2025. 04. 19. szombat
Emma
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Melyik a jobb? F-15 kontra Szu-27.

JETfly  |  2002. 10. 17., 12:15

Cikkünk harmadik, befejező részében a két típus "maradék" néhány jellemzőjét állítjuk egymás mellé, amelyek azonban hasonló fontosságúak, mint az előző részekben említett tényezők.

Túlélő képesség

Az F-15 tervezése idején a fenti fogalom még csak a harci sérülésállóságot jelentette. A "Sas" volt az egyik első amerikai harci gép, amelynek üzemanyag-rendszerét robbanásgátló eszközökkel látták el a már régebben is alkalmazott öntömítő bevonat mellett. Utóbbi a kisebb repeszek és a 12,7 mm-es lövedékek által ütött lyukakat másodpercek alatt teljesen betömi, míg a nagyobb sérülések hatását csökkenti.

A gép fedélzeti rendszereit úgy alakították ki, hogy azok szakaszolhatók legyenek, azaz a sérült csővezetékeken keresztül ne folyhasson el az összes üzemanyag vagy hidraulika olaj. Az F-15-ös sérülésállósága már többször "vizsgázott" élesben, két izraeli gép rakétatalálat után súlyos sérülésekkel visszatért bázisára és javítás után újra bevethetővé vált. Az egyik gépen négyszáz repesznyom volt és húsz percen keresztül folyamatosan égett, de egy fődarabcserével megúszta az esetet.

Irak feletti eredményes légi harcból visszatérő f-15C.Ugyancsak izraeli volt az az F-15D, amely manőverező légi harc gyakorlása közben összeütközött egy Skyhawk géppel, és ennek következtében jobb szárnya tőből leszakadt. A gép ennek ellenére leszállt, mivel létfontosságú rendszerei üzemképesek maradtak, és mert a törzsén elegendő felhajtóerő keletkezett. Olyannyira javítható maradt, hogy néhány évvel az eset után, légi győzelmeket is elértek vele.

Az Öböl-háborúban két "Strike Eagle" veszett oda légvédelmi rakéták közvetlen találatának következtében, egyéb harci vesztesége nem volt a típusnak.

A "túlélő képesség" fontos része, hogy a gép legyen képes a találatok elkerülésére. Ezt kiterjedt és folyamatosan bővített passzív és aktív fedélzeti zavaró rendszerekkel lehet biztosítani, amelyek kezdettől fogva alapfelszerelését képezték a típusnak. A szívócsatornák alsó részén nyolc ALE-45 típusú infracsapda és dipólköteg kilövésére szolgáló kazettát építettek be, amelyekben összesen 240 db töltet fér el. A korszerüsítések érintették a besugárzásjelző rendszert is, jelenleg az ALR-56-ost alkalmazzák, amely kibővített számítástechnikai kapacitásával már több tucat féle ellenséges radartípust ismer fel, és automatikusan együttmüködve a többi rendszerrel, "megszervezi" a zavarást.

Az F-15-ös radarjának blokkjai könnyen hozzáférhetőek.A közeljövőben tovább bővülnek a lehetőségek, ugyanis az USAF rendszeresíti a svéd Celsius Tech cég által kifejlesztett BOL-dipólkötegszórót. A 160 db töltet befogadására és programozott kiszórására alkalmas berendezést a Sidewinder rakéták indítósínjébe építették be. Mivel az alkalmazott töltetek a többi típushoz képest jóval kisebbek, ezért azokat tömegesen kell kiszórni az azonos hatás érdekében, de erre a nagy mennyiség lehetőséget ad. Az új indítósínek a szárny alatti tartókra szerelhetők, gépenként kettőt alkalmaznak majd, így a 320 db dipólköteg mellett, a többi kazetta teljes egészében felszabadul az infracsapdák számára. Ez talán feleslegesen soknak tünik, de az új típusú, jobb zavarvédettségü rakéták elleni védelemhez szükségesek, ugyanis tizedmásodperces intervallumokkal legalább 10-20 db-ot kell kilőni a biztos hatás érdekében.

Az F-15-ös beépített aktív zavarórendszerét, az ALQ-135-öst, folyamatosan korszerüsítik, illetve bővítik, így az képes az egyre újabb orosz radarrendszerek bénítására. Ez az a rendszer, amelyről a legkevesebb információ szivárgott ki, szigorúan titkos volta miatt.

Már készen állnak a tervek, amelyek alapján az F-15-ösöket is felszerelik a huzalon vontatható "rakétacsalival". Ez azonban nem az F-16-osokon 1997 óta üzemben álló ALE-50 lesz, hanem a jóval korszerübb, száloptikás ALE-55.

Manapság a "túlélő képességnek" fontos része a gép észlelhetőségének csökkentése. Ez az a terület, ahol az F-15-össel nem lehet sokat kezdeni, hiszen kialakításából adódóan korszerütlen. Tervezésének idején ugyanis még nem gondoltak a radarhullám-visszaverő felület csökkentésére, így az észlelhetőség szempontjából a "Sas" az egyik legrosszabb típus. Szemből állítólag akkora radarjelet gerjeszt, mint egy tíz négyzetméteres fémlemez, oldalirányból ez több mint hússzoros. Különösen nagy visszaverődés keletkezik a szögletes szívócsatornákon, illetve az azok végén lévő hajtómüvek kompresszorán. Az infravörös eszközökkel történő felderíthetőség is rossz, mivel a két hajtómü - főleg forszázs üzemmódon - hatalmas hőmennyiséget bocsát ki, bár ez minden más típusra ugyanígy vonatkozik.

A "túlélő képességhez" áttételesen kapcsolódik a repülésbiztonság kérdése. Ezen a területen az F-15 kiváló, 1972 és 99 között az USAF állományában 97 példány semmisült meg balesetek során, 35 pilóta halálát okozva. Mindezen idő alatt több mint négymillió órát töltöttek a levegőben, így százezer repült órára mindössze 2,4 gépveszteség esik. A korszerübb vadászbombázó változat, a Strike Eagle még jobb, a kategória nem hivatalos világrekordere, ugyanis ez a mutatószáma mindössze 1,13.

A Szu-27-es a "túlélő képesség" területén számos párhuzammal rendelkezik. Az üzemanyagtartályok védelme, a rendszerduplikációk, azok szakaszolhatósága hasonlóképpen kiválóan megoldott, mint az F-15-ös esetében. A prototípusokkal kiterjedt sérülésállósági teszteket folytattak, amelyek során a feltöltött tartályokba belelőttek, a fékpadon müködő hajtómü mellett rakéta harci részeket robbantottak stb. Egy alkalommal az orosz típusnak is leszakadt az egyik külső szárnyszekciója (méretezési hiba miatt), de ennek ellenére sikeresen leszállt.

Az első szériák önvédelmi képessége azonban korlátozott volt. Alig kéttucat infracsapda számára volt hely, és az aktív zavarórendszer is hiányzott. A későbbi szériáknál a két hajtómü közé már 96 db APP-50-es típusú infracsapda tölthető, ezen felül a szárnyvégen lévő indítósínek helyére felszerelhető a "Szorbcija" aktív elektronikus zavarórendszer áramvonalas konténere.

A gép besugárzásjelző rendszere nagyon hasonló a MiG-29-eseknél is alkalmazott SzPO-15LM-hez, amely hatféle, jelentősen eltérő radarkategória megkülönböztetésére alkalmas, de egyes típusok azonosítása nem lehetséges. Az első térfélben 15 fokonként képes a beérkező hullám irányának meghatározására, míg ez a lehetőség a hátsó térfél esetén csak durvább becslést biztosít. Komoly hátrány, hogy a besugárzásjelző "könyvtára" a csapatoknál nem módosítható vagy bővíthető.

Az F-1-ös és a Szu-27K (Szu-33) eddigi egyetlen "találkozásakor" az orosz gép rendszere egyáltalán nem jelezte a közeledő ellenséges típust, amiért később a pilóták "reklamáltak" is a tervezőknél. Az esetre a "Kuznyecov" első hosszabb útján került sor a Földközi-tenger keleti részén, ahol a Szíriába, baráti látogatásra tartó gépeket elfogták az izraeli légierő "Sasai". Nem véletlen, hogy az indiai légierő francia besugárzásjelző rendszerrel szereli fel a Szu-30MKI gépeit, valamint a korszerüsített MiG-21biszeket is.

A Szu-27-es harci "túlélő képességéről" kevés információval rendelkezünk. Eddig csak egy példányt lőttek le, mégpedig vállról indítható rakétával. A fegyver kisméretü harci részének hatását elvileg ki kellett volna bírnia a gépnek. Mivel a konkrét eset részleteit nem ismerjük, ezért ebből az egy esetből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni.

Az észlelhetőség terén a Szu-27-esről sem lehet mást mondani, mint az F-15-ösről. A hasonló méret és kialakítás miatt szemből az orosz gép is könnyen észlelhető, oldalról talán valamivel kedvezőbb a helyzet, mint az F-15-ösnél, az ívelt törzs-szárny átmenet miatt. A radarkeresztmetszet növelésében jelentős szerepet játszanak az R-27-es rakéták, amelyek különleges "pillangó" kormányfelületei szinte szögvisszaverőként müködnek.

Repülésbiztonsági szempontból a Szu-27-es - a MiG-29-eshez hasonlóan - nagyságrendi javulást hozott, amíg a harmadik generációs orosz típusok közül százezer repült óránként 14-20 db semmisült meg, addig a két új gép adata jóval tíz alatt van, de a pontos érték a Szu-27-es esetében nem ismert.

A teljes cikk az "Aranysas" újság 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.