Összeállításunkban röviden összefoglaljuk azokat a repülőeseményeket és repülőkatasztrófákat, amelynek szenvedő \"alanya\" a Szu-27 típusú vadászrepülőgép. A gép katapultrendszerének köszönhetően a repülőgép-vezetők többsége sikeresen katapultált, de sajnos áldozatai is voltak a katasztrófáknak.
2005. május 21. – Tádzsikisztánban, kiképzési repülés végrehajtása közben lezuhant az orosz légierő Szu-27 típusú vadászrepülőgépe. Alekszandr Drobisevszkij, az orosz légierő szóvivője elmondta, hogy a gép pilótája röviddel a felszállás után a gép vezérlőrendszerének meghibásodását észlelte. A meghibásodásának észlelése után a pilóta megszakította a feladat végrehajtását, majd a sérült repülőgépet a pedálok segítségével a repülőtér irányába próbálta fordítani, hogy végrehajtsa a leszállást. Eközben a repülőgép vezérlőrendszere teljesen meghibásodott, és a gép bal hajtómüvéből láng csapott ki. A gép pilótája kifordította a gépet lakott terület irányából, meggyőződött, hogy nincsenek emberek a területen, majd sikeresen katapultált.
A repülőesemény néhány km-re Dusanbe repülőterétől következett be.
2005. szeptember 15. – Az orosz légierő egy Szu-27 típusú repülőgépe zuhant le Litvánia és Oroszország Kalinyingrádi területe határának közelében. A repülőesemény során senki nem sérült meg. A repülőgép pilótája, Valerij Trojanov őrnagy katapultált.
A repülőesemény okaként emberi tényezőt jelöltek meg; a repülőgép-vezető elvesztette tájékozódó képességét, aminek következtében felhasználta a rendelkezésre álló üzemanyag mennyiséget, ami a hajtómüvek leállásához vezetett.
2008. március 20. – Tervezett kiképzési repülés végrehajtása közben egy kétüléses (kiképző-harci) Szu-27 típusú vadászrepülőgépen 11 km-es magasságban meghibásodott a repülőgép energiaellátási rendszere. Tetézve a problémákat süllyedés közben 2 km-es magasságban megszakadt a rádiókapcsolat a földi repülésirányítással, majd meghibásodott a navigációs rendszer. A repülőgép személyzete müszerek nélkül megtalálta a repülőteret. A leszálláshoz történő bejövetel során a repülőgép futómüve nem nyílt ki. A személyzet elhatározást hozott, hogy „hasra száll” a repülőgéppel, hogy mentse a technikát.
2008. július 9-én a vészhelyzetbe került Szu-27 típusú repülőgép személyzetét, Roman Kosztenyjuk és Alekszander Szidorov alezredeseket a „Férfiasságért” érdemrenddel tüntették ki.
2008. július 29. – Néhány perccel a felszállás után a távol-keleti katonai körzetben lezuhant egy Szu-27 típusú vadászrepülőgép. A repülésre a gyári szállítást követően került sor. A gép kétfőnyi személyzete közül az egyik pilóta életét vesztette, míg a másik katapultált. A földön nem volt sérültje a repülőkatasztrófának.
2009. augusztus 16. – Zsukovszkij légterében, a MAKSZ-2009 légiszalonra való gyakorlás során a levegőben ütközött össze egy Szu-27 és egy Szu-27B típusú vadászrepülőgép, amelyek az „Orosz Lovagok” kötelékébe tartoztak. A repülőkatasztrófa során a kötelék parancsnoka, Igor Tkacsenko ezredes életét vesztette. Két másik pilóta katapultált, egyikük azonban gerincsérülést szenvedett. Az egyik gép lakott területre zuhant, melynek következtében három ház kigyulladt és több személy, köztük egy nő sérüléseket szenvedtek. A sérülteket kórházba szállították, ahol néhány nap elteltével a nő, aki súlyos égési sérüléseket szenvedett, meghalt.
2009. augusztus 30. – A lengyelországi Radom katonai repülőterén megtartott nemzetközi repülőnapon lezuhant a fehérorosz légierő Szu-27 típusú vadászrepülőgépe. A repülőkatasztrófa során a gép kétfőnyi személyzete, a fehérorosz légierő nyugati hadmüveleti-harcászati parancsnokságának parancsnokhelyettese, Alexander Morfickij ezredes és a 61. vadászrepülő bázis parancsnokhelyettese, Alexander Zsuravlevics ezredes életét vesztette. A repülőgép a nézőktől távol, a repülőtértől két kilométerre csapódott a földbe.
A katasztrófát a vizsgálat szerint madárral történő ütközés okozta.
2010. január 14. – Moszkvai idő szerint reggel 9 óra 27 perckor eltünt a radarok képernyőjéről az orosz távol-keleti légierő és légvédelmi erők egy Szu-27 típusú vadászrepülőgépe. A repülőgép tervezett kiképzési repülést hajtott végre a Komszomolsz-na-Amure közelében található Dzengi repülőteréről. A repülőgép a repülőtértől mintegy 30 kilométerre zuhant le.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.