2025. 03. 13. csütörtök
Ajtony, Krisztián
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szuhoj harcigépek Magyarországon 1963 - 1997

JETfly  |  2004. 11. 16., 12:57

Az elmúlt évtizedekben a Magyar Légierő meghatározó harcigép típusai elsősorban a Mikoyan tervezőiroda gyártmányai közül kerültek ki. A kivételt a rövid ideig alkalmazott IL-28-asok és a Taszáron állomásozó egyszázadnyi Szu-22 M3 Fitter jelentette csak. A hazánkban állomásozó Szovjet Déli Hadseregcsoport azonban számos Szuhoj típust üzemeltetett, többek között Szu-7-eseket, Szu-24-eseket és a Szu-17/22 család szinte minden alváltozatát.

Vörös csillagos Szuhojok

A Vörös Hadsereg 1944 szeptemberében lépte át először a trianoni határokat. Hamarosan már az elfoglalt magyar repülőterekről szálltak fel az előrenyomuló szárazföldi csapatokat támogató csata- és vadászgépek. Gyakorlatilag ettől az időponttól számíthatjuk a Szovjet Légierő magyarországi történetét, mely egészen 1991-ig tartott. A Szuhoj OKB által tervezett különféle sugárhajtómüves géptípusok viszont csak az 1950-es évek második felétől terjedtek el széleskörüen a Szovjet Légierőben, így hazánkban is csak több mint másfél évtizeddel később, 1963-ban jelentek meg.

1963 márciusában újabb, addig még nem látott típussal gazdagodott a Magyarországon állomásozó szovjet repülőcsapatok állománya, ekkor érkeztek meg ugyanis az első Szu-7B Fitter vadász-bombázók a szintén Kunmadarason települő I. Gárda Vadász-bombázó Ezredhez. A jellegzetes formájú, nyilazott szárnyú Szu-7-esek korszerübb BM és kétüléses U változatai is hamarosan rendszeresítésre kerültek, hogy leváltsák a lényegesen kisebb teljesítményü, és akkor már elavultnak is számító MiG-17-eseket. A Szu-7-esek közül 15 darab gép nukleáris fegyverek hordozására is fel volt készítve. Az összesen 31 darab Szu-7essel rendelkező egység 1968-ban részt vett a Csehszlovákia elleni intervenciós hadmüveletekben, melynek során egy időre át is települtek az Ostrava-Mosnov-i bázisra. A Szu-7-eseket más, hazánkban állomásozó szovjet alakulat nem használta, és a Magyar Néphadsereg sem rendszeresítette ezt a nagy teljesítményü típust.

A Szu-7-eshez rendkívül hasonló kialakítású, de deltaszárnyakkal ellátott Szu-9 Fishpot elfogóvadászok is állomásoztak rövid ideig Kunmadarason. Az egy századnyi elfogó vadász 1965-ben érkezett a repülőtérre és feltehetően csak rövid ideig maradt ott. A máig ismeretlen jelzésü és besorolási számú alakulat valószínüleg nem is a Déli Hadseregcsoport alárendeltségébe tartozott, hanem közvetlenül a legfelsőbb katonai vezetéstől kapta a parancsokat. Konkrét feladatukat csak találgatni lehet, a típus adottságai és teljesítménye miatt azonban feltételezhető, hogy a nagy magasságban behatoló felderítő gépek elfogására szánták őket. Hazánk légterét is számos alkalommal sértették meg ugyanis a hidegháború során az angolszász felderítőgépek, melyek elfogására a magyar légvédelem nem rendelkezett megfelelő eszközökkel.

Az 1970-es évek elején kezdődött meg a Szu-7-es alapjain kifejlesztett, változtatható szárnynyilazású Szu-17/22 Fitterek szolgálatba állítása. A korszerü, vadász-bombázó és felderítő feladatkörü típus 1976-ban jelent meg először Magyarországon, ekkor kezdték felváltani a Szu-7-eseket az I. Gárda Vadász-bombázó Ezred állományában. Összesen 42 darab Szu-17 M2 és UM érkezett az alakulathoz. A fehér kerettel ellátott kék színü oldalszámokat viselő gépeket idővel többszínü álcázó-festéssel is ellátták, de még évekkel később is volt közöttük néhány natúr fémszínü példány. 1982-ben aztán megjelentek a még korszerübb Szu-17 M4R alváltozatok is, melyek a MiG-21 R Fishbed-eket váltották fel a szintén Kunmadarason állomásozó 328. Gárda Felderítő Ezred második századánál. Összesen 12 darab Szu-17 M4R és 3 darab Szu-17 UM3 került rendszeresítésre.

1988-ban a Gránit hadgyakorlat alatt az 1. gárdaezred Szu-17M2/UM gépei Taszárra települtek, s a magyar Szuhojokkal repültek, hajtottak végre feladatokat, a magyar vadászoknak pedig el kellett fogniuk őket.

A legnagyobb teljesítményü és talán a legnagyobb titoktartással övezett típus, amely hazánkban is állomásozott a Szu-24 Fencer volt. Az amerikai F-111 szovjet megfelelője hatalmas csapásmérő potenciállal rendelkezik, rendszeresítésével nagyságrendileg növekedett a Szovjet Front Légierő hatékonysága. A Szu-24-es egyes alváltozatait felderítő és elektronikai harc megvívására is alkalmassá tették. Magyarországon 1982 február 21.-én jelentek meg az első Fencerek, ekkor kezdődött meg ugyanis a Debrecenben települő 727. Gárda Bombázó Ezred felszerelése a Szu-24 M csapásmérő változattal. A 33 darab bombázó a Déli Hadseregcsoport egyik csapásmérő ökleként tevékenykedett volna egy katonai konfliktus esetén. A felderítő feladatkörü Szu-24 MR Fencer 13 példánya a kunmadarasi 328. Gárda Felderítő Ezred első századánál váltotta a Jak-28-asokat 1987-ben. A típussal két ismert baleset történt, az egyik 1984-ben, a másik pedig 1990-ben.

A különböző szakirodalmakban sokáig tartotta magát az a tévhit, hogy állomásoztak hazánkban is Szu-25-ösök, illetve, hogy a Magyar Légierő is alkalmazta ezeket a félelmetes csatagépeket. A Varsói Szerződés és a NATO fő erői Európában az NDK-NSZK és a Csehszlovák-NSZK határon néztek egymással farkasszemet, így logikus lépésként a Szu-25 Frogfoot csatagépeket is a frontvonal közvetlen közelébe telepítették és nem a viszonylag távolabb eső területekre. A Szu-25-ösök azonban a különböző éleslövészetek alkalmával megfordultak Magyarországon is, így például az NDK-ban, a demmini és brandisi bázisokon állomásozó szovjet alakulatok Frogfoot-jai használták a Dombóvár melletti lőteret.

A fentiek alapján megállapítható, hogy a Szovjet Déli Hadseregcsoport hazánkban állomásozó csapatait oltalmazó és támogató repülőerők meghatározó típusai voltak a Szuhoj harcigépek.

Szu-22-esek a Magyar Légierőben

A Magyar Néphadsereg repülőezredeinek feladata – a légvédelmi rakétás csapatokkal szorosan együttmüködve - elsősorban az ország légterének védelme volt. Ennek megfelelően lettek kiválasztva a rendszeresítésre kerülő repülőeszközök is. A szárazföldi csapatok közvetlen támogatására és a felderítés céljaira kevésbé voltak alkalmasak a nagy számban rendelkezésre álló MiG-21-esek, így mindenképpen szükségessé vált egy korszerü, nagy teherbírású és kellően sérülésálló típus beszerzése.

 

Az 1980-as évek elején megkezdett tárgyalások eredményeképpen - az akkorra már a Varsói Szerződés tagállamainak légierőiben standard típusnak számító – Szu-22 Fitter került rendszeresítésre. A Szu-17 (az exportpéldányok jelölése volt Szu-22) típuscsalád számos alváltozata közül Magyarország a Tumanszkij R-29 hajtómüvel épített (az akkor már rendszerben álló MiG-23 MF Flogger vadászgépek is ezt az erőforrást használták), Szu-22 M-3 és UM-3K (kétüléses) 15 példányát vásárolta meg. A típus üzemeltetésére újonnan létrehozott 101. Felderítőrepülő Század (amely a szárazföldi csapatok alárendeltségébe tartozott) bázisául a taszári repülőteret jelölték ki. A katonai vezetés terveiben szerepelt további Szu-22-esek beszerzése is, de a romló gazdasági helyzet ezt már meghiúsította. Az első gépek 1983 végén érkeztek, ládákba csomagolva. A szovjet segítséggel végzett összeszerelést követően 1984-ben megkezdődhetett a kiképzési repülés is.A Szu-22-es század több hadgyakorlaton is bizonyította felkészültségét és a típus alkalmazhatóságát. A robosztus felépítésü, változatos fegyverzettel felszerelhető, felderítő és csapásmérő feladatkörben is egyaránt alkalmazható repülőgépek a Magyar Néphadsereg egyik legnagyobb harcértékü technikai eszközeivé váltak. A rendszerváltozást követően az immár Magyar Honvédségre átkeresztelt haderő is átalakult, az önálló Csapatrepülő Parancsnokság megszünt, alakulatai beleolvadtak a Magyar Légierőbe. A Taszáron állomásozó Szuhoj századot is összevonták a szintén ott települő 31. Kapos Harcászati Repülőezreddel, melynek onnantól kezdve a 3. századát képezte. A rendkívül találó Fürkészdarázs nevet felvevő Szuhoj-század (jelmondatuk: „Derítsd fel és semmisítsd meg!”) gépei az 1990-es évek közepére elérték az 1200-1300 óra repült időt, így nagyjavításuk szükségessé vált. A Dunai Repülőgépgyár RT meg is kezdte a Szu-22-esek nagyjavítását, de a 6. gép elkészülte után a programot leállították. A politikai vezetés ugyanis döntést hozott a taszári bázis NATO részére történő átadásáról és ezzel párhuzamosan az ott állomásozó alakulat áttelepítéséről, majd pedig feloszlatásáról. 1995 után a Fürkészdarázs század már gyakorlatilag nem végzett rendszeres kiképző és gyakorló repüléseket.

A Szu-22-eseket hivatalosan 1997-ben vonták ki a hadrendből, ezzel feltehetőleg hosszú időre lezárult a Szuhoj típusok alkalmazása Magyarországon.

A cikkben szereplő adatok és képek jelentős része Vándor Károly: Soviet Air Force Hungary and Austria címü könyvéből származik. Ez úton mondok köszönetet a szerzőnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.