2025. 01. 02. csütörtök
Ábel
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Open Aviation Map - útban a nyílt térképek felé

JETfly  |  2013. 03. 06., 13:14

Az Open Aviation Map projektet bő egy éve egy norvég és egy magyar fiatal kezdte el, azzal a céllal, hogy szabadon elérhető légi navigációs térképeket hozzanak létre. A projekt egy év alatt eljutott odáig, hogy Magyarország területére hagyományos papír, mobiltelefon & tablet, ill. online formában is navigációt segítő térképeket tett elérhetővé.

A légi navigáció fontos biztonságtechnikai kérdés. VFR pilóták, vitorlázó repülők, siklóernyősők vagy microlight pilóták számára különösen fontos, hogy saját pozíciójuk viszonylatában meg tudják állapítani az őket körülvevő navigációs pontok ill. légterek helyzetét. Az Open Aviation Map projekt többek között ebben kíván segítséget nyújtani mobil- és papíralapú ill. online eszközökkel

2013. március eleje óta érhető el a projekt első mobil alkalmazása, amely Google Android 2.2-es és annál frissebb változatot futtató telefonokon és tableteken futtatható, a Google Play-ből tölthető le ingyenesen. Az alkalmazás jelenleg Magyarország VFR térképét képes megjeleníteni, a kezdeti letöltés után természetesen internet kapcsolat nélkül. A térkép referenciaképpen is használható, ill. a telefonba épített GPS vevő segítségével a pilóta pozícióját élőben is mutatja a térképen. Egy alap részletességü térkép mellett több tárolóhely feláldozása árán egy nagyobb részletességü térkép is elérhető azok számára, akik különösen pontosan szeretnék látni a pozíciójukat.

A mobiltelefonos változat mellett elérhetőek az Open Avation Map projekt keretében papírra nyomtatható VFR navigációs térképek, Lambert ill. Mercator projekcióval egyaránt. Az egész Magyarországot felölelő térkép 1:500.000 léptékü, míg a Budapest környékét ábrázoló térkép 1:250.000 léptékkel készült. A térkép a Creative Commons un. “Nevezd meg & Így add tovább” licensze mentén érhető el, ami egyszerüen annyit jelent, hogy bátran másolható, terjeszthető, nyomtatható, amennyiben az eredeti forrás mindig megjelölésre kerül ill. esetleges módosított változatok ugyanilyen feltételek mellett érhetőek el.

A fentiek mellett egy hagyományos web böngészővel elérhető változata is van a térképnek, aminek segítségével indulás előtt megvizsgálhatjuk az egyes légterek, navigációs pontok helyzetét. Ennek a térképnek külön előnye, hogy a légi navigációs információkat Magyarország foto-realisztikus (Google mühold) térképe felett is nézhetjük, ami jobban elősegíti a légterek helyzetének vizuális navigációs pontokhoz képesti megértését.

Az Open Aviation Map-ben található légterek a hivatalos magyar eAIP publikáció alapján történtek és ezek alapján kurrens információt tartalmaznak.

A projekt célja, hogy idővel egész Európa területét felölelő, nyíltan elérhető légi navigációs adatbázist építsen ki, és ezen adatokra építve különböző, a pilótákat segítő megoldásokat biztosítson. Ezen felül az is célja a projektnek, hogy a légi navigációs adatok egy nyílt, szabadon elérhető és gépileg feldolgozható adattárban legyenek tárolva, azokat bárki elérhesse és ezekre az adatokra építve akár saját szolgáltatásokat is létrehozzon.

A projekt nyílt technológiákra épít, az adatok jelenleg egy, az Open Street Map projektével megegyező PostGIS térinformatikai adatbázisban vannak tárolva. A légügyi információk az OpenGeo Consortium által jegyzett, nyílt forrású GeoTools ill. GeoServer eszközök segítségével kerülnek feldolgozásra. Az Open Aviation Map projekt maga is nyílt forrású, a projekt okán írt összes software eszköz forrása elérhető a projekt Google Code oldalán keresztül.

Az Open Avation Map projekt következő célja, hogy technológiailag átálljon a EuroControl és az FAA által létrehozott Aeronautical Information Exchange (AIXM) formátumra a légügyi adatok tárolása területén. Eme átállás után további európai országok feldolgozása, tárolása az egyik cél. Ezen túl a térképek megjelenítésének folyamatos javítása, valamint újabb megjelenítési módok, pl. iPhone / iPad alkalmazás létrehozása a cél. Távlati célok közé tartozik a navigációs információk felülnézeti megjelenítése mellett egy valóban 3D, kiterjesztett valóság jellegü megjelenítés, ami még jobban segítheti a VFR pilótákat a légterek közötti boldogulásban.

 

Az Open Avation Map projekt egy non-profit, önkéntes kezdeményezés, ezért a projekt várja mind a tevékeny segítőkész embereket, adományokat, visszajelzéseket, ill. bármilyen más formájú támogatást amely segíti az előrehaladásban.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 02., 10:54
Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.

  Legfrissebbek most

A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.