2025. 04. 25. péntek
Márk
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyártósoron az új orosz szupertitkos harci gép

JETfly  |  2008. 12. 28., 18:21

Problémák nélkül, az előre kitűzött határidőt tartva folyik a szerelése az új orosz ötödik generációs harcigépnek, amit ezidáig csak PAK-FA néven emlegettek. Minderről 2008. december 26-án pénteken újságírók előtt számolt be Alekszandr Zelin, az orosz légierő vezérkari főnöke. Zelin a héten tett látogatást a KNAAPO védelmi-ipari komplexumban az Amur menti Komszomolszkban. A Szuhoj cég legjelentősebb gyáregységében építik többek közt a jövendő orosz többfunkciós vadászrepülőgépének prototípusát, csakúgy, mint a Szu-35BM proto példányait, az algériai, kínai, venezuelai, vietnámi légierő Szu-30MK illetve a kínai haditengerészet Szu-33-asait, vagy az indonéz Szu-27SzKM - Szu30MK2-eseket egyaránt.

Az Amur menti Komszomolszkban készült el a Superjet 100 utasszállító repülőgép prototípusa is, amellyel a cég sok nyugati partnerével együttmüködve először kívánja megcélozni a belföldi és külföldi közforgalmi repülés világát a számos honi légvédelmi, illetve harcászati repülőgép kifejlesztése és gyártását követően.

A PAK-FA-val kapcsolatban már az idén többször is jelentek meg hírek a készenléti státusszal kapcsolatban, de ezek elég semmitmondóak, vagy épp ellentmondóak voltak.Idén Farnboroughban a Szuhoj iroda ügyvezetője, Mihail Pogoszjan már 30%-os készenlétről számolt be, de ezzel szemben szeptemberben arról lehetett hallani, hogy az oroszok és az indiaiak készek az együttmüködésre a 2009-ben induló építéssel kapcsolatban. Az indiai fél a kompozitok terén szerzett tapasztalatait adná a részére két-, az orosz fél számára pedig együléses kivitelben készülő géphez, melynek az indiai haditengerészet számára is használható változatát is meg kívánják valósítani.

Mindezek után számolt most be Zelin a gép, vagy épp gépek készültségi fokáról. Azért a többes szám, mivel elmondása szerint nem is egy, hanem mindjárt három gép is építés alatt áll.Elmondása szerint, sem technikai, sem pénzügyi, sem pedig szervezeti probléma nem áll a projekt útjában, így a tervezett 2009 augusztus 12-i első felszállás jelen állás szerint tartható.

Ez a dátum pont a MAKSz 2009 kiállítás és légibemutató elé esik, nyilván nem véletlenül. Azonban ne feledjük, hogy 2006-ban hasonló ütemezéssel kívánták a Szu-35BM 4++ generációs repülőgépet is a 2007-es MAKSz-ra időzíteni, melyen azonban csak a statikus soron tudott részt venni. A gép végül 2008. február 18-án repült először, így nyilvános szereplése csak jövőre várható.

A PAK-FA név alatt futó fejlesztés az eddigi információk szerint egy, a Szu-27-es gépeknél kisebb, de a MiG-29-eseknél nagyobb, nagy tolóerő / tömeg arányú, csökkentett észlelhetőségü repülőeszköz lesz, melynél a legfőbb hangsúly a nagy hatékonyságú fegyver- illetve integrált tüzvezető-rendszeren lesz. AESA antennás radarral, autonóm felderítő, illetve zavarórendszerekkel szerelve.

A gép hajtómüve(i) a Szu-35BM-ben debütált, egyelőre még csak a 117Sz kódnév alatt futó, vektorálható fúvócsővel szerelhető egység lesz, mely révén képes lesz a hangsebességnél jóval gyorsabban haladni, az utánégető alkalmazása nélkül. Ilyen képességgel már sok repülőgép rendelkezik, de a szupercirkáláshoz a gépnek a hangsebesség másfélszeresét kell elérni a fent említett módon, amire jelenleg még csak egyetlen gép képes, mégpedig az amerikai F-22 Raptor (1,82 Mach, ami lényegesen több, mint amire anno az YF-22-es, vagy az YF-23-as képes volt).Az oroszok a 117Sz hajtómüvel 1,3 Mach-ot értek el a Szu-35BM-be építve, ami ugyan kisebb teljesítményü, mint az amerikai F-119PW100-as, de a PAK-FA várhatóan könnyebb gép lesz a közel 25 tonnás felszállótömegü 35-ösnél, ami pedig kisebb tömegü, bár nagyobb légellenállású az amerikai F-22-esnél.

Ne feledjük, a világ jelenleg legkorszerübb és ezidáig egyetlen szolgálatban álló ötödik generációs vadászgépe igazi nehézsúlyú madár, hiszen közel 29 tonna a normál és 38 tonna a maximális felszálló tömege, ami az elfogó vadászgépek világában az orosz MiG-31-es után még mindig dobogós helyezés. Mindezzel a hatalmas súllyal azonban a hatalmas tolóerejü és rendkívüli karakterisztikájú F-119-es hajtómüvek birkóznak meg, melyek révén a Raptor bár földközelben némiképp kisebb tolóerő/tömeg aránnyal bír, mint egy F-15C (különösen, mint egy légi harc konfigurációra szerelt F-15E), de a szolgálati csúcsmagasságáig (ami másfélezer méterrel több, mint az Eagle-é) sokkal jobb gyorsuló és emelkedőképességre képes.Így nincs kizárva, hogy a PAK-FA is legalább olyan jó repülési jellemzőkkel fog rendelkezni, mint például az F-22-es.Igaz, hogy időközben Nyugaton már az olyan integrált repülő fegyverrendszerek fejlesztésén fáradoznak, mint az F-35-ös, így az orosz tervezőknek nem elég csak a Raptor képességeit szem előtt tartaniuk. És az F-35-ös repülési jellemzői kevésbé voltak hangsúlyosak a fejlesztés során.

Bárhogy is lesz, a dolgok jelenlegi állása szerint jövő nyárra lehullik a PAK-FA titkait rejtő lepel...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.