2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légierő-fejlesztési programok a szomszédban – Horvátország

JETfly  |  2008. 06. 19., 10:09

A hazánkkal szomszédos országokban – Magyarországhoz hasonlóan – szintén napirenden szerepel a légierők különböző mélységű korszerűsítési programja. A környező országok repülőgép-, illetve helikopterparkja jelenleg is igen vegyes képet mutat. Az új, többfeladatú vadászgépek vásárlása mellett a legfontosabb feladat, a légiszállító-kapacitás növelése. Cikkünkben ezúttal a horvát légierő helyzetét és jelenleg is futó fejlesztési programjait mutatjuk be.

Az 1992. december 12-én megalakult független Horvát Légierő haditechnikai eszközeit jelenleg 5 bázis: Pleso (Zágráb), Pula, Zemunik (Zadar), Luèko (Zágráb) és Divulje (Split) között osztották el. A légierő magját 13 db modernizált MiG-21 Bis D/UMD vadász adja, melyeket még 2003-ban – a románok által – nagyjavítottak, összesen 8,5 millió USD értékben. Ezek a gépek már a NATO követelményeinek is megfelelnek, új kommunikációs IFF- és GPS-berendezésekkel vannak felszerelve. Továbbá 2008-ban még az éjszakai navigációs berendezések korszerüsítését is elvégzik.

A MiG-21-esek feltehetően 2011-ben fognak nyugdíjba vonulni, miután megérkeznek a legújabb vadászgépek. Előzetesen már a svédek szolgálatból kivont Gripenekkel, az amerikaiak pedig használt F-16-osokkal próbáltak üzletet kötni. Ám mégis az látszik biztosnak, hogy a tenderen szereplő 12-15 db modern többfeladatú gépre leginkább az újabb fejlesztések pályázhatnak majd jó eséllyel, így például a Saab JAS 39C/D, az EF-2000 Typhoon, a Mirage F1, a MiG-35-ös és az F-16 C/D Block 52+ típusok. A program költségvetése körülbelül 5000 millió kuna lesz.

2004-ben és 2005-ben a szállítógép flottából – Oroszország és Ukrajna közremüködésével – 10 db Mi-8-as és 2 db An-32-es nagyjavítását végezték el. Ezek szintén már NATO-kompatibilisek. Majd 2007-ben egy újabb modernizáció következett, ezáltal a horvát katonák immár Afganisztánban is maradéktalanul teljesíthetnek szolgálatot. A légierő még 2006-ban kötött szerződést 10 db új Mi-171Sh támadó/szállító helikopterre, melyet az orosz államadósság terhére rendeltek meg. A megállapodás mintegy 65 millió USD értékü. A forgószárnyasokat nyugati technológiákkal is felszerelik. (Mindegyiken lesz egy hátsó rakodó rámpa, nagy méretü oldalajtó, NVG-felszerelés, kereső reflektor, IC-filter, infracsapdák, és plusz páncélzat.) Az első két gép 2007 októberében (80 mm-es rakéta-indítókkal felfegyverezve), az utolsó példányok pedig 2008 júniusában érkeznek meg. A gyártó cég, az Ulan Ude-i üzem. A legújabb híresztelések szerint azonban már további 4 példány (ebből kettő VIP-célokra) megrendelése is várható.

Ezen kívül a horvátok tervezik még rendőrségi helikopterek és közepes szállító repülőgépek beszerzését is, amelyek ezentúl béketeremtő müveletek céljaira is alkalmasak lesznek. 2010 után 2-3 db CASA C-295, illetve Lockheed C-130 Hercules, vagy Alenia C-27 Spartan szolgálatba állítása szintén feltételezhető. Ugyancsak 2010 után (a 4 db új korvetthez) 4-6 db NHI NH90 vagy Eurocopter Panther vásárlása is szerepel a munkaprogramjukban.

Helikopterek

A Horvát Légierő forgószárnyasai alapvetően két – egy keleti és egy nyugati – gyár termékeiből állnak. Ezekből az egyik a Mil, a másik pedig az Augusta Bell tervezőirodák típusaiból kerülnek ki. A 3 db Augusta Bell AB-212 mindenes helikoptereket rendőrségi célokra is használják. Ezen kívül még 12 db Bell 206-os mindenes és gyakorló helikoptert is alkalmaznak. Ebből 1 db Bell 206B-2, 11 pedig Bell 206B-3 változatú. Az 1997-ben szolgálatba állított forgószárnyasok közül néhány példány jelenleg a rendőrség állományában szolgál.

A szállítóhelikopter kapacitást 13 db Mi-8-as alkotja, amelyből 2 Mi-8T, 1 Mi-8PS és 10 Mi-8MTV-1 változatú. Ezek a szerkezetek, még 2005-ben, egy kisebb modernizáción is átestek. Továbbá 11 db Mi-17 Hip-H szállítóhelikopter is a szerb légierőhöz tartozik. Ebből egy Mi-17-1VA példány 2008-ban állt szolgálatba. A maradék 10 darab Mi-171Sh változatú. Ezeken kívül további 2-4 darabra van opció bejelentve.

Repülőgépek

A környező országok légierői közül egyedül csak a horvátok rendelkeznek egy speciális feladatokra tervezett repülőgéppel, mégpedig tüzoltó típussal, amelyek rendszeresítését az utóbbi években többször előforduló erdőtüzek tették szükségessé. Jelenleg mindössze egyetlen Air Tractor AT-802F tüzoltó- és járőrgép áll rendelkezésre Horvátországban, azonban még az idén újabb 3 db-ot terveznek beszerezni. Jóllehet ezekre egyelőre még nincs meg a fedezet az állami költségvetésből. Ezen kívül 4 db Canadair CL-415 tüzoltó repülőgép is szolgálatban áll dél-nyugati szomszédunknál. A meglévő gépek annyira beváltak, hogy legkésőbb 2009-ig további két példány vásárlását is tervezik. Bár a megfelelő pénzügyi alap még ebben az esetben sincs biztosítva.

A horvát légierő összesen 14 db MiG-21 repülőgépet számlál, melyeket azonban vadász-, elfogó és gyakorló feladatokra is használnak. A gépek közül 9 MiG-21D bis, melyeket szintén még 2003-ban modernizáltak, és egy további tartalék, illetve 4 MiG-21UMD változatú.

Gyakorló, valamint csapásmérő célokra összesen 20 db Pilatus PC-9-es alkalmazható, ebből 3 PC-9A, 17 pedig PC-9M változatú. E könnyü kategóriájú masinákat 1998-ban állították szolgálatba.Kizárólagosan csak kiképző célokra használják a 4 db UTVA 75-öt, amelyeket 15 év után, az idén ismét szolgálatba állítottak. Ezen kívül 5 db Zlin 242L gyakorlógépet, 2007 végén, ismét az első vonalba helyeztek vissza. Sőt további 3 db-ot pedig 2008-ban terveznek beszerezni. A program összesen kb. 22 millió kunát tesz majd ki.

A szállítógép flottát mindössze 2 db An-32B Cline alkotja, amelyeket 2007-ben modernizáltak. Ehhez jön még egy Bombardier Challenger 600 CL-604 is, melyet elsősorban VIP-célokra használnak. A gép jelenleg polgári szolgálatban áll. Végül a horvátoknál repül még egy Piper PA-31P Navajo is, amellyel mindenes feladatokat hajtanak végre.

Még 2006 novemberében járt Izraelben egy delegáció, amely szerződést kötött 2 db Elbit Hermes 450 UAV gép – valamint a hozzá tartozó irányító központ, számítógép-rendszerek és kamerák – megvásárlására. A rendben leszállított pilóta nélküli repülőeszközöket 2007-ben rendszeresítették, és elsősorban tengeri járőr- és felderítő feladatokra tartják rendszerben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.