2024. 09. 04. szerda
Rozália
: 394 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti

A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti
Darabos Erika  |  2018. 05. 15., 10:30
A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum udvarán kiállított repülőgépek között sétálva rögtön megakad a látogató szeme Cápetin, a sárgára festett, 1904-es oldalszámú MiG-21bisz-en, mely nemcsak egy a sok magyar MiG-21-es vadászgép közül, hanem a máig emlegetett, külföldön is nagy sikert aratott Sky Hussars kötelék leglátványosabb tagja.

Időzzünk most egy kicsit Cápeti mellett és a JETfly magazin segítségével létrejött videó alapján elevenítsük fel röviden az Égi Huszárok megalakulásnak, külföldi szereplésének és további sorsa alakulásának történetét.

A Magyar Légierő MiG-21-es kötelékének megalakulásához egészen a rendszerváltásig kell visszamennünk, ami egy fordulópont volt a civilek számára korábban zártnak, titkosnak, elérhetetlennek tűnő katonai repülőterek és az azokon állomásozó vadászgépek megismerésére. Nem volt ez másképp a taszári bázis esetében sem, ami elsőként egy nyílt nap keretein belül, 1990 szeptemberében nyitotta meg kapuit a nagyközönség számára. A taszáriak az első nyílt napon valami különlegeset is szerettek volna mutatni a bázisra ellátogatók számára: korábban feladatul kapták, hogy egy műrepülő kötelékkel kápráztassák el a nagyérdeműt, de erre napi feladataik mellett már nem jutott elegendő idő, így a kiképzési repüléseiken már begyakorolt kötelék légiharcot választották a show fő elemének, szólórepüléssel kiegészítve. A kötelék három MiG-21-ese a taszári légibázis 2. századából került ki, alapító tagok: Tülkös János, Doma Sándor és Dósa József, a szólóbemutatót pedig Pinkóczi József repülte a 3. század képviseletében. Az 1990 őszén megrendezett taszári nyílt napon a Sky Hussars ugyanakkor mégsem mutatkozhatott be, a közvetlenül előtte történt Soproni Károly pápai katasztrófája miatt nem kaptak engedélyt a bemutatóra, csak statikus kiállítás volt a repülőtéren.

A Sky Hussars történetében az 1991-es esztendő hozta meg az igazi áttörést: a taszári bázison szeptemberben megrendezett I. Nemzetközi Repülőnapon végre a közönségnek is bemutathatták programjukat. A kötelék légiharcot bemutató MiG-21-esek közül a „támadó” feladatot ellátó gépet (1874-es oldalszámú) megkülönböztető festéssel látták el, a függőleges vezérsíkot és alatta a törzsrészt fehérre festették le, hétköznapi használatú festékkel, ami nem bizonyult tartósnak, erre mást kellett kitalálni a következő nagyobb bemutatóra. Sokat nem is kellett erre várni, hiszen 1992 augusztusában ismét nemzetközi repülőnapnak adott otthont a taszáriak bázisa: a Sky Hussars kötelékének ellenséges szerepkörét betöltő MiG-21-ese immáron a megfelelő festékkel, sárgára lefestett, 1904-es oldalszámú, Cápeti névre keresztelt példány volt, továbbá a kötelék összetétele is átalakult, Pál István is szerepet kapott. A hazai bemutatkozás mellett fontos momemtum még 1992-ből az is, hogy nemzetközi repülőnap révén nyugati országok küldöttségei is jelen voltak, többek között a Brit Királyi Légierő jótékonysági alapítványának vezetője is, aki fantáziát látott az Égi Huszárok kötelékében és meghívta a csapatot az 1993-as fairfordi Royal International Air Tattoo-ra.

Képgaléria megtekintése (20 db kép)
Fotó: Pál István - Schwepi

A magyar kötelék elfogadta a meghívást, és egy igencsak kalandos kiutazást követően, immáron Hungarian Sky Hussars néven Fairford egének egyik legjobban várt bemutatóját repülhették 1993 júliusában. A kötelék alapító tagjai közül Doma Sándor vezérként továbbra is a Huszárok tagja volt, de Tülkös János és Doma Sándor helyén már új pilóták szerepeltek, Körömi József és Pál István személyében, Beke József pedig tartalék volt. A szólóbemutatót Pinkóczi József repülte. A britek és a nyugat számára egyaránt kuriózumnak számító MiG-21-esek szereplése igazi siker lett, és elmondhatjuk ezt most is, hiszen 25 évvel a magyarok szereplése után 2018-ba a Román Légierő MiG-21-esének bemutatója az egyik leginkább várt programpont a Brit Királyi Légierő 100. jubileuma kapcsán megrendezett RIAT-on. A Sky Hussars szerepléséből folytatást is szerettek volna az Air Tattoo szervezői, hiszen meghívást kaptak a soron következő fairfordi és egyéb európai rendezvényekre is, ebből azonban nem lett semmi, mivel az akkori vezetés nem engedélyezte az Égi Huszárok kötelékének további működését. A kötelék 1993-ban, egy kecskeméti sajtónapon repülte utolsó bemutatóját, a nagy nemzetközi és hazai siker sem volt elég ahhoz, hogy a magyar MiG-21-esekből álló kötelék visszatérő szereplője legyen a repülőnapoknak.

Akinek a fent említett rendezvényeken nem volt még lehetősége megtekinteni a Sky Hussars kötelék MiG-21-es vadászgépeinek bemutatóját, illetve magát a repülőgépeket, annak érdemes ellátogatnia a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumba, ahol a kiállított repülőgépek között megtekinthető a kötelék 1904-es oldalszámú, sárgára lefestett, Cápeti névre keresztelt MiG-21-ese, melyet szép állapotban, különleges festését megtartva sikerült megőrizni az utókornak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.

  Legfrissebbek most

Ritkán látott viharokkal és vitákkal övezett a legújabb amerikai vadászbombázó típus - már a fejlesztési tervek bejelentésének első pillanatától fogva.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.