2025. 03. 24. hétfő
Gábor, Karina
: 398 Ft   : 368 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)
JETfly  |  2021. 12. 16., 11:03

2010. december 7-e szomorú dátum azok számára, akik elhivatottan, szakmai hozzáértésük maximumát nyújtva üzemeltették a Magyar Légierő elmúlt éveinek meghatározó típusát, továbbá azon rajongók számára, kiknek a MiG-29 volt az igazi vadászrepülő. 11 éve így írtunk a típus nyugdíjazásáról.

Ezen a napon az utolsó kiképzési repülést hajtotta végre a Dongó század, és utoljára láttunk MiG-29 köteléket magyar felségjellel a kecskeméti légtérben. A típus búcsúzott és elköszönt, de mit is jelentett a Fulcrum a bázisnak?

A MiG-29-esek rendszeresítése és a kecskeméti repülőtérre történő telepítése hosszú távon biztosította és befolyásolta a bázis jövőjét és müködését. A típusnak köszönhetjük a bázis infrastruktúrájának jelentős fejlesztését (A1-es hangár, fedett állóhelyek, hajtómüvező hely, új központi zóna, új navigációs eszközök, stb.), a légierő harcértékének 90-es évekbeli jelentős növekedését.

A típussal külföldi repülőnapokon elért eredmények alapozták meg légierőnk és a honvédség hírnevét. A NATO csatlakozást követően szinte valamennyi szövetséges légierő velünk akart gyakorlatozni és közös kiképzési repülést folytatni, kipróbálni magukat a típussal és a hajózó állományunkkal szemben. A listán olyan meghatározó és legendás gépek szerepelnek, mint például az F-14, F-15, F-16, F-18, Mirage-2000, Rafale, Harrier, MC-130H. Ezekhez a repülésekhez számtalan élmény és történet kapcsolódik. Légi győzelmek, merész manőverek és olyan hibák, melyet csak a MiG-29 tudott megbocsátani. Emlékszünk még megtépázott mogyoróbokorra és a bütykös hattyúra. Ezt természetesen csak azok értik, akik a típussal éltek és éltették.

Éltettük a típust, de sajnos van, akinek az életét vette. Rácz Zsolt barátunk a MiG-29-essel hajtotta végre utolsó felszállását. Halálát nehezen dolgoztuk fel, de a gép és az emberek tették a dolgukat. Helytálltak a dél-szláv válság idején, bizonyítottak a NATO csatlakozás során, mikor is a kecskeméti állomány volt a pozitív példa. Folyamatosan biztosították a Fegyveres Légvédelmi Készenléti szolgálatot, melynek során bajba jutott gépszemélyzeteknek nyújtottak segítséget, illetve légtérsértőket kényszeríttettek leszállásra, vagy kísértek ki szoros felügyelet alatt a Magyar Köztársaság légteréből. 2001. szeptember 11-et követően a „Kétfarkúval” biztosítottunk kiemelt nemzetközi és hazai rendezvényeket, eseményeket. Biztonságot nyújtottunk.

Ezek a feladatok most már egy új típusra és állományára hárulnak, de ne feledjük, hogy a Gripent repülő állomány jelentős része szintén a MiG-29-esen nőtt fel és vált vadászpilótává. December 07-én a típus végleg átadta a stafétabotot. Érdemei elévülhetetlenek, feledhetetlenek és az utolsó repüléssel a legenda nem halt meg - tovább él azokban, akiknek köszönhetően megszületett.

 

Köszönet mindenkinek, aki a típust repülte, irányította, célra vezette, javította, üzemeltette, kiszolgálta!

2010. december 7.

Elköszönő, ünnepi kiképzési repülését hajtotta végre a MiG-29-es vadászrepülőgép 2010. december 7-én a repülőbázison. A bázis állománya, repülőgépvezetők, müszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A délelőtt folyamán többször szálltak fel a betonról a legendás Nagyvasak, hogy kötelék gyakorlatokat hajtsanak végre. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka is részt vettek. A közös kötelékrepülési feladat során az általuk vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentett Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének (pk.h) a feladat végrehajtásáról.

A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és müszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

Berec Zoltán ezredes (2010. december 7.)

Fotók: Gyurákovics László

Galéria: 11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.