2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyártósoron az új orosz szupertitkos harci gép

JETfly  |  2008. 12. 28., 18:21

Problémák nélkül, az előre kitűzött határidőt tartva folyik a szerelése az új orosz ötödik generációs harcigépnek, amit ezidáig csak PAK-FA néven emlegettek. Minderről 2008. december 26-án pénteken újságírók előtt számolt be Alekszandr Zelin, az orosz légierő vezérkari főnöke. Zelin a héten tett látogatást a KNAAPO védelmi-ipari komplexumban az Amur menti Komszomolszkban. A Szuhoj cég legjelentősebb gyáregységében építik többek közt a jövendő orosz többfunkciós vadászrepülőgépének prototípusát, csakúgy, mint a Szu-35BM proto példányait, az algériai, kínai, venezuelai, vietnámi légierő Szu-30MK illetve a kínai haditengerészet Szu-33-asait, vagy az indonéz Szu-27SzKM - Szu30MK2-eseket egyaránt.

Az Amur menti Komszomolszkban készült el a Superjet 100 utasszállító repülőgép prototípusa is, amellyel a cég sok nyugati partnerével együttmüködve először kívánja megcélozni a belföldi és külföldi közforgalmi repülés világát a számos honi légvédelmi, illetve harcászati repülőgép kifejlesztése és gyártását követően.

A PAK-FA-val kapcsolatban már az idén többször is jelentek meg hírek a készenléti státusszal kapcsolatban, de ezek elég semmitmondóak, vagy épp ellentmondóak voltak.Idén Farnboroughban a Szuhoj iroda ügyvezetője, Mihail Pogoszjan már 30%-os készenlétről számolt be, de ezzel szemben szeptemberben arról lehetett hallani, hogy az oroszok és az indiaiak készek az együttmüködésre a 2009-ben induló építéssel kapcsolatban. Az indiai fél a kompozitok terén szerzett tapasztalatait adná a részére két-, az orosz fél számára pedig együléses kivitelben készülő géphez, melynek az indiai haditengerészet számára is használható változatát is meg kívánják valósítani.

Mindezek után számolt most be Zelin a gép, vagy épp gépek készültségi fokáról. Azért a többes szám, mivel elmondása szerint nem is egy, hanem mindjárt három gép is építés alatt áll.Elmondása szerint, sem technikai, sem pénzügyi, sem pedig szervezeti probléma nem áll a projekt útjában, így a tervezett 2009 augusztus 12-i első felszállás jelen állás szerint tartható.

Ez a dátum pont a MAKSz 2009 kiállítás és légibemutató elé esik, nyilván nem véletlenül. Azonban ne feledjük, hogy 2006-ban hasonló ütemezéssel kívánták a Szu-35BM 4++ generációs repülőgépet is a 2007-es MAKSz-ra időzíteni, melyen azonban csak a statikus soron tudott részt venni. A gép végül 2008. február 18-án repült először, így nyilvános szereplése csak jövőre várható.

A PAK-FA név alatt futó fejlesztés az eddigi információk szerint egy, a Szu-27-es gépeknél kisebb, de a MiG-29-eseknél nagyobb, nagy tolóerő / tömeg arányú, csökkentett észlelhetőségü repülőeszköz lesz, melynél a legfőbb hangsúly a nagy hatékonyságú fegyver- illetve integrált tüzvezető-rendszeren lesz. AESA antennás radarral, autonóm felderítő, illetve zavarórendszerekkel szerelve.

A gép hajtómüve(i) a Szu-35BM-ben debütált, egyelőre még csak a 117Sz kódnév alatt futó, vektorálható fúvócsővel szerelhető egység lesz, mely révén képes lesz a hangsebességnél jóval gyorsabban haladni, az utánégető alkalmazása nélkül. Ilyen képességgel már sok repülőgép rendelkezik, de a szupercirkáláshoz a gépnek a hangsebesség másfélszeresét kell elérni a fent említett módon, amire jelenleg még csak egyetlen gép képes, mégpedig az amerikai F-22 Raptor (1,82 Mach, ami lényegesen több, mint amire anno az YF-22-es, vagy az YF-23-as képes volt).Az oroszok a 117Sz hajtómüvel 1,3 Mach-ot értek el a Szu-35BM-be építve, ami ugyan kisebb teljesítményü, mint az amerikai F-119PW100-as, de a PAK-FA várhatóan könnyebb gép lesz a közel 25 tonnás felszállótömegü 35-ösnél, ami pedig kisebb tömegü, bár nagyobb légellenállású az amerikai F-22-esnél.

Ne feledjük, a világ jelenleg legkorszerübb és ezidáig egyetlen szolgálatban álló ötödik generációs vadászgépe igazi nehézsúlyú madár, hiszen közel 29 tonna a normál és 38 tonna a maximális felszálló tömege, ami az elfogó vadászgépek világában az orosz MiG-31-es után még mindig dobogós helyezés. Mindezzel a hatalmas súllyal azonban a hatalmas tolóerejü és rendkívüli karakterisztikájú F-119-es hajtómüvek birkóznak meg, melyek révén a Raptor bár földközelben némiképp kisebb tolóerő/tömeg aránnyal bír, mint egy F-15C (különösen, mint egy légi harc konfigurációra szerelt F-15E), de a szolgálati csúcsmagasságáig (ami másfélezer méterrel több, mint az Eagle-é) sokkal jobb gyorsuló és emelkedőképességre képes.Így nincs kizárva, hogy a PAK-FA is legalább olyan jó repülési jellemzőkkel fog rendelkezni, mint például az F-22-es.Igaz, hogy időközben Nyugaton már az olyan integrált repülő fegyverrendszerek fejlesztésén fáradoznak, mint az F-35-ös, így az orosz tervezőknek nem elég csak a Raptor képességeit szem előtt tartaniuk. És az F-35-ös repülési jellemzői kevésbé voltak hangsúlyosak a fejlesztés során.

Bárhogy is lesz, a dolgok jelenlegi állása szerint jövő nyárra lehullik a PAK-FA titkait rejtő lepel...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.