2025. 03. 31. hétfő
Árpád
: 402 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cápák születése Kecskeméten

JETfly  |  2007. 08. 15., 20:15

A kecskeméti légibázison most már hagyománynak tekinthetjük, hogy egy-egy repülőnapra valamilyen különleges festésű repülőgéppel lepik meg a látogatókat. Tavalyelőtt a sárga-fekete csíkos Zümi aratott nagy sikert, idén cápák gurultak a felszálló pálya felé. Cikkünkben bemutatjuk a festés folyamatát és igazi kulisszatitkokkal szolgálunk.

Egy-egy ilyen festett gépnek is története van. Talán a leghosszabb a 119 oldalszámúé. Ez a gép az, amely 2005-ben a Dongó század és egyben a kecskeméti légibázisnak a büszkesége lett dongó festésével. A festésben közremüködők egyik kreatív tagja rögtön el is keresztelte Zümire, amit újjászületéséig meg is tartott. A repülő nem sokáig élvezte különleges, jól látható festését, amit több kiképzési repülés során használtak eredményesen, amíg nem érkezett meg a felsőbb utasítás a gép átfestésére. Senki nem tudja mi indokolta pont ennek a gépnek a  festő hangárba gurítását, hogy ő legyen az első és jelenleg az egyetlen a magyar Albatrosok közül, amely alacsony láthatóságú szürke festést kapott.

A repülőnap szervezése közben vetődött fel az ötlet, ismét készüljön különleges festésü repülőgép erre a nívós eseményre. Többféle terv készült el, a legjobbnak Vincze Ferenc főtörzsőrmester (Zümi festésének egyik tervezője) ötleteit tartották a szervezők. A sikeres szponzori tárgyalások nagyon jó eredményt hoztak, így két repülőgépet lehetett új ruhába öltöztetni. Feco megrajzolta a végső terveket, két cápa testvért, Petit és Palit rajzolva az Albatros kecses alakjára. A témaválasztás nem véletlen. Az első különleges festésü magyar vadászrepülőgép a sárga alapszínben tündöklő Cápeti is Feco munkája, így visszanyúlt a gyökerekhez, hogy felújítsa ezt a legendát. A két ötlet megvalósításához kijelölt repülőgép a 119 és 135 oldalszámú L-39 lett, így biztos volt, hogy Zümi új, cápa ruhát kap és át is keresztelkedik.

A festési munkák Cápeti (ex Zümi) elkészítésével kezdődtek. Felületcsiszolás, sérülések javítgatása volt az első feladat. A csiszolás alatt érdekes felfedezés volt végig tekinteni a gépen lévő festékrétegeket, NDK eredeti festés, magyar terepmintás festés, Zümi, alacsony láthatóságú szürke.

A javítgatás után jöttek a maszkolások, talán ezzel töltöttük a legtöbb időt. Fél óra maszkolás, tíz perc festés. Első lépésként az átszakadásokat készítettük el, ahol a cápa áttöri a repülőgép eredeti festését. Következett a repülőgép orrának fehérre festése majd a cápa felsőtestének kékje. Lépésről lépésre kezdett kirajzolódni a gép új designja.

A száradás után kezdtük meg az arc karakter kialakítását, szem és a vicsorgó száj feketéje került fel a gépre, miközben a svancon a csapat másik része maszkolta az átszakadásokat. Egyik mozzanatról a másikra láttuk, ahogy a fehér orrú Albatrosból kialakul a kicsit mérges Cápeti. Vincze Feco irányított, a csapat maszkolt, Pach Józsi pedig szorgosan fújta a színeket a tervező utasításai alapján. Már láthatóak a kopoltyúk, a száj mimika ráncai, a vad szem. Hamarosan elérkezett a boldog pillanat, elkészült a mü. Lekerülnek a takaró papírok, a maszkoló fóliák, és mindenki csodálja a remekmüvet. Vincze Fecoval egymásra mosolygunk és kijelentjük: Egy, az első elkészült mindössze három nap alatt.

A lelkes csapat gyorsan dönt, mutassuk meg a napfénynek is Cápetit. Senkinek nem kell kétszer mondani, és már gurul is a gép a hangár elé. A nap is mosolyogva pásztázza az új repülőgépet és a dolgos kis csapat megörökíti magát a 119-es Albatros előtt, ami mától Cápeti II-re lett keresztelve.

A következő gép munkái is hamarosan elkezdődtek. A 135 oldalszámú L-39 már a festő hangárban várja, hogy dolgos kezek új ruhát szabjanak rá. Itt is első a csiszolás. A terepszínü festék eltávolítása nem kis feladat a brigádnak, perceken belül már nem müszaki katonák, hanem zöld kis emberkék sürgölődnek a gép körül. Ennél a gépnél is az átszakadás majd az orr és a függőleges vezérsík festésének alapszíne a fehér kerül fel. Most kezdődik a nehéz munka. A háromdimenziós látványú magyar lobogó felfestése a svancra. Mind a festő, mind a tervező, mind a segítők tartanak egy kicsit ettől a feladattól, de azért vagyunk itt, hogy megoldjuk. Felkerül a piros, majd a zöld és a sötét ködölésekkel már egy kicsit lobog a svancon lévő zászló, de még nem az igazi. Fehérrel próbáljuk megadni a végső térhatást, de valahogy nem az igazi. Pihentetjük a témát és elkezdődik az orr cápásítása. Közben a háttérben is dolgoznak segítők. A festés legszebb része a lobogó, amit elrontana a magyar ék a svancon. Informálódnak a hatóságtól, mi lehet a megoldás. Gyors és kielégítő válasz érkezik, a törzs bármely pontján, látható helyen kell elhelyezni a felségjelzést. A tervezők és a bázis vezetése rugalmasan dönt az elhelyezésről és folytatódik a munka. Pár óra elteltével már Cápali is vicsorogva néz a hangárban dolgozókra.

A következő napon ismét a lobogó tökéletesítésével folytatódik a munka. Vincze Feco, a festés tervezője egy éjszakán át gondolkozott a megoldáson, amitől igazi lenne a magyar zászló lobogása. Festő pisztoly kézbe, fehér festék a tartályba és indul a kreatív csapat. Feco és Józsi az állványon fest, jó magam a földről segítek az irányításban. Kis apró mozdulatokkal elkészül a lobogó új fénye, és már látjuk a tért körülötte. Elkészült ez is, megoldottuk a legnehezebb feladatot.

A munka végén már csak a felségjel és az oldalszám felfestése van hátra, valamint a terepszínü festés hibáinak kijavítása. Elkészült az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis újabb két különleges festésü repülőgépe, Cápeti II. és Cápali. A munkában résztvevők büszkén néznek munkájukra, amikor felkerül a stáblista mindkét gép oldalára. A jelenlegi optikai technikákkal bármely kis feliratot el lehet olvasni egy repülőgép oldalán, de könnyebbség kedvéért itt is olvasható azon személyek névsora, akiknek köszönhető, hogy a 119 és 135 oldalszámú L-39 Albatros típusú kiképző repülőgépek új, érdekes festést kaptak.

Tervező:             Vincze Ferenc főtörzsőrmesterFestés:              Pach József                          Babják NorbertKözremüködtek: Havasi György főhadnagy                         Hellán Andrea törzsőrmester                         Polonyi Zsolt főtörzsőrmester                         Somogyi Tibor törzsőrmester                         Sövegjártó Zoltán                         Szubota Gábor törzsőrmester 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.