Idén sem volt Rafale, sőt a Raptor is távolmaradt. Elképesztő, de az Orosz Lovagok még csak nem is jelezték a részvételüket, a Thunderbirds nevét pedig szájukra sem merték venni a rendezők. Sajnos a B-2-es áthúzásáról is le kellett mondanunk, mégis élvezhető, kellemes hangulatú, megfelelő hétvégi kikapcsolódást és kiváló fotózási lehetőséget nyújtott sok ezer ember számára az idei pöstyéni repülőnap. Hogy lehet ez, ki érti?
Már előre elnézést kérek a Tisztelt Olvasóktól, a szakíróktól és a cizellált tudású szakértőktől, ugyanis ezúttal nem a megszokott repülőnapi beszámoló, hanem sokkal inkább egy teljesen szubjektív írás született a pöstyéni repülőnapon tett látogatásom kapcsán.
Szürke, mégis tudott színfolt lenni. Ismét látványos produkcióval rukkolt elő a cseh Gripen pilótája
Az elmúlt években számos képes beszámoló jelent meg a JETfly lapjain az egykori csehszlovák, ma már szigorúan különálló cseh és szlovák repülő- vagy nyíltnapokról, haditechnikai bemutatókról. Sliac és Malacky, Brno vagy Hradec Kralove, esetleg Caslav vagy Prerov. Ugye ismerősen csengenek ezek a sokszor leírt nevek? A varázsszó a „Letecké dni”, azaz repülőnap, időnként ragozott formájában „Národné Letecké Dni”, vagy a globalizmus jegyében csúnya angolsággal „Open Day”, de ez már szinte szentségtörés… A fenti repülőterek nevei, illetve a felsorolt kifejezések jelzik a sajátos hangulatú, közép-európai szláv kultúrkörbe tartozó, a repülést, a repülőeszközöket szerető berkekben oly népszerü eseményeket.
Kinek a jövő, kinek a jelen
A repülés és a repülőeszközök szeretetéről írtam, nem véletlenül. Nem típusokról és nagynevü kötelékekről, nem ész nélkül fel s alá száguldozó médiasztárocskákról vagy önjelölt megmondóemberekről, hanem arról ami eredeti, tiszta formájában jelenti a REPÜLŐNAPOT. Hátizsákos fiatalok, kisgyermekeiket kézenfogva vezetgető házaspárok, a füben egy pokrócon leheveredő, sült kolbászt majszoló, sörözgető emberek hétvégi szabadidő eltöltési formáját jelentette ez valaha. Mindegy, hogy egy füves, a libalegelőnél alig több repülőtéren, vagy egy NATO követelmények szerint épült bázison, esetleg egy nemzetközi repülőtéren rendezik meg mindezt, mindegy, hogy elhozzák e a Typhoon-t és legalább nyolc darab F-16-ost, esetleg 36 köteléket. Mindegy, hiszen az emberek pihenni, kikapcsolódni, valami különlegeset, érdekeset látni jönnek egy-egy ilyen eseményre és nem jegyzetfüzetbe felírogatni a begyüjtött, négyzetcentiméterenként végigfotózott Block 1322+ változatú extra típusok gyári számait. Ezt meghagyják a „szent őrülteknek”, a szakíróknak és igen, kimondom, leírom, a sznoboknak. Azoknak, akik majd aztán egy éven át azzal kérkednek, hogy „igen láttam, ott voltam és megérintettem a 546729 gyári számú F-akárhányas vadászgép negyvenharmadszor upgradelt példányának a vezérsíkját, de mellette NEM állt ott a 471932 jelzésü, negyvennegyedszer felújított gép, melyen állítólag balról a harmadik csavar máshogy áll”. Lehet majd erről sokat beszélgetni, számtalan hozzászólást beírni az erre hivatott fórumokba, szidni azokat az országokat, légierőket, típusokat és embereket, akik miatt a várva-várt 471932 gyári számú ikon nem érkezett meg, pedig előre bejelentették. Lehet, hogy emiatt rosszul is érzi magát valaki, de a REPÜLŐNAPRA érkezők biztos, hogy nem! Ők ugyanis szórakoztak, pihentek és kikapcsolódtak, a heti munka után a szabadban töltöttek egy napot gépek és emberek között.
"Magyarszka legenda"
Valahogy így volt ez Pöstyénben is, ezen a kissé borongós, de az időnként kisütő nap sugarainak melegétől mégis kellemes hőmérsékletü repülőnapon. Adott volt egy bázisnak nehezen nevezhető, aszfaltcsíkos kis repülőtér, a szokásos elárusító sátrak és lacikonyhák sora, és persze a főszereplők, a repülőgépek és helikopterek, a repülő emberek, valamint a repülés iránt érdeklődők tömege. Voltak aktív és kiszolgált MiG-ek, „nyú dzsenerésön” Gripenek, békés kis Albák és már harciasabb Alcák, na meg persze az elmaradhatatlan helikopterek, illetve mindenféle harcjármüvek. Nem történt semmi eget-rengetően érdekes, a gépek repültek, az emberek pedig nézték őket, a nap, a REPÜLŐNAP pedig szépen eltelt. Gazdagabbak lettünk egy élménnyel, jól éreztük magunkat 150 szlovák koronáért, ettünk egy jót normális árért, és megtöltöttük gépünk memóriakártyáját sok-sok felvétellel.
Lengyel legények, hol vannak a Ruszkije Vityézek?
Neki tényleg van oka a füstölgésre...
Idén sem volt Rafale, sőt a Raptor is távolmaradt. Elképesztő, de az Orosz Lovagok még csak nem is jelezték a részvételüket, a Thunderbirds nevét pedig szájukra sem merték venni a rendezők, és sajnos a B-2-es áthúzásáról is le kellett mondanunk.
Nekem valahogy mégsem hiányzott egyik sem…
Galériánkban egy kommandós akcióban közremüködő Mi-171-es helikopter és az állami vezetők szállítását végző VIP Tu-154-es ad hoc "kötelékezését" mutatjuk be:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.