2025. 04. 24. csütörtök
György
: 409 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Parazita a levegőben

JETfly  |  2004. 10. 29., 08:07

A II. világháború alatt a Messerschmitt Me 328-at eredetileg parazita vadásznak tervezték. A repülőgépet a Luftwaffe bombázó kötelékeinek védelmére kívánták alkalmazni. A típust Me 264 vagy Heinkel He 177 típusú bombázók hordozták és a levegőben az anyagépről indították volna (innen a találó parazita elnevezés), majd a küldetés befejezése után vitorlázva jutott vissza támaszpontjára. Ismerkedjünk meg ezzel a különleges repülés- és technikatörténeti érdekességgel.

E repülőgép fejlesztése azonban egyrészt nagyon elhúzódott, másrészt több feladatkörben való alkalmazása – pl.: pontvédelmi elfogóvadász, tengeralattjáróról üzemeltetett- és vadászbombázó – is felmerült. A háború végén a tervet ismét elővették, de a repülőgép az újabb elvárások áldozata lett, mivel a kijelölt céloknak egyszerüen már nem tudott megfelelni.A kísérővadász ötlete 1941 júliusában született, majd ezt követően a Messerschmitt cég tervezőirodájában megkezdték létrehozását. 1942 márciusában azonban a „Reichsluftfahrtministerium” (Birodalmi Légügyi Minisztérium, továbbiakban RLM) utasítást adott az Argus lüktető sugárhajtómüvel hatféle – 3 vadász és 3 bombázó – változat elkészítésére. Ez utóbbi szériákat már pontcélok leküzdésére szánták. A terv ekkor kapta a végleges Me 328 jelölést.

A Messerschmitt Me 328 felszállása ledobható futómüvel

1943 elején a Messerschmitt AG és a „Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug” (azaz Német Vitorlázórepülési Kutatóintézet, továbbiakban DFS) közösen folytatta a fejlesztést. A DFS irányítása alatt szélcsatornában vizsgálták a repülőgép aerodinamikai tulajdonságait hajtómüvekkel és azok nélkül. A legfőbb célkitüzés ekkor már az egyszerüség, kicsi tömeg, alacsony ár voltak, ezért a gyors sorozatgyártás érdekében a már rendszeresített Messerschmitt modellek alkatrészeit is felhasználták a prototípus elkészítésénél. Így 1943 májusában a darmstadti Jacob Schweyer GmbH-nél (Kft) megkezdték a Me 328 B sorozatgyártásának előkészítését. Ezt a munkát Rudolf Seitz okleveles mérnök irányította Prager és Mende, továbbá Kaiser mérnökök bevonásával. Az előkészületek elég jól haladtak, amikor váratlanul 1943. szeptember 3-án az egész programot átmenetileg leállították. Végül a tervező cég – a Messerschmitt – nagy befolyásával meggyőzte az RLM-et, hogy 1944 áprilisában legalább a „Schnellbomber” – azaz gyorsbombázó – változatokat folytathassák.Eközben a DFS-nél elkészült az első hajtómü nélküli vitorlázó prototípus – a Me 328 V1 – melyet az úgynevezett „Mistel” (fagyöngy) – azaz fiahordó – kísérletekre használtak. Ehhez átalakítottak egy Dornier Do 217 E-2 bombázót hordozógéppé, majd 1943 őszén megkezdték az első berepüléseket. Ez a vadász modell ekkor kapta a hivatalos Me 328 A típusjelzést. A V1, V2 és V3 hajtómü nélküli (vitorlázó) prototípusok a DFS-nél készültek, míg további 7-et (V4-től V10-ig) már hajtómüvel szerelve a Jacob Schweyer Vitorlázó-repülőgépgyár épített meg. A V2 és V3 rövidebb fesztávolságú szárnyakat kapott és ezek lettek a bombázó mintapéldányok. A siklórepülések alatt e repülőgépek alacsony magasságban jó repülési tulajdonságokat mutattak. 1944 tavaszán a híres pilótanő Hanna Reitsch teljes berepülési programot végzett e prototípusokkal. A stabilitási képességek mellett, kidolgozta a 3000 és 6000 m közötti legideálisabb légi-indításokat és külön vizsgálta a leszállásokat.

A vitorlázó V1 prototípus

Ugyanakkor a 2 db Argus As 014 lüktető sugárhajtómüvel, melyet a repülőgép törzsvégébe szereltek fel, megkezdődtek a berepülések is. Ezt a hajtómüvet egyébként a pilóta nélküli, úgynevezett V1 (ebben az esetben „Vergeltungswaffe 1”, azaz egyes számú megtorlófegyver) szárnyas-bombához már rendszeresítették. E próbarepülések során derült fény a hajtómüvek által előidézett erős vibrációkra, melyek a Me 328 könnyü faszerkezetét nagymértékben károsították. Ezzel magyarázható, hogy a repülési kísérletek alatt két prototípus is megsemmisült. A hibát úgy próbálták elhárítani, hogy a szárnyak alá helyezték át a hajtómüveket. A problémák azonban továbbra sem szüntek meg, leküzdésük megoldhatatlannak bizonyult, így aztán a repülőgép sorozatgyártási tervét 1944 nyarán végleg feladták. Az elkészült példányokkal a kísérletek során nemcsak légi indításokat végeztek, hanem kipróbálták ledobható futómüvekkel, katapultálták – a V1 szárnyas-bombához rendszeresített hasonló – indító sínről, sőt tengeralattjáróról is.

Az Me 328 A típuson később a szárnyak alá helyezték a hajtómüveket

A prototípusokon kívül a Me 328-nak számos változata készült el. Az A-1, A-2 és A-3 vadász modellek mellett a bombázó Me 328 B-0/B-1 típussal is végeztek kísérleteket, amelyet egy 500 kg-os bomba hordozására szántak. Továbbá a B-2-őt 1000 kg, a B-3-at 1400 kg bombával tervezték, ám ezek már nem épültek meg. Csak úgy, mint a 900 kg tolóerejü Jumo 004 gázturbinás sugárhajtómüvel elképzelt C-széria. Sőt 1944-ben felvetődött még a repülőgép orr-részében elhelyezett 1000 kg tömegü robbanóanyaggal feltöltött pilóta vezette szárnyas-bomba ötlete is, mellyel az 5/KG 200 (Leonidas Staffelt) – azaz a 200. bombázó ezred 5. (Leonidas nevü) századát – akarták felfegyverezni. De végül ezt a változatot is törölték, mert ebben az időben a már jobb teljesítményü Fieseler Fi 103 A1 „Reichenberg” egyértelmüen előnyt élvezett vele szemben.

A Messerscmitt Me 238 V1, V2, V3, A-1 és B-0/B-1 müszaki adatainak összehasonlító táblázata

Típus

V1

V2, V3

A-1

B-0/B-1

Hajtómü

-

-

2 db As 014 egyenként 300 kg tolóerővel 

2 db As 014 egyenként 300 kg tolóerővel

Fesztávolság

8,53 m

4,57 m

6,40 m

6,90 m (11.00 m)

Hosszúság 

6,974 m

7,05 m

6,83 m (8,63 m)

7,17 m (9,20 m)

Magasság

1,60 m

1,60 m

1,60 m (2,10 m)

1,60 m (2,50m, 3,60m)

Üres tömeg

-

-

1542 kg

1840 kg

Feltöltve

-

-

2185 kg (2674 kg)

2695 kg

Maximális sebesség

399 km/h

-

755 km/h

680 km/h (805 km/h)

Hatótávolság

-

-

565 km (700 km)(1638 km póttankkal)

485 km (600 km)

Csúcsmagasság

-

-

9300 m

9300 m

Fegyverzet

-

-

2 db MG 17 és2 db MG FF vagy2 db MG 151

2 db MG 17 és2 db MG FF,1 db 500 kg-os vagy4 db 50 kg-os bomba

Megjegyzés:1. A zárójelben található adatok a felhasznált irodalomban szereplő eltérésekből adódnak.2. Az MG 17 géppuska 7,92 mm-es volt.3. Az MGFF és MG 151 gépágyúk 20 mm-esek.4. A gépágyúkat a repülőgép szárnya alá, a géppuskákat a törzsbe építették.

Az Me 328 B háromnézeti ábrája

Felhasznált irodalom:- Walter Schick – Ingolf Meyer: Luftwaffe Secret Projekts. Fighters 1939-1945. Midland Publishing Limited, 1997.- J. Miranda – P. Mercado: Secret Wonder Weapons of the Third Reich. German Missiles 1934-1945. Schiffer Military History Book, Antglen, PA 1996.- Bill Gunston: A második világháború repülőgépei. Kossuth Könyvkiadó, 1995.- Kenneth Munson: a II. világháború repülőgépei. Müszaki Könyvkiadó, Budapest, 1994.- www.encyclopedia.thefreedictionary.com/Messerschmitt%20Me%20264-25k- www.tanks45.tripod.com/Jets45/Histories/Me328/Me-P.1073.htm- www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/me328.html - 5k- www.luftarchiv.de/flugzeuge/messerschmitt/me328.htm - 12k

Fotó dokumentáció forrása:- www.encyclopedia.thefreedictionary.com/Messerschmitt%20Me%20264-25k- www.tanks45.tripod.com/Jets45/Histories/Me328/Me-P.1073.htm- www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/me328.html - 5k- www.luftarchiv.de/flugzeuge/messerschmitt/me328.htm - 12k

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Április első hetének egyik fő repülős híre volt Kolumbia elnökének közösségi médiában tett bejelentése, melynek értelmében a svéd Saab Gripen E/F típusával korszerűsítenék az ország légierejét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.