2025. 03. 13. csütörtök
Ajtony, Krisztián
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Meglátni a szépet és a jót...

JETfly  |  2008. 06. 15., 11:00

Idén sem volt Rafale, sőt a Raptor is távolmaradt. Elképesztő, de az Orosz Lovagok még csak nem is jelezték a részvételüket, a Thunderbirds nevét pedig szájukra sem merték venni a rendezők. Sajnos a B-2-es áthúzásáról is le kellett mondanunk, mégis élvezhető, kellemes hangulatú, megfelelő hétvégi kikapcsolódást és kiváló fotózási lehetőséget nyújtott sok ezer ember számára az idei pöstyéni repülőnap. Hogy lehet ez, ki érti?

Már előre elnézést kérek a Tisztelt Olvasóktól, a szakíróktól és a cizellált tudású szakértőktől, ugyanis ezúttal nem a megszokott repülőnapi beszámoló, hanem sokkal inkább egy teljesen szubjektív írás született a pöstyéni repülőnapon tett látogatásom kapcsán.

Szürke, mégis tudott színfolt lenni. Ismét látványos produkcióval rukkolt elő a cseh Gripen pilótája 

Az elmúlt években számos képes beszámoló jelent meg a JETfly lapjain az egykori csehszlovák, ma már szigorúan különálló cseh és szlovák repülő- vagy nyíltnapokról, haditechnikai bemutatókról. Sliac és Malacky, Brno vagy Hradec Kralove, esetleg Caslav vagy Prerov. Ugye ismerősen csengenek ezek a sokszor leírt nevek? A varázsszó a „Letecké dni”, azaz repülőnap, időnként ragozott formájában „Národné Letecké Dni”, vagy a globalizmus jegyében csúnya angolsággal „Open Day”, de ez már szinte szentségtörés… A fenti repülőterek nevei, illetve a felsorolt kifejezések jelzik a sajátos hangulatú, közép-európai szláv kultúrkörbe tartozó, a repülést, a repülőeszközöket szerető berkekben oly népszerü eseményeket.

Kinek a jövő, kinek a jelen

A repülés és a repülőeszközök szeretetéről írtam, nem véletlenül. Nem típusokról és nagynevü kötelékekről, nem ész nélkül fel s alá száguldozó médiasztárocskákról vagy önjelölt megmondóemberekről, hanem arról ami eredeti, tiszta formájában jelenti a REPÜLŐNAPOT. Hátizsákos fiatalok, kisgyermekeiket kézenfogva vezetgető házaspárok, a füben egy pokrócon leheveredő, sült kolbászt majszoló, sörözgető emberek hétvégi szabadidő eltöltési formáját jelentette ez valaha. Mindegy, hogy egy füves, a libalegelőnél alig több repülőtéren, vagy egy NATO követelmények szerint épült bázison, esetleg egy nemzetközi repülőtéren rendezik meg mindezt, mindegy, hogy elhozzák e a Typhoon-t és legalább nyolc darab F-16-ost, esetleg 36 köteléket. Mindegy, hiszen az emberek pihenni, kikapcsolódni, valami különlegeset, érdekeset látni jönnek egy-egy ilyen eseményre és nem jegyzetfüzetbe felírogatni a begyüjtött, négyzetcentiméterenként végigfotózott Block 1322+ változatú extra típusok gyári számait. Ezt meghagyják a „szent őrülteknek”, a szakíróknak és igen, kimondom, leírom, a sznoboknak. Azoknak, akik majd aztán egy éven át azzal kérkednek, hogy „igen láttam, ott voltam és megérintettem a 546729 gyári számú F-akárhányas vadászgép negyvenharmadszor upgradelt példányának a vezérsíkját, de mellette NEM állt ott a 471932 jelzésü, negyvennegyedszer felújított gép, melyen állítólag balról a harmadik csavar máshogy áll”. Lehet majd erről sokat beszélgetni, számtalan hozzászólást beírni az erre hivatott fórumokba, szidni azokat az országokat, légierőket, típusokat és embereket, akik miatt a várva-várt 471932 gyári számú ikon nem érkezett meg, pedig előre bejelentették. Lehet, hogy emiatt rosszul is érzi magát valaki, de a REPÜLŐNAPRA érkezők biztos, hogy nem! Ők ugyanis szórakoztak, pihentek és kikapcsolódtak, a heti munka után a szabadban töltöttek egy napot gépek és emberek között.

"Magyarszka legenda"

Valahogy így volt ez Pöstyénben is, ezen a kissé borongós, de az időnként kisütő nap sugarainak melegétől mégis kellemes hőmérsékletü repülőnapon. Adott volt egy bázisnak nehezen nevezhető, aszfaltcsíkos kis repülőtér, a szokásos elárusító sátrak és lacikonyhák sora, és persze a főszereplők, a repülőgépek és helikopterek, a repülő emberek, valamint a repülés iránt érdeklődők tömege. Voltak aktív és kiszolgált MiG-ek, „nyú dzsenerésön” Gripenek, békés kis Albák és már harciasabb Alcák, na meg persze az elmaradhatatlan helikopterek, illetve mindenféle harcjármüvek. Nem történt semmi eget-rengetően érdekes, a gépek repültek, az emberek pedig nézték őket, a nap, a REPÜLŐNAP pedig szépen eltelt. Gazdagabbak lettünk egy élménnyel, jól éreztük magunkat 150 szlovák koronáért, ettünk egy jót normális árért, és megtöltöttük gépünk memóriakártyáját sok-sok felvétellel.

Lengyel legények, hol vannak a Ruszkije Vityézek?

Neki tényleg van oka a füstölgésre...

Idén sem volt Rafale, sőt a Raptor is távolmaradt. Elképesztő, de az Orosz Lovagok még csak nem is jelezték a részvételüket, a Thunderbirds nevét pedig szájukra sem merték venni a rendezők, és sajnos a B-2-es áthúzásáról is le kellett mondanunk.

Nekem valahogy mégsem hiányzott egyik sem…   

 

 

Galériánkban egy kommandós akcióban közremüködő Mi-171-es helikopter és az állami vezetők szállítását végző VIP Tu-154-es ad hoc "kötelékezését" mutatjuk be:

 

Galéria: Meglátni a szépet és a jót...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.