2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tesztelték a jövő űrrepülőgépének hajtóműveit

JETfly  |  2009. 05. 29., 11:53

Ami egykoron még csak a sci-fi szerzők fantáziájában létezett hamarosan valósággá válik, civilek is minden különösebb előképzettség nélkül emelkedhetnek majd a világűrbe, méghozzá egy különleges, ugyanakkor az űrhajóknál és űrrepülőgépeknél lényegesen egyszerűbb szerkezettel. A Virgin Galactic projekt megvalósítása gőzerővel zajlik, ezt támasztja alá az a tény is, hogy a jövő űrturistáit szállító repülőeszköz hajtóműveit az elmúlt napokban élesben is kipróbálták a dél-kaliforniai sivatagban.

Különleges technológia, exkluzív utazási élmény, ezt kínálja a Virgin Galactic, mely a világ első, ürlégitársasága

A világür megnyitása

Sir Richard Branson, a különc milliárdos újabban igen gyakran feltünik a televíziók képernyőjén, hiszen a népszerü Formula 1-es sorozatban szereplő Brawn GP istálló fő szponzoraként sütkérezhet a csapat hihetetlen eredményei által keltett dicsfényben. A Virgin cégcsoport tulajdonosaként Ő hívta életre a Virgin Galactic projektet is, mely nem kisebb célt tüzött ki maga elé, mint a világür, vagy legalábbis annak Föld körüli részének megnyitását a turizmus előtt. Ürturisták ugyan eddig is voltak, azonban csak korlátozott számban, komoly elméleti és fizikai felkészülés, valamint irdatlan mennyiségü pénz árán juthattak el a szerencsések a világürbe. Sir Richard Branson és csapat éppen ezeket az akadályokat kívánja legyőzni különleges, többször is felhasználható repülőeszközeivel.

A megvalósítás érdekében számos tervező és fejlesztő céget vontak be a munkába, köztük a futurisztikus, mégis müködőképes konstrukciók megalkotásával elhíresült Burt Rutan-t és csapatát, vagy a szintén nem hagyományos megoldásokban gondolkodó Mojave Aerospace Venture-t. A Föld körüli orbitális pályára rakétameghajtással felemelkedő, teljes mértékben kompozit anyagokból épült „turistagépek” viszonylag kis méretüek, sem a startoláskor, sem a leszálláskor nem igényelnek majd különösebb külső segítséget (például hordozórakéta), vagy drága infrastrukturális rendszereket. Éppen ezért tudnak majd piacképesebb ajánlatot kínálni, mint napjaink „hagyományos” ürturizmussal foglalkozó ügynökségei. 

A SpaceShipOne volt az első olyan - nem kormányok és nemzeti ürügynökségek által terveztetett és finanszírozott - ürrepülő, ami az ürbe jutott és szerencsésen vissza is ért. A SpaceShipOne 2004. június 21-én hajtotta végre történelmi repülését

Hajtómü teszt a sivatagban

Bár eddig sokan kételkedtek a projekt életképességében, a gyakorlati eredmények azt mutatják, hogy hamarosan valósággá válhat a nagyszabású terv. Ennek a folyamatnak az egyik fontos mérföldköve volt a SpaceShipTwo névre keresztelt szerkezetet a hang sebességének többszörösével az ürbe emelő rakétahajtómüvek tesztje.

Beindult a rakétahajtómü

A dél-kaliforniai sivatagban a Virgin Galactic projekt szakemberei és a hajtómü fejlesztésében közremüködő Sierra Nevada Corporation munkatársai által végrehajtott próbák sikeresek voltak, így jelenleg tarthatónak tünik a tényleges repülési tesztek idén év végére tervezett megkezdése. A nitrogén-oxid segítségével müködő hibrid rakétahajtómü minden eddigi, hasonló erőforrásnál nagyobb teljesítményt ad le. Segítségével a tudósokat és ürturistákat szállító eszköz könnyedén emelkedhet majd a földfelszínről akár 100 kilométer magasságba is.  A technológia sajátossága, hogy a rakétahajtómü csak nagyon rövid ideig müködik, az üzemelés alatt azonban óriási teljesítményt ad le, melyet végig kontroll alatt kell tartani. Mivel viszonylag kis méretü repülőeszközökről van szó, ezért nem lehetséges a hatalmas fogyasztású erőforrás hosszabb üzemeléséhez elegendő hajtóanyagot tárolni, de nincs is szükség rá, hiszen a légkört elhagyva már jóval kevesebb energia is elegendő a manőverezéshez, a leszállás pedig siklásban történik.

Így utazunk majd az ürbe a SpaceShipTwo fedélzetén

Sir Richard Branson mindenkit megnyugtatott, hogy a speciális üzemanyag és a rövid müködési idő miatt a szerkezet nem károsítja jobban a környezetet, mint a hagyományos repülőgépek.A sikeres hajtómü tesztelés – melyet még számos további követ - újabb nagy lendületet adott a fejlesztőknek, így várhatóan még 2009-ben levegőbe emelkedhet majd az ürkutatást és a turizmust is forradalmasító szerkezet. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.