Régen voltak ennyire felpörgetett hétköznapjai az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak. A kecskeméti légibázison zajlik a Load Diffuser 2010 elnevezésű gyakorlat, amelyen a magyar Gripen és MiG–29-es vadászrepülőgépek, vagyis a pumák mellett az Ohioi Nemzeti Gárda F–16-osai, azaz a fekete párducok is részt vesznek.
Április 26. és május 7. között, Magyarországon, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison rendezik meg a Load Diffuser 2010 elnevezésü nemzetközi gyakorlatot, amelyen a Magyar Honvédség kijelölt alakulatai mellett az Ohioi Nemzeti Gárda 178. vadászrepülő ezredének katonái vesznek részt.
– Load Diffuser elnevezésü gyakorlatokat 2005 óta minden esztendőben rendezünk. Volt olyan év, hogy az amerikaiak mellett a svédek is ellátogattak Magyarországra, máskor pedig a horvátokat is sikerült vendégül látnunk. Ezúttal csak az Ohioi Nemzeti Gárda egyik egysége érkezett, de az izlandi vulkán kitörése után elrendelt európai légtérzár miatt ők is csak késéssel – árulta el a kecskeméti repülőtér betonján Zsámboki Tibor ezredes.
A Szentgyörgyi Dezső repülőbázis parancsnokhelyettesétől megtudtuk azt is, hogy az idei gyakorlatot az MH Összhaderőnemi Parancsnokság rendezi. A gyakorlat célja, hogy a magyar és amerikai pilóták tapasztalatokat szerezzenek és osszanak meg egymással a más típusú repülőgépekkel közös repülések során. Emellett ugyancsak fontos cél az is, hogy képesek legyenek a NATO-ban alkalmazott harceljárások végrehajtására.
Az idei gyakorlaton az amerikaiak nyolc F–16-os vadászgéppel vesznek részt. Négy kétüléses és négy harci géppel repülték át az óceánt, s érkeztek meg Németország érintésével Kecskemétre. Érdekesség, hogy az egyik F–16-os az iraki háború során egy légi győzelmet is szerzett, egy MiG–23-ast lőtt le a sivatagi ország felett. A győzelmet a kabinnál egy zöld csillaggal, illetve a gép farkára festett fekete párduc – amely az ohioi alakulat jelképe – szájának pirosra színezésével jelölik az amerikaiak.
Zsámboki ezredestől megtudtuk: a magyarok nyolc Gripennel és két MiG–29-essel vesznek részt a gyakorlaton, de a vadászgépek – amelyeknek jele a puma – mellett az MH 86. Szolnok Helikopterbázis egy Mi–24-es harci helikoptere is hajt végre feladatokat a Load Diffuser 2010. keretében. Természetesen a gyakorlat mellett a napi élet sem állt le a kecskeméti katonai repülőtéren. A készenléti szolgálat ellátása mellett az előre eltervezett kiképzések is zajlanak, s nemcsak a vadászrepülő századoknál, hanem az AN–26-os repülőgépekkel felszerelt szállító-repülőgép alegységnél is. A gyakorlat két hete során így jóval magasabb fordulatszámon „pörög” a légibázis, mint az utóbbi időben.
A magyar és az amerikai gépek minden nap két-két felszállást hajtanak végre, s gyakorolják feladatukat, mégpedig a Dél-Dunántúlon igényelt ideiglenes légterekben. A feladat pedig egy kijelölt földi célpont támadása, amelyet a másik nemzet gépeinek – mint védőknek – meg kell akadályozniuk. A támadó és védekező szerepeket pedig rendszeresen cserélik egymás között a részt vevő felek.
– A gyakorlat ideje alatt az MH Összhaderőnemi Parancsnokság illetékesei állítják össze a légi harcparancsot, vagyis az angolul ATO-nak rövidített Air Task Ordert, amelyet már a végrehajtást megelőző napon megkapunk, hogy fel tudjunk készülni a feladatokra. Ez alapján történik ugyanis a feladatok megtervezése és a célpontok beazonosítása, illetve természetesen a védelem is eszerint tervezi meg, hogy milyen harcászati módszereket választ az ellenfél terveinek meghiúsítására – mondta Zsámboki ezredes, aki kitért arra is, hogy a gyakorlat során alkalmazott, úgynevezett négy-négy elleni légiharcokban nem a végrehajtás, hanem a megtervezés a problémás. Gyakran a felkészülés tovább tart, mint maga a végrehajtás.
A repülőbázis parancsnokhelyettese elárulta: huszonnégy magyar repülőgép-vezető vesz részt a gyakorlaton. A Gripen vadászrepülő század és a törzs azon tagjai, akik a kiképzettség azon szintjén állnak, hogy repülhetnek négy-négy elleni feladatokat. Illetve bevontak olyan pilótákat is a gyakorlat végrehajtásába, akik még nem érték el ezt a szintet.
A repülőgép-vezetők mellett természetesen a földi állomány is gyakorol. A saját gépek kiszolgálása mellett cél az úgynevezett keresztkiszolgálás is, amelynek során a müszaki személyzet a másik nemzet gépeit is minimális szinten el kell, hogy lássa. Vagyis, hogy tudja fogadni és újabb repülésre előkészíteni a bázisra érkező gépeket. Egyébként erre a magyar katonáknak már korábban is volt licencük, ám az lejárt, mivel évente meg kell újítani. Ennél viszont régebben jártak utoljára Kecskeméten F–16-os vadászgépek.
A Load Diffuser 2010 gyakorlatra a kecskeméti és a szolnoki alakulatok mellett a győri, MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakéta Ezred is küldött katonákat. Mint Molnár Sándor alezredes, az ezred KUB légvédelmi rakétaosztályának parancsnoka elmondta: egy légvédelmi rakéta-csoportosítással vesznek részt, amely három darab csökkentett légvédelmi rakéta ütegből, illetve egy vezetési pontból áll. Emellett pedig két távolfelderítő és egy magasságmérő radart telepítettek át vasúti szállítással Győrből Kecskemétre.
A légvédelmi rakéta csoportosítás parancsnokától megtudtuk azt is, hogy a gyakorlat során a repülési profilokat úgy tervezték meg, hogy az a KUB-osok részére is megfeleljen. Így tudják gyakorolni az úgynevezett légibázis oltalmazást, a légibázist támadó repülőgépek és helikopterek elleni tevékenységet, valamint a légtér szuverenitását biztosító repülőgépek és a légvédelmi rakétások együttmüködését. Másképp fogalmazva: a rakétaindítást leszámítva minden tevékenységet gyakorolhatnak a nemzetközi gyakorlat során.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.