2010. július 8-án, közel 26 órás repülés után a svájci Payerne-ben ért földet a Solar Impulse névre keresztelt napelemes repülőgép (HB-SIA). Mérföldkő ez a különleges gép életében, hiszen ez volt az első alkalom, amikor a nappal összegyűjtött energia felhasználásával éjszakai repülést kísérelt meg.
A Solar Impulse program elmúlt hét esztendejének egyik legfontosabb momentuma volt a szerda hajnali levegőbe emelkedés. A 64,3 méter szárnyfesztávolságú, 1 600 kg-os repülőgép a szerdai nap során közel 8 500 méteres magasságon repülve gyüjtötte össze szárnyain lévő több mint 12 000 cella segítségével a nap energiáját. Ezt követően, helyi idő szerint 23 órakor a Solar Impulse 1500 méteres magasságra süllyedve vágott neki első éjszakai repülésének.
A sikeres próbautat követően a program vezetője és a gép pilótája, André Borschberg számolt be tapasztalatairól: „Régóta repülök már, de ehhez fogható élményben még nem volt részem. Ültem a gépben, és vártam, hogy a napelemek összegyüjtsék a szükséges mennyiségü energiát. A napnyugtát követően kezdődtek csak az izgalmak, mivel nem tudhattam előre, hogy a Solar Impulse végig a levegőben tud-e maradni a hétórás éjszakai repülés során. A felkelő Nap első sugarai azonban már jelezték számomra, hogy sikeres, több mint 26 órás repülésen vagyok túl, mely a napelemes repülés történetének leghosszabb ideig tartó, és legnagyobb magasságon teljesített repülése is volt egyben.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.