2025. 04. 01. kedd
Hugó
: 403 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülési szakkiállítás – München

JETfly  |  2004. 03. 29., 09:23

A különböző országok repülőmúzeumai általában törekednek arra, hogy az adott nemzet repüléstörténetéről és saját gyártású géptípusairól minél átfogóbb képet tudjanak adni a hazai és a külföldi látogatóknak egyaránt. Nincs ez másképpen Németországban sem, amely ráadásul mindig is élenjárt az aviatikai vívmányok fejlesztésében és alkalmazásában. A München belvárosában, az Isar folyó egyik szigetén található Deutsches Museum igazi különlegességekkel várja a technikai eszközök iránt érdeklődő látogatókat, melyek közül most a repülési szakkiállítást anyagát mutatjuk be.

Az idén ünnepli fennállásának 100. évét ez a világhírü múzeum, melynek falai között, méltó környezetben kaptak helyet azok a fennmaradt repülőgép relikviák, melyek nemcsak a német, hanem az egyetemes repüléstörténet szempontjából is egyaránt kiemelkedő jelentőséggel bírtak. A belépőjegy megvásárlása után a Múzeum főbejáratánál található, többnyelvü szórólapok közül érdemes egyet magunkhoz venni, hiszen a rajta található térkép segítségével könnyebben megtalálhatjuk a minket érdeklő szakkiállításokat, hacsak nem akarunk órák hosszat bolyongani a monumentális épületben.

A repülés szerelmesei számára szívdobogtató érzés belépni ebbe a szentélybe, hiszen olyan gépcsodákat láthatunk eredetiben, melyekről eddig csak olvashattunk a különböző háborús elbeszélésekben vagy a szaklapokban. A repülés- és technikatörténet halhatatlan alkotásai sorakoznak csendben egymás mellett, kéznyújtásnyi távolságban a látogatótól. Junkersek, Dornierek, Messerschmittek, mind-mind tökéletes állapotban megőrizve, igényesen restaurálva jelzik, hogy Németország nem felejti aviatikai múltját és azt, hogy a jelen kor eredményeit ezek a müszaki alkotások alapozták meg.Ha a fő lépcsőház irányából haladunk befelé, először néhány, a repülés hőskorából származó, leginkább madárra hasonlító kezdetleges repülőeszköz révén tekinthetjük át a kezdeti szárnypróbálgatások időszakát. A kiállítás fő részének helyet adó, galériaszerüen kiképzett, több szintes épületszárnyat uralja az a fémszínü Ju-52-es, mely rendhagyó módon a Francia Légierő felségjelét viseli, ugyanis a II. Világháborút követő években az újjászerveződő „gall légierő” is használta az egykori ellenség kiváló technikáját. Talán a történelmi megbékélés jeleként is felfogható, hogy a múzeumban látható gépet nem festették át a Luftwaffe jelzéseivel…

A híres repülőgép tervező, Hugo Junkers több másik alkotása is megtalálható a kiállítási anyagban, köztük a világ első fémépítésü, utasszállító monoplánja, a Junkers F-13-as, melyből egy példány a budapesti Petőfi Csarnokban is látható.    Ha a 20. századi német repülőgépgyártás kerül szóba, az emberek többségének azonnal a Messerschmitt név jut eszébe. Nem véletlenül, hiszen a II. Világháborúban a Luftwaffe vadászrepülőinek és rombolóinak zömét adó „Messer-eket” a Willy Messerschmitt irányítása alatt álló tervezőiroda alkotta meg. Az ellenfelek szemében a híres és hírhedt Messerschmitt-ek testesítették meg a legendás Luftwaffét, mely müszaki színvonalát tekintve (többek között Willy Messerschmitt munkásságának köszönhetően) a háború végéig megőrizte vezető szerepét. A rendkívül szép vonalú, korát évtizedekkel megelőző konstrukciójú Bf-108-as Tajfun futárrepülőgép mellett áll az a szinte gyári új állapotban lévő Bf-109 E-3 „Emil” vadászrepülőgép, mely a típuscsalád egy korai, háború eleji változata. Aki látta már élőben ennek a legendás vadászgépnek valamelyik példányát, biztosan más érzelmi töltöttséggel fogja olvasni a légiharcok leírásait. A „százkilences” közvetlen közelében helyezték el az extrém rövid fel és leszálló tulajdonságáról elhíresült Fieseler Fi-156 Storch futár- és sebesültszállító repülőgépet, későbbi utóda, egy háború utáni Dornier társaságában.

A múzeum talán két legféltettebb kincse, a rakétahajtómüves Me-163 Komet és a lökhajtásos Me-262 Schwalbe szintén a Messerschmitt müvek termékei. A repülést forradalmasító, minden addigi dugattyúmotoros vadászgépet egy csapásra elavulttá tevő villámgyors „csodafegyverek” a III. Birodalom számára már nem hoztak megváltást, technikai jelentőségük viszont felmérhetetlen nagyságú. A nyitott motorburkolattal kiállított Me-262-es méreteivel és formájával egyaránt bámulatba ejti a látogatót. Felette, szinte eltörpül a repülési helyzetben látható Komet, mely inkább látszik ember által vezetett rakétának, mintsem „igazi” vadászgépnek.

A müncheni Deutsches Museum repülési szakkiállításán természetesen nem csak a második világháború harci technikája tekinthető meg. A háború befejezése után nem sokkal, immár a NATO egyik alappillérévé váló Nyugat-Németország zömmel amerikai forrásból származó haditechnikával szerelte fel haderejét. Így lett az újjászerveződő Luftwaffe alaptípusa az ’50-es évek csúcstechnikáját jelentő Lockheed F-104 G Starfighter, mely rossz baleseti statisztikájának köszönhetően érdemelte ki a nem túl hízelgő „Özvegycsináló” becenevet. A típus egyik szép állapotú példánya felett „függeszkedik” egy dönthető hajtómüvekkel épült kísérleti gép, mely sajnos nem jutott túl a prototípus állapoton. Láthatunk még egy megbontott orr-részü Wessex helikoptert is, mely egykoron az Amerikai Légierő kötelékében szolgált.

Kuriózum értéke van annak, az egykori NDK-ban házilag barkácsolt repülő szerkezetnek, melyet egy a szocializmust megunó mérnök konstruált, ugyanis ezzel - a két MZ motorkerékpár által hajtott - ötletes masinával menekítette nyugatra családját a ’80-as évek elején. Igazán szemléletes az a „repülőgép szelet” is, mely a Lufthansa egykori utasszállítójának keresztmetszetét mutatja be. Plafonról lógó vitorlázógépek, Dornier Libelle hidroplán, négy emelet magas, csigalépcsőn körüljárható V2 rakéta, repülőtéri irányítótorony részlet és egy külön szinten ürhajózási szekció teszi teljessé a rendkívül színvonalas kiállítást.

A Deutsches Museum tulajdonát képező repülőgép állomány azonban jóval nagyobb annál, mint amit a központi épületben ki tudtak állítani, ezért München egyik elővárosában, az oberschlesheim-i repülőtéren felépítettek egy hatalmas, rendkívül korszerü, kizárólag repülőmúzeumként funkcionáló épületegyüttest. Ennek a „kihelyezett múzeumnak” a bemutatása azonban egy másik cikk témáját képezi.

A müncheni Deutsches Museum-ba a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutottam el, melyet ez úton kívánok megköszönni.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 01., 11:58
Január elsejétől új parancsnok irányítja a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárt. Elődjéhez, az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyettesének kinevezett dr. Bali Tamás dandártábornokhoz hasonlóan Kovács Krisztián ezredes is szállítóhelikopteres múlttal érkezett a parancsnoki beosztásba.
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.