2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Madárral ütközhetett Nádas Tamás repülőgépe - Videó

JETfly  |  2014. 03. 10., 10:38

Búcsúzunk Tőled Tamás, Nyugodj Békében! A JETfly stábját nagyon megrázta Nádas Tamás halála, mivel mi egy nagyon közeli Barátot vesztettünk el. Kiutazás elõtti órákban beszéltünk vele a közös heti tervekrõl és a péntek délután kapott telefon után napokig nem tértünk magunkhoz. Ezért Olvasóinktól elnézést kérünk, hogy csak most szólalunk meg halála ügyében. A JETfly riportot készített Tóth László barátunkkal, aki a baleset helyszínén tartózkodott, õ a Nádas Tamással versenyzõ autóban ült.

JETfly: Magyarországon több verzió is napvilágot látott, hogy pontosan mi történt. Ezek néhol ellenmondásos hírek. Szeretnénk ezt tőled megtudni, mivel Te részese voltál.

Tóth László: "A baleset katari idő szerint 17:25-kor történt (Szerk: magyar idő szerint 15:25), napnyugta előtt. A szél ideális volt 9-10 csomós, pályairányú. Eredetileg 4 áthúzást terveztünk az 1 600 méteres pályán. Tamás az Edge-540 repülőgéppel repült, melyet előtte, a héten matricáztak át. Ezen a napon ez volt a harmadik felszállása, vagyis előtte a nap folyamán már tartott egy gyakorló repülést és egy nagybemutatót.

A végzetes felszállásnál az első áthúzás során együtt ment Tamás a tuningolt közel 1 000 lóerős Nissan GTR autóval, melyet a katari pilóta vezetett. Én a jobb ülésben ültem, nálam volt a rádió, amivel a Tamással tudtunk kommunikálni. Felszállásból 800 méteren felgyorsultunk 250km/h-ra és a pálya végéig együtt mentünk Tamással. Ott megfordultunk, Tamás csinált egy bukfencet és talpon nagy sebességgel megelőzött minket. Itt szólt bele utoljára a rádióba: "...a következőben toljátok neki". Ez volt az utolsó mondata.

Elmentünk a pálya végéig, itt Tamás újra fordult és mi is. Nagy sebességgel előre mentünk, kb. 280 km/h-ra felgyorsítottunk, Tamás nagyon lemaradt mögöttünk, kb. 500 métert. Ezért kb. 800 méteren - a pálya felénél - lassítani kezdtünk. Tamás akkor még csak a pálya elején volt, szokásos módján hátára fordítva a gépet jött a kocsi után, magassága 5-10 méter lehetett. Kocsival már a pálya végén voltunk, amikor hátrafordultam, mert még mindig nem láttam jönni Tamást. A levegőben vártam és abban a pillanatban csak azt láttam, hogy hihetetlen sebességgel becsapódik és háton csúszik mellettünk a betonon. Sosem fogom elfelejteni a látványt..."

JETfly: A baleset óta több videofelvétel is eljutott hozzánk, az egyiken jól látható, mintha madárral ütközött volna a gép. Ti mit láttatok ebből?

Tóth László: "Igen, ezt a felvétel mi is láttuk, mi is csak megerősíteni tudjuk. A gép földbecsapódása előtt két fekete mozgó tárgy látható, mely mozgása nagyon hasonlít a madár szárnycsapásaira. A gép szárnyán a madár feltételezett becsapódási helyén szövetmaradványokat talált a hatóság, ezek DNS vizsgálata folyamatban. Csak a vizsgálat után tudhatjuk meg, hogy például milyen madár volt vagy lehetett. De ha nem is ütközött vele, a pilótát megzavarhatta és ez  vezethetett a tragédiához."

JETfly: Szakmailag az első pillanatban felvetődött bennünk, hogy a versenykocsi turbolenciájába repült bele a gép és ez okozta a tragédiát..

Tóth László: "Ezt nehezen tudom elképzelni. Tamás ezt a manővert sokat csinálta és mindig biztosan repülte. A pálya második szakaszában a kocsink lelassult már, ahol a végzetes baleset történt azon a szakaszon mi nagyon lassan mentünk, nagy turbolenciát nem kelthettünk. Ahol turbolens lehetett a levegő mert gyorsan ment a kocsink - a felvételeken jól látható - nyíl egyenesen repült Tamás gépe."

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.