2006. március végén Szolnokon megrendezésre kerülő makett versenyre a JETfly Internetes Magazin külön kategóriát hoz létre „különleges festésű gépek a Magyar Légierőben” címmel. Részletek, zsűrízési alapelvek és segédlet:
- „Cápeti” ( MiG-21)- „Sas” (2000. kecskeméti repülőnap, MiG-29)- Jubileumi festésü MiG-29 (1998 repülőnap, MiG-29)- „Csőrike” (Mi-24)- Szolnoki jubileumi gépek (An-26 és Mi-8)- „Zümi” (2005 kecskeméti repülőnap, L-39 Alba)
Az összes beérkező gép együtt kerül zsürizésre. Elsősorban a festés eredetiségét díjazza a zsüri. Ha egy alkategórián belül több gépet neveznek, akkor a festés pontosságán túl az adott gép technikai részletei is szemrevételezésre kerülnek. A Jetfly díjon felül az indulók között a HAD által felajánlott témábavágó matricacsomagok is kiosztásra kerülnek.
Nézzük sorra a gépeket.
Cápeti
A MiG-21Bis gép a nagysikerü 1992-es taszári repülőnap meglepetése volt. Ő játszotta az agresszor szerepét egy háromgépes formációban. Később nagy sikere volt angliai bemutatókon is. A gép elkészítése nem is annyira egyszerü. Megfelelő Bis beszerzése 1/72-ben (Fujimi, ICM) és 1/48-ban (Academy) nem könnyü feladat. Ha leküzdöttük az első akadályt és megvan a makett, be kell szereznünk egy matricát. Ez jelenleg a HAD matricája. Ne higgyünk a rajznak a Cápeti nem MF volt! El kell döntenünk mikori állapotát építjük meg a gépnek. A taszári repülőnap előtt nem volt rajta a CAMEL felirat a törzstartályon és a svancon. A bemutatón viszont fent volt. Utána soha többet. A HAD készlete nem tartalmazza a CAMEL feliratokat így a repülőnapi állapot a matricával nem készíthető el. A bemutatón a szervíz feliratok kékkel fel voltak festve, ez 48-ban látszik. Később ezeket leszedték. Ügyeljünk a gépen használt matricákra is. A Turul század matrica még a bemutató alatt elszakadt, később nem került vissza a függőleges vezérsíkra. A matricán két Kapos matirca van, de ez csak a bal oldalon volt fenn a valóságban. A Sky Hussars jelvény a taszári bemutató után került fel az orra és a pápai búcsúkor is látható volt még. A jobb oldalon az orron és a szárny vonalában is volt egy ideig Turul matrica. A Mech KissT törm felirat volt folyóírással és nyomtatottként is. A MENTÉS szöveg is változott. ...
MiG-29 Sas
Hát ezt a gépet megfesteni müvészet. Matricára ne is számítsunk. Az ajánlott MiG-29 makettek 72-ben Italeri, Airfix, 48-ban Academy.
MiG-29 kék 60 éves a Magyar Légierő festés
Egyes források kéktakonyként is említik a gépet :). Hát ennek lehet némi alapja ugyanis a bemutatón rendesen esett. A festék pedig lejött. A HAD matricája jelent némi előnyt, de inkább csak reményt ad. Ugyanis az orron levő csillagot, a háton levő ékfelségjelet nekünk kell megfestenünk! A nemzetíszínü szalag matricaként való felrakása sem lehet egyszerü. Apróság, de a fehér 22-es a svanc tetején levő dielektrikus panelre hiányzik a matricalapról. Érdekesség, hogy a festéskor kínosan kerülték az ötágú csillag használatát.
Csőrike
Nagy kihívás, csak müvészeknek :). A makett beszerzése sem egyszerü. Ügyeljünk rá, hogy D változatot vegyünk, meg egy csomó müvészolaj festéket.
Zümi
Az új gyönyörüség. Szerintem a legszebb magyar különleges festésü gép. Semmi felesleges csicsa, letisztult szépség. A HAD ehhez is kínál matricát apróbb hibákkal. A 119-es szám például hiányzik! A svanc tetején van egy repülőgép rajza, alatta egy felirat. Ez is hiányzik a matricán. További probléma lehet, hogy a fekete alapra ragasztott nagyon vékony fehér matrica egy rétegben biztosan nem elegendő. A száj rész alul is folytatódik a gépen, a matricán nem. A fehér orr megfestése még így is nehézséget okozhat a kezdőknek.
An-26 és Mi-8
A két gép kissé kilóg a sorból hiszen nem repülőnapra festették át őket. „Csak” egy kis házi ünnepre. A HAD az An-26-oshoz maszkoló matricát ad. Makett hiányában ezt nem tudtam kipróbálni, de ránézésre rövidnek tünik. Javaslom használat előtt “szárazon” próbáljátok ki. A 405-ös számot nekünk kell átbarkácsolnunk a meglevő 407-es és egy 5-ös felhasználásával. A karakterek egyébként csak hasonlítanak az eredetiekre. Ez érvényes a 405, az AN-26 és a HUNGARIAN AIR FORCE feliratra is.
A HAD sok matricához referencia CD-ét ad, azonban ennek tartalma inkább csak kedvcsinálónak mint igazán használható anyagnak tünik. Az An-26-os képek egy részénél szkennelési problémák miatt a képek csak félig láthatóak.
Használható forrás a Jetflyon túl a www.hunavia.hu a Horváth Balázs weblapja a http://www.avia-info.hu/ is. Balázs összegyüjtötte a repüléssel foglalkozó magyar weblapokat, így a linkek rovatba is érdemes benézni. Akinek kérdése van az építéssel, matricázással kapcsolatban a www.makettinfo.hu és a www.fabulis.hu szájtokon található fórumokban biztosan kap választ a hazai ügyeskezü makettezők valamelyikétől.
A kategória összdíjazása 100 ezer Ft.
A festéshez szükséges fényképeket a JETfly folyamatosan publikálja.
További részletek a verseny főszervezőjénél: Magó Károly törzsőrmester, 06 20/935-5964 illetve a jetfly@jetfly.hu e-mail címen.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.