2025. 03. 21. péntek
Benedek
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Projektindító tanácskozás

JETfly  |  2017. 04. 10., 14:15

Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.

  • Április 6-án rendeztek repüléstudományi konferenciát Szolnokon
  • Ez már a 20. ilyen konferencia volt
  • A projekt szakmai vezetője dr. Palik Mátyás ezredes, egyetemi docens volt

A tanácskozás plenáris ülésén tartották a 755 millió forint összköltségvetésű, a légiközlekedés biztonságához kapcsolódó tudományos kutatási program ünnepélyes projektindító rendezvényét.

A repülés területén dolgozó szakemberek és a témával foglalkozó kutatók részvételével tartották meg a huszadik repüléstudományi konferenciát Szolnokon. A tanácskozás résztvevőit prof. dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora köszöntötte, majd a repülés-biztonsághoz kapcsolódó Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (VOLARE) jelentőségét részletezte. Projektindító beszédében kiemelte: az uniós finanszírozású program célja, hogy hazánkban megteremtse a feltételét a repüléstudományhoz kapcsolódó komplex nemzetközi kutatásoknak, és tudományos eredményeket, produktumokat mutasson fel. Magyarországon ugyanis ezen a területen, ilyen sokrétű megközelítésben még nem alakultak ki kutatócsoportok, a területet érintő fejlesztések is csupán szűk szegmensekben valósulnak meg. 

„Ez a projekt több tudományág megközelítését alkalmazza a repüléssel szembeni modern kori kihívások egy részének megválaszolására. Ugyanakkor nemcsak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet erőforrásaira épít, hanem egy klaszter létrehozásának alapjait is megteremti, amelyben a katonai szervezetek mellett más felsőoktatási intézmények, kutatóközösségek, -műhelyek képviselői és fiatal doktoranduszok is részt vesznek majd” – hangsúlyozta az egyetem rektora.

A projekt szakmai vezetője dr. Palik Mátyás ezredes, egyetemi docens. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem katonai repülő intézetének igazgatója elmondta: intézményükben részben már adott a fenti célok elérését biztosító infrastrukturális és kutatói háttér. A rendelkezésre álló források és az elnyert pályázatban tervezett beszerzések a megcélzott együttműködő partnerekkel, kutatás-fejlesztést végző szervezetekkel és személyekkel kiegészülve biztosítják a projekt megvalósulását. Ezzel komoly lehetőség nyílik arra, hogy az intézet a térség repüléshez kapcsolódó kutatás-fejlesztési központjává váljon.

A 2020 őszéig tartó projekt három kutatási területre fókuszál. Az AVIATION_FUEL alprojekt az egyes alternatív tüzelőanyagfajták repülésben való alkalmazhatóságának vizsgálatával, azok alkalmazási feltételeinek minél szélesebb körű feltárásával, a légi járművek hajtóműveinek üzemeltetésére gyakorolt hatásaik tanulmányozásával és a felmerülő környezeti és gazdasági szempontok becslésével foglalkozik. A kutatásokat dr. Kavas László alezredes, tanszékvezető egyetemi docens irányítja.

Az AVIATION_HUMAN területet választó szakemberek a repülés emberi tényezőit vizsgálják. A kutatás a pilóták mellett az egyre népszerűbb pilóta nélküli légi járművek (UAV) alkalmazóira és a légiforgalmi irányítókra is kiterjed. A kutatási eredmények alapján összeállított vizsgálati módszerekkel pontosabban lesz tesztelhető többek közt a repülésben részt vevők teljesítménye is. Ugyanakkor vizsgálják a repülőorvostan, a repülőélettan, a teljesítménydiagnosztika, a munka- és repülőélettan, valamint a rehabilitációs orvostan kérdéseit is. Ezt az alprogramot dr. Dunai Pál alezredes, egyetemi docens irányítja.

Az UAS-ENVIRON témakör feldolgozásában résztvevők dr. Bottyán Zsolt őrnagy, tanszékvezető egyetemi docens vezetésével a pilóta nélküli légi járművek felhasználását biztonságossá, rugalmassá és így sok területen alkalmazhatóvá tévő komplex, repüléstámogató rendszer (szoftver) modelljét dolgozzák ki, majd pedig beágyazzák egy korszerű, felhő alapú informatikai rendszerbe. Ezzel párhuzamosan kutatják az UAV-k repüléseinek tervezéséhez és végrehajtásukhoz szükséges légiforgalmi tájékoztatások elemeinek a fenti rendszerbe történő integrálásának lehetőségeit. Ugyanakkor feladatuk lesz még a repülésekre vonatkozó webalapú, valós idejű tájékoztatást szolgáltató informatikai háttér kialakítása is. 

A tanácskozás résztvevői délután öt szekcióban folytatták a munkát. Dr. Szilvássy László alezredes, tanszékvezető egyetemi docens, a rendezvény egyik szervezője elmondta: a konferencia elsődleges célja lehetőséget teremteni a repüléshez kapcsolódó szakterületeken dolgozók számára aktuális munkáik bemutatására, problémáik és felvetéseik megvitatására, a polgári és a katonai repüléssel foglalkozó felsőoktatási intézmények, vállalatok közötti együttműködés további bővítésére.

A Magyarországon egyedülálló szakmai konferencián részt vett többek közt prof. dr. Padányi József dandártábornok, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos rektorhelyettese, dr. Pohl Árpád ezredes, a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar dékánja, dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka, Tömböl László nyugállományú vezérezredes, a Magyar Hadtudományi Társaság elnöke és Dorogi Attila, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal főosztályvezetője.

Fotó: Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.