A hazánkkal szomszédos országokban – Magyarországhoz hasonlóan – szintén napirenden szerepel a légierők különböző mélységű korszerűsítési programja. A környező országok repülőgép-, illetve helikopterparkja jelenleg is igen vegyes képet mutat. Az új, többfeladatú vadászgépek vásárlása mellett a legfontosabb feladat, a légiszállító-kapacitás növelése. Cikkünkben ezúttal a horvát légierő helyzetét és jelenleg is futó fejlesztési programjait mutatjuk be.
Az 1992. december 12-én megalakult független Horvát Légierő haditechnikai eszközeit jelenleg 5 bázis: Pleso (Zágráb), Pula, Zemunik (Zadar), Luèko (Zágráb) és Divulje (Split) között osztották el. A légierő magját 13 db modernizált MiG-21 Bis D/UMD vadász adja, melyeket még 2003-ban – a románok által – nagyjavítottak, összesen 8,5 millió USD értékben. Ezek a gépek már a NATO követelményeinek is megfelelnek, új kommunikációs IFF- és GPS-berendezésekkel vannak felszerelve. Továbbá 2008-ban még az éjszakai navigációs berendezések korszerüsítését is elvégzik.
A MiG-21-esek feltehetően 2011-ben fognak nyugdíjba vonulni, miután megérkeznek a legújabb vadászgépek. Előzetesen már a svédek szolgálatból kivont Gripenekkel, az amerikaiak pedig használt F-16-osokkal próbáltak üzletet kötni. Ám mégis az látszik biztosnak, hogy a tenderen szereplő 12-15 db modern többfeladatú gépre leginkább az újabb fejlesztések pályázhatnak majd jó eséllyel, így például a Saab JAS 39C/D, az EF-2000 Typhoon, a Mirage F1, a MiG-35-ös és az F-16 C/D Block 52+ típusok. A program költségvetése körülbelül 5000 millió kuna lesz.
2004-ben és 2005-ben a szállítógép flottából – Oroszország és Ukrajna közremüködésével – 10 db Mi-8-as és 2 db An-32-es nagyjavítását végezték el. Ezek szintén már NATO-kompatibilisek. Majd 2007-ben egy újabb modernizáció következett, ezáltal a horvát katonák immár Afganisztánban is maradéktalanul teljesíthetnek szolgálatot. A légierő még 2006-ban kötött szerződést 10 db új Mi-171Sh támadó/szállító helikopterre, melyet az orosz államadósság terhére rendeltek meg. A megállapodás mintegy 65 millió USD értékü. A forgószárnyasokat nyugati technológiákkal is felszerelik. (Mindegyiken lesz egy hátsó rakodó rámpa, nagy méretü oldalajtó, NVG-felszerelés, kereső reflektor, IC-filter, infracsapdák, és plusz páncélzat.) Az első két gép 2007 októberében (80 mm-es rakéta-indítókkal felfegyverezve), az utolsó példányok pedig 2008 júniusában érkeznek meg. A gyártó cég, az Ulan Ude-i üzem. A legújabb híresztelések szerint azonban már további 4 példány (ebből kettő VIP-célokra) megrendelése is várható.
Ezen kívül a horvátok tervezik még rendőrségi helikopterek és közepes szállító repülőgépek beszerzését is, amelyek ezentúl béketeremtő müveletek céljaira is alkalmasak lesznek. 2010 után 2-3 db CASA C-295, illetve Lockheed C-130 Hercules, vagy Alenia C-27 Spartan szolgálatba állítása szintén feltételezhető. Ugyancsak 2010 után (a 4 db új korvetthez) 4-6 db NHI NH90 vagy Eurocopter Panther vásárlása is szerepel a munkaprogramjukban.
Helikopterek
A Horvát Légierő forgószárnyasai alapvetően két – egy keleti és egy nyugati – gyár termékeiből állnak. Ezekből az egyik a Mil, a másik pedig az Augusta Bell tervezőirodák típusaiból kerülnek ki. A 3 db Augusta Bell AB-212 mindenes helikoptereket rendőrségi célokra is használják. Ezen kívül még 12 db Bell 206-os mindenes és gyakorló helikoptert is alkalmaznak. Ebből 1 db Bell 206B-2, 11 pedig Bell 206B-3 változatú. Az 1997-ben szolgálatba állított forgószárnyasok közül néhány példány jelenleg a rendőrség állományában szolgál.
A szállítóhelikopter kapacitást 13 db Mi-8-as alkotja, amelyből 2 Mi-8T, 1 Mi-8PS és 10 Mi-8MTV-1 változatú. Ezek a szerkezetek, még 2005-ben, egy kisebb modernizáción is átestek. Továbbá 11 db Mi-17 Hip-H szállítóhelikopter is a szerb légierőhöz tartozik. Ebből egy Mi-17-1VA példány 2008-ban állt szolgálatba. A maradék 10 darab Mi-171Sh változatú. Ezeken kívül további 2-4 darabra van opció bejelentve.
Repülőgépek
A környező országok légierői közül egyedül csak a horvátok rendelkeznek egy speciális feladatokra tervezett repülőgéppel, mégpedig tüzoltó típussal, amelyek rendszeresítését az utóbbi években többször előforduló erdőtüzek tették szükségessé. Jelenleg mindössze egyetlen Air Tractor AT-802F tüzoltó- és járőrgép áll rendelkezésre Horvátországban, azonban még az idén újabb 3 db-ot terveznek beszerezni. Jóllehet ezekre egyelőre még nincs meg a fedezet az állami költségvetésből. Ezen kívül 4 db Canadair CL-415 tüzoltó repülőgép is szolgálatban áll dél-nyugati szomszédunknál. A meglévő gépek annyira beváltak, hogy legkésőbb 2009-ig további két példány vásárlását is tervezik. Bár a megfelelő pénzügyi alap még ebben az esetben sincs biztosítva.
A horvát légierő összesen 14 db MiG-21 repülőgépet számlál, melyeket azonban vadász-, elfogó és gyakorló feladatokra is használnak. A gépek közül 9 MiG-21D bis, melyeket szintén még 2003-ban modernizáltak, és egy további tartalék, illetve 4 MiG-21UMD változatú.
Gyakorló, valamint csapásmérő célokra összesen 20 db Pilatus PC-9-es alkalmazható, ebből 3 PC-9A, 17 pedig PC-9M változatú. E könnyü kategóriájú masinákat 1998-ban állították szolgálatba.Kizárólagosan csak kiképző célokra használják a 4 db UTVA 75-öt, amelyeket 15 év után, az idén ismét szolgálatba állítottak. Ezen kívül 5 db Zlin 242L gyakorlógépet, 2007 végén, ismét az első vonalba helyeztek vissza. Sőt további 3 db-ot pedig 2008-ban terveznek beszerezni. A program összesen kb. 22 millió kunát tesz majd ki.
A szállítógép flottát mindössze 2 db An-32B Cline alkotja, amelyeket 2007-ben modernizáltak. Ehhez jön még egy Bombardier Challenger 600 CL-604 is, melyet elsősorban VIP-célokra használnak. A gép jelenleg polgári szolgálatban áll. Végül a horvátoknál repül még egy Piper PA-31P Navajo is, amellyel mindenes feladatokat hajtanak végre.
Még 2006 novemberében járt Izraelben egy delegáció, amely szerződést kötött 2 db Elbit Hermes 450 UAV gép – valamint a hozzá tartozó irányító központ, számítógép-rendszerek és kamerák – megvásárlására. A rendben leszállított pilóta nélküli repülőeszközöket 2007-ben rendszeresítették, és elsősorban tengeri járőr- és felderítő feladatokra tartják rendszerben.
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.