2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hamarosan üdvözölhetjük Robinsonékat a Magyar Honvédségben

JETfly  |  2010. 05. 03., 09:55

Az interneten több hír is felbukkant arról, hogy a Magyar Honvédség Robinson R44 típusú könnyű helikoptert vásárolt, közbeszerzési pályázat keretében, azonban egyik sem igazán pontos, és még kevésbé részletes. Most azonban minden kiderül.

A Közbeszerzési Értesítő 2010. évi 005. számából megtudhatjuk hogy a Honvédelmi Minisztérium Fejlesztési és Logisztikai Ügynöksége pályázatot írt ki „Könnyü helikopter beszerzés, induló alkatrész- és szerszám készlettel” tárggyal 239 588 000 forint értékben. A helikopternek a következő felszereltséggel kell rendelkeznie:

• Térkép megjelenítéssel rendelkező GPS berendezéssel• Jeppesen európai adatbázissal feltöltött GPS berendezéssel• ICAO Annex 6 part III fedélzeti adat- és hangrögzítő berendezéssel, melynek adatai kiértékelhetőek, elemezhetőek és archiválhatóak legyenek az alkalmazási repülőtéren.• Vezetékvágó (Wire strike protection system) berendezéssel.• A szállító által az adott típusra biztosított garancia, mely minimum 50%-a a gyár által az adott típusú új helikopterre biztosított maximális garanciális időnek. (a szállító által megajánlott repült óra/a gyártó által megajánlott repült óra)

A legalacsonyabb ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatot két pályázó közül a COMBAT Kereskedelmi Kft. tette.

A Honvédelmi Minisztérium érdeklődésünkre elmondta, hogy a helikoptervezetői állomány utánpótlásának hosszú távú biztosítása érdekében két darab, amerikai gyártmányú Robinson R44 típusú könnyü helikopter beszerzését kezdték meg. A helikopterek, szolgálatba állásuk után a helikoptervezetői képzésében résztvevő hallgatók, illetve a Magyar Honvédség állományában lévő helikopter pilóták továbbképzését és tudásának szinten tartását szolgálják majd.

A jelenleg gyári festéssel készülő helikoptereket megérkezésüket követően a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis fogja üzemeltetni, ezzel elérve hogy hosszú távon biztosítható legyen a pilóták képességeinek szinten tartása.

A típus választását azzal indokolták, hogy a kezdő helikoptervezetők kiképzése olcsóbb és biztonságosabb ezen a típuson, mint a már rendszerben lévő helikoptereken, továbbá a már kiképzett állomány részére a szinten tartó és továbbképző repüléseket a gazdaságos üzemeltetésükből adódóan, nagyobb hatékonysággal lehet majd végrehajtani.

További ok még, hogy a teljesen kezdő helikoptervezetők képzését, a merevszárnyú repülőgép-vezetői képzéshez hasonlóan, biztonságosabb és gazdaságosabb könnyü helikopteren kezdeni, mint a rendszerben lévő közepes szállító-helikoptereken. A tanulók átképzése csak azután kezdődik meg a drágább és bonyolultabb üzemeltetésü típusokra, miután az olcsóbban repülhető Robinson R44 típusú könnyü helikoptereken elsajátították az alapvető helikoptervezetési jártasságokat. A merevszárnyú repülőgép pilóták kiképzése hasonló analógiájú, a tanulók JAK-52 típusú oktató-kiképző repülőgépen kezdik meg kiképzésüket Szolnokon, majd ezt követően Kanadában Harward II turbólégcsavaros repülőgépen folytatják, és HAWK 115 típusú sugárhajtású szubszonikus repülőgépen fejezik be. Csak ezt követően kapják meg JAS-39 Gripenre történő típusátképzésüket…

A repülőgép- és helikoptervezetők kiképzésének ez a lépcsőzetes felépítése biztosítja a tanulók gazdaságos, és hatékony kiképzését, hiszen fokozatosan kerülnek egyre nehezebb feladatok elé, fokozatosan sajátítják el az egyre összetettebb technikai-rendszerü,  és egyben egyre drágább üzemeltetésü, repülőgépek és helikopterek kezelését.

A forgószárnyas légi eszközök további fejlesztéséről, modernizációjáról megtudtuk, hogy közép- és hosszú távon a Honvédelmi Minisztérium célja, hogy a helikopter program keretében a Mi-17 szállítóhelikopterek, illetve a Mi-24-es harci helikopterek felújítását megvalósítsák, továbbá a Mi-8-as szállítóhelikoptereket új típussal váltsák ki.

Röviden a Robinson R44 típusú könnyü helikopterről:

A Robinson cég által gyártott R-44-es dugattyús helikopter tervezése 1985-ben kezdődött, majd első prototípusa 1990 márciusában szállhatott fel. Az új típust Frank Robinson a kétüléses, könnyü forgószárnyúak, és a többfeladatú, gázturbinás helikopterek közötti hiány kitöltésére szánta. A gép a Raven (Holló) nevet kapta, és először az 1991 januárjában megrendezett “Heli-Expo” kiállításon mutatták be Anaheimben.A világsikert aratott helikopter jelenleg gyártott, második fő változata, a Raven II-es erősebb hajtómüvel készül. Ezt még további négy alváltozatban gyártják. A gépből több mint 3.000 darabot gyártottak eddig.

Müszaki jellemzői:

Főrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 10,06 m, Fordulatszám: 215 m/s Farokrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 1,5mHajtómü: 1 x Lycoming IO-540 – F1B5, Hathengeres, vízszintes boxer közvetlen hajtású, léghütéses, porlasztós, normál feltöltésüHengerürtartalom: 8873,6 cm3Sebesség: Utazó: 180 km/hMax.: 230 km/hHatótávolság (1 tankolással): 560 kmNormál teljesítmény: 260 BHP (198,6kW), 2800 RPMaximális repülési tömeg: 1090 kg (2400 lb)Minimális repülési tömeg: 700 kg (1550 lb)Maximális ülésterhelés (poggyásztartóval): 136 kg (300 lb)Bármelyik csomagtér max. terhelése: 23 kg (50 lb)

A szerződés teljesítésének, és a helikopterek érkezésének időpontjára vonatkozóan egyelőre konkrét információk nem állnak rendelkezésünkre, ami viszont biztos, az az, hogy Magyarország légierején kívül még a Dominikai Köztársaság hadserege, Észtország és Libanon légiereje, és a Fülöp-szigetek rendőrsége használja ezt a típusú helikoptert, rengeteg civil üzemeltetővel együtt, tehát egy kiváló gépről van szó, és néhány szakértő negatív véleményével ellentétben büszkén üdvözölhetjük, az újoncokat a Robinson családból, honvédségünkben.

Balogh Ákos

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.