Búcsúzunk Tőled Tamás, Nyugodj Békében! A JETfly stábját nagyon megrázta Nádas Tamás halála, mivel mi egy nagyon közeli Barátot vesztettünk el. Kiutazás elõtti órákban beszéltünk vele a közös heti tervekrõl és a péntek délután kapott telefon után napokig nem tértünk magunkhoz. Ezért Olvasóinktól elnézést kérünk, hogy csak most szólalunk meg halála ügyében. A JETfly riportot készített Tóth László barátunkkal, aki a baleset helyszínén tartózkodott, õ a Nádas Tamással versenyzõ autóban ült.
JETfly: Magyarországon több verzió is napvilágot látott, hogy pontosan mi történt. Ezek néhol ellenmondásos hírek. Szeretnénk ezt tőled megtudni, mivel Te részese voltál.
Tóth László: "A baleset katari idő szerint 17:25-kor történt (Szerk: magyar idő szerint 15:25), napnyugta előtt. A szél ideális volt 9-10 csomós, pályairányú. Eredetileg 4 áthúzást terveztünk az 1 600 méteres pályán. Tamás az Edge-540 repülőgéppel repült, melyet előtte, a héten matricáztak át. Ezen a napon ez volt a harmadik felszállása, vagyis előtte a nap folyamán már tartott egy gyakorló repülést és egy nagybemutatót.
A végzetes felszállásnál az első áthúzás során együtt ment Tamás a tuningolt közel 1 000 lóerős Nissan GTR autóval, melyet a katari pilóta vezetett. Én a jobb ülésben ültem, nálam volt a rádió, amivel a Tamással tudtunk kommunikálni. Felszállásból 800 méteren felgyorsultunk 250km/h-ra és a pálya végéig együtt mentünk Tamással. Ott megfordultunk, Tamás csinált egy bukfencet és talpon nagy sebességgel megelőzött minket. Itt szólt bele utoljára a rádióba: "...a következőben toljátok neki". Ez volt az utolsó mondata.
Elmentünk a pálya végéig, itt Tamás újra fordult és mi is. Nagy sebességgel előre mentünk, kb. 280 km/h-ra felgyorsítottunk, Tamás nagyon lemaradt mögöttünk, kb. 500 métert. Ezért kb. 800 méteren - a pálya felénél - lassítani kezdtünk. Tamás akkor még csak a pálya elején volt, szokásos módján hátára fordítva a gépet jött a kocsi után, magassága 5-10 méter lehetett. Kocsival már a pálya végén voltunk, amikor hátrafordultam, mert még mindig nem láttam jönni Tamást. A levegőben vártam és abban a pillanatban csak azt láttam, hogy hihetetlen sebességgel becsapódik és háton csúszik mellettünk a betonon. Sosem fogom elfelejteni a látványt..."
JETfly: A baleset óta több videofelvétel is eljutott hozzánk, az egyiken jól látható, mintha madárral ütközött volna a gép. Ti mit láttatok ebből?
Tóth László: "Igen, ezt a felvétel mi is láttuk, mi is csak megerősíteni tudjuk. A gép földbecsapódása előtt két fekete mozgó tárgy látható, mely mozgása nagyon hasonlít a madár szárnycsapásaira. A gép szárnyán a madár feltételezett becsapódási helyén szövetmaradványokat talált a hatóság, ezek DNS vizsgálata folyamatban. Csak a vizsgálat után tudhatjuk meg, hogy például milyen madár volt vagy lehetett. De ha nem is ütközött vele, a pilótát megzavarhatta és ez vezethetett a tragédiához."
JETfly: Szakmailag az első pillanatban felvetődött bennünk, hogy a versenykocsi turbolenciájába repült bele a gép és ez okozta a tragédiát..
Tóth László: "Ezt nehezen tudom elképzelni. Tamás ezt a manővert sokat csinálta és mindig biztosan repülte. A pálya második szakaszában a kocsink lelassult már, ahol a végzetes baleset történt azon a szakaszon mi nagyon lassan mentünk, nagy turbolenciát nem kelthettünk. Ahol turbolens lehetett a levegő mert gyorsan ment a kocsink - a felvételeken jól látható - nyíl egyenesen repült Tamás gépe."
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.