2024. 09. 05. csütörtök
Lőrinc, Viktor
: 393 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bázison kívüli kiképzés 2017

Bázison kívüli kiképzés 2017
JETfly  |  2017. 10. 24., 11:39

Október közepén a Stratégiai Légiszállítási Képesség program támogatta a Swift Response 17-2 gyakorlatot, miközben egyidejűleg végrehajtotta a 2017-es évi bázison kívüli kiképzést is.

A hajózószemélyzetekből, vezetés-irányításért felelős állományból és a technikai rendszerekért a repülések idején felelős flying crew chief-ekből álló csapat az áttelepülést követően október 10-13. között látta el feladatait az olaszországi Aviano légibázison.

A rakodásért felelős loadmasterek nézik, ahogy kinyílnak a CDS-nyalábok ernyői. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability - SAC) program részeként működő Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing) minden évben végrehajtja a légideszant-kiképzést az MH Pápa Bázisrepülőtér megszokott környezetén kívül. Ez a típusú gyakorlás bázison kívüli kiképzés (Off-Station Training - OST) néven ismert. Idén a bázison kívüli kiképzést összehangolták a Swift Response 17-2 gyakorlattal, amelynek idejére a SAC-program két C-17-ese az Aviano légibázison állomásozott.

A kiképzés célja személydeszantolás, valamint teherdobás végrehajtása volt nehéz eszközök platformjaival, továbbá a konténer-célbajuttató rendszerek (Container Delivery System - CDS) teherdeszantolása a Swift Response 17-2 gyakorlat támogatása érdekében.

A műveleti vezetés-irányítási részleg, a háttérben a SAC-program két C–17-ese. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A Nehéz Légiszállító Ezred ezenkívül felállított egy küldetéstervező részleget (Mission Planning Cell) és egy műveletirányító részleget (Operations Cell), amelyeket a Nehéz Légiszállító Ezred vezetés-irányítási századának tagjai működtettek, valamint egy földi csapatot, amely a küldetések közti karbantartásért felelős flying crew chief-ekből állt. Az egyik személydeszant-feladatot ugyan törölni kellett a németországi Hohenfels dobózónájában uralkodó kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt, a nehéz eszközöket hordozó platformokat azonban ugyanezen küldetés során sikerült deszantolni, a küldetés céljával összhangban. A gyakorlat ideje alatt minden más küldetést a tervek szerint hajtottak végre. 

Előkészületek a CDS-nyalábok teherdobási műveletére. A rakodásért felelős loadmaster összekapcsolja az ejtőernyő bekötőkötelét. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A Swift Response az Egyesült Államok Európában állomásozó szárazföldi erői (US Army Europe) által vezetett gyakorlat, amelynek középpontjában az interoperábilis többnemzeti csapatként tevékenykedő szövetséges légideszant-erők képessége áll, melynek révén gyors és hatékony válaszokat tudnak adni a válsághelyzetekre. A németországi Hohenfelsben működő Összhaderőnemi Többnemzeti Katonai Kiképző Központban (Joint Multinational Readiness Centre - JMRC) rendezett Swift Response gyakorlaton több mint 600 katona vett részt Bosznia-Hercegovinából, Franciaországból, Olaszországból, Litvániából, Hollandiából, Lengyelországból, Spanyolországból, az Egyesült Királyságból és az Egyesült Államokból. 

Egy újabb küldetés a láthatáron. Pilóták útban a SAC-program C–17-esei felé. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Információk a Stratégiai Légiszállítási Képességről

A 2008-ban létrehozott Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) egy független nemzetközi program, amely három Boeing C-17 Globemaster III nagy hatótávolságú szállítógép birtokában katonai légi szállítási kapacitást tesz elérhetővé 12 partnerországa számára. A SAC bázisa az MH Pápa Bázisrepülőtér.

A SAC-programban részt vevő államok a NATO-tag (és a programnak otthont adó) Magyarország, Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az Egyesült Államok, valamint a NATO Békepartnerség-tag Finnország és Svédország. Valamennyi tagállam a SAC C-17-esek elérhető repülési óraszáma adott részével rendelkezik, amelyet saját honvédelmi céljaira, a NATO, az EU vagy az ENSZ felé vállalt kötelezettségei, illetve humanitárius küldetések teljesítése érdekében használhat fel.

A SAC két részből áll: katonai végrehajtó egysége a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW), a NATO Légiszállítást Kezelő (NAM) Programiroda pedig a NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) szerves részeként a SAC C-17A fegyverrendszerrel kapcsolatos beszerzésekért és fenntartásért felelős szerv.

A Boeing Company a Külföldi Katonai Eladások Rendszere (Foreign Military Sales) keretében nyújt műszaki támogatást a SAC-program C-17-es repülőgépeihez.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.