honvédelmi Sportszövetség, a katonai utánpótlás érdekében legkiemelkedőbb munkát végzett két egyesület tevékenységi körét megosztotta. A 14-18 éves fiatalok katonai pálya-, a légierő iránti érdeklődésének felkeltése elsősorban a börgöndi Albatrosz Repülő Egyesület feladata ezentúl, a szolnoki sportegyesület tagjai pedig - a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium kadétjai mellett – a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tisztjelöltjei honvédség iránti elkötelezettségének erősítését vállalták.

A leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők részvételével hétvégén zárult tábor minden napja a magyar katonai merev- és forgószárnyas repülés, a légierő alakulatainak megismeréséről - a repülésről szólt. A tisztjelöltek már a beérkezésük délelőttjén tájékoztatót hallgattak meg a Magyar Honvédség légierejéről, illetve repülőorientációs előadásokon vettek részt. Ebéd után pedig - a repülőegyesület két KA-7-es vitorlázógépével és két SF-25 Falke motoros vitorlázójával - a Felső-szandai sportrepülőteret a levegőből is megtekinthették.

Másnap a honvéd tisztjelöltek a helikopter bázis feladatrendszerét, majdani kollégáik szolgálati körülményeit ismerhették meg, míg egy statikus bemutató keretében a bázis valamennyi repülőeszközét közelről is tanulmányozhatták, mindemellett lehetőségük volt a hajózókkal is beszélgetni. Délután ismét a repülőegyesület pilótaoktatói várták a tábor résztvevőit a repülőtéren. A szerda délelőtti repülést követően - a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum meglátogatásakor - Lente Zoltán százados, egy részletes tárlatvezetés során a repülés-, a magyar légierő történetét elevenítette fel az egyetemisták előtt.

Csütörtökön a csoport Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra utazott, ahol - a Gripen vadászgépek kiképzési repülésre történő felkészítését és a feladat végrehajtására történő felszállásaik megtekintését követően - Ábrahám György főtörzsőrmester a vadászpilóták öltözetét is részletesen bemutatta a fiataloknak.

Az MH Légijármű Javítóüzem alaprendeltetését Sebők Zoltán alezredes, az alakulat parancsnokhelyettese ismertette a honvéd tisztjelöltekkel, akik a tájékoztató után a hangárban a repülőműszaki szakemberek munkáját a gyakorlatban is megismerhették. Délután pedig egy igazán különleges programon vettek részt: kötelékben repülve, a szolnoki bázis három H145M típusú helikopteréből nézhették meg a várost.

A zárónapon, július 16-án a Felső-szandai sportrepülőtéren a honvéd tisztjelölteknek még rendeztek egy „búcsúrepülést”, majd Bali ezredes emléklappal köszönte meg leendő munkatársainak a repülőtáborban tanúsított aktív és érdeklődő részvételét. A leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők részére a következő hasonló tábort július végén szervezi a Honvédelmi Sportegyesület Szolnok.

A már harmadéves Kristóf Éda Erzsébet fényképpel tudja bizonyítani, hogy egészen kis kora óta tiszti pályára készül: az óvodai jelmezbálon katonai egyenruhában parádézott. Középiskolásként pedig már azt is eldöntötte, hogy repülőgép-vezető lesz. A kiskunhalasi református gimnáziumban 2016-ban érettségizett, de abban az évben még nem indult ilyen irányú képzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE), ezért „átmenetileg” a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karára és a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karára jelentkezett. Mindkét helyre felvették. Amikor viszont megtudta, hogy az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán már az állami légiközlekedési szakirány is választható, korábbi tanulmányait felfüggesztve, kizárólag a felvételire készült. A biztosabb siker érdekében a honvédelmi alapismeretek tantárgyból emeltszintű érettségit is tett. Az elmúlt két tanév követelményeit eredményesen teljesítette, merevszárnyas szállítógépet szeretne repülni.

Stark Péter Bence édesapja példáját követve kötődik a légierőhöz: Stark Péter őrnagy korábban Szolnokon szolgált helikopterpilótaként, jelenleg pedig az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban dolgozik. Az ugyancsak harmadéves honvéd tisztjelölt a gimnázium informatika szakán érettségizett – kacérkodott is azzal a gondolattal, hogy mérnök-informatikusnak tanuljon tovább. Végzősként aztán mégis az NKE légijármű-vezető szakát írta be az egyetemi jelentkezési lap első helyére – azonnal felvették. Ennek azért is nagyon örült, mert a kecskeméti szigorú egészségügyi, pszichológiai és fizikai állóképességi vizsgálaton nagyon sokan kiestek. Abban az évben, több száz jelentkező közül csupán húszan feleltek meg a leendő pilótákkal szemben támasztott követelményeknek. Merevszárnyú szállító gépet szeretne repülni, de helikopterpilótaként is el tudja képzelni tiszti pályát.

További fotókért kattintson a linkre!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.