Aki kicsit is járatos az aviatika világában, az tudhatja, hogy mindig is foglalkoztatta a repülőgép fejlesztőket a repülőgép „lelkének” tekinthető pilóta személye. Mivel az ember képességei határokhoz vannak kötve, igen nagy érdeklődésre tett szert az ember nélküli robotrepülőgépek (UAV) megjelenése. Továbbra is maradt azonban számos megoldandó probléma, többek között az egyhuzamban történő repülés időtartama és a pontosan végrehajtott légi utántöltés.
Kutatók szerint egy vadászrepülőgép pilótája elméletileg körülbelül 72 órát lenne képes egyszerre repülni, ennek kivitelezése azonban a gyakorlatban lehetetlen. A robotrepülőgépek esetében már kedvezőbb a helyzet, hiszen a földi irányító sokkal nagyobb szabadsággal rendelkezik, mint a cockpitben ülő pilóta. Az UAV ugyanis képes a levegőben maradni addig, amíg az irányító elintézi ügyes-bajos dolgait, vagy éppen a váltás is megoldható. Ehhez természetesen szükség van a robotrepülőgép megfelelő technikai felkészítésére, valamint a légi utántöltés biztosítására is.
Sokféle elképzelés született már arról, hogyan lehetne ezt hatékonyan kivitelezni. A Boeing cég már 2005 óta fáradozik azon, hogy hasonló képességgel ruházza fel a korábban törölt X-45C UCAV (Unmannes Combat Air Vehicle) robotrepülőgépeit, mint az ember vezette, utántölthető gépeit. Friss hír ezzel kapcsolatban, hogy a Boeing 49 millió dollár értékü szerződést nyert el a légi utántöltő program második fázisához, így haladhatnak tovább a fejlesztéssel.
Hamarosan meg kell barátkoznunk a hordozók fedélzeteit ios ellepő UAV gépekkel...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A cseh Védelmi Minisztérium friss híreket közölt azokról a tárgyalásokról, - középpontban a Gripenek bérleti szerződésével - melyek már egy ideje zajlanak a cseh és a svéd fél között.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.