Az Amodel választékában szereplő An-26-os makettből könnyen elkészíthető a Magyar Légierő egyik ilyen típusú repülőgépe is, így nagy érdeklődésre tarthat számot a hazai makettezők körében.
Huhh 44x30x8 cm! Ez az Amodel An-26-osának a doboz mérete. Egyértelmüen marketing okokból ekkora, ugyanis a doboztetőt leemelve egy mindössze 20x13 cm-re csomagolt müanyaghalmot találunk. Ez lenne az An-26-os? Minden alkatrész megvan? A válasz igen, ugyanis a törzset két részre vágták, a szárnyat pedig háromra, a svanc szintén külön elem. Az alkatrészek 20 öntőkereten találhatóak. Kapunk még egy 10 oldalas összeállítási és festési útmutatót, egy extra lapot egy lengyel LOT-os festésü szállítógéphez, valamint két matricát, egyet az említett extra lengyel géphez és egy másikat, amiből két lengyel és két orosz (szovjet) gép díszíthető fel. A színes LOT-os és a három szürke mellett az igazán érdekes a negyedik terepszínü, Afganisztánban használt gép.
Ezen a linken megtekinthető a kész makett. Az afganisztáni festés:http://vif2ne.ru/smf/forum/2/gallery/Kasatka/000006542B9EA082/getEgy szürke változat nem a dobozban található matricával:http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal3/2901-3000/Gal2987_An-26_Dedigurov/gal2987.htm
Fontos kérdés, hogy vajon elkészíthető-e a Magyar Légierőben használt változat. Igen is meg nem is. A frissen vásárolt ukrán gép, dobozból nem, mert az egy újabb változat, de a korábbiak igen. A két változat a sugárhajtómü levegőbeömlőjének elhelyezésében különbözik legfeltünőbben. Míg a korábbi gépeken ez a jobboldali hajtómü gondola oldalán, a későbbi változatoknál a tetején került kialakításra.
Képek a magyar gépekről:
Temesvári Péter képei.http://aviatika.rkk.hu/an26.htmlIszonyat jó képek a Takács Zoltántól.http://www.makettinfo.hu/?jobb=anyagok/pics/an-26/index.htmToperczer István képei.http://archivum.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/an-26kotelek/Jetflyhttp://archivum.jetfly.hu/rovatok/galeria/fotok/katonai/an26/http://archivum.jetfly.hu/rovatok/galeria/fotok/katonai/ancsa_030604/
Sövegjártó Zoltán fotói.http://archivum.jetfly.hu/rovatok/galeria/fotok/katonai/an-26_030220/http://archivum.jetfly.hu/rovatok/galeria/fotok/an26_040317/Tőrös “Aranysas” István élménybeszámolója.http://archivum.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/legierok/2004090601/
A részletek
A makett meglehetősen sorjás, a finom, szinte alig látszó panelvonalakat (hogy ez hiba-e vagy pozitívum mindenki döntse el maga), egy gyenge csiszolással akaratlanul is eltüntethetjük. Csiszolni pedig kell! Mivel a törzs két darabból áll a ragasztásnál ügyeljünk rá, hogy ne csavarjuk el egymáshoz képest a két törzsfelet. A darabok pontos összeragasztása nem könnyü, ugyanis semmilyen illesztő bütyök vagy egyéb hasonló elem nincs kialakítva. A helyzetet nehezíti, hogy a ragasztandó felületek is sorjásak. Ha nem sikerül egymással párhuzamosra csiszolni a ragasztandó felületeket, akkor különösen a függőleges illesztésnél kellemtelen meglepetésként a törzsben könnyen egy törést készíthetünk, ami a hosszúság miatt nagyon feltünő lesz. Egy milliméteres eltérés a függőlegestől az illesztésnél, kb. 3-5 mm-t jelent a gép végénél. A makett lehetőséget ad, a nyitott rámpával való elkészítésre is. A belső térhez kapunk padlólapot, lehajtható padsort. Aki díjat akarna nyerni az An-26-os makettjével annak azért illik egy pár plusz órát rászánni a belső részletezésre. Érdekes extra, hogy a kerekeket gyárilag lapították, azaz imitálták a gép súlya miatt lelapuló gumikat. Mivel sok a nagyméretü alkatrész, hosszú és nagy ragasztási felületekkel, nagy súllyal, különösen figyeljünk a ragasztásnál a száradási időre. A kapkodás miatt az illesztések könnyen deformálódhatnak. Tervezzük meg előre a törzs összeillesztését, tegyünk több szárazpróbát, találjuk ki, hogy mivel tudjuk a törzsfeleket egymáshoz szorítani, majd alátámasztani. Ha nem nyitjuk ki a rámpát, alkalmazzunk segédfelületeket a törzsillesztésnél.Az oldal ablakok beragasztására nagyon figyeljünk oda, vagy használjunk valamilyen nem maró ragasztót. A szárazpróbát itt is végezzük el.
Összességében egy izgalmas makett az Amodel An-26-osa. Ha nem akarunk magyar gépet készíteni több tucatnyi ország civil és katonai gépe közül, tudunk választani.
Antonov makettek.http://archivum.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/05marcius/antonov_05.03.17/HAD matrica.http://www.had.hu/an26webm1.htm
A bemutatott makettet a VPP internetes webáruházában lehet megvásárolni: www.soviet-airforce.com
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Április első hetének egyik fő repülős híre volt Kolumbia elnökének közösségi médiában tett bejelentése, melynek értelmében a svéd Saab Gripen E/F típusával korszerűsítenék az ország légierejét.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.