2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Raptorok nem mehetnek Líbiába

JETfly  |  2011. 03. 24., 14:20

Az utóbbi napokban több magyar média foglalkozott azzal, hogy a magyar Gripenek menjenek-e vagy sem Líbiába, képesek lennének-e részt vállalni a szövetséges repülőerők feladataiban. Pro és kontra is elhangzottak érvek, de most nem e Gripenek kerülnek terítékre. Hasonló kérdés nem csak nálunk merült fel, hanem egy olyan országban is, amely ország légiereje aktívan részt vesz a líbiai légtérzár ellenőrzésében. Az Egyesült Államok Líbiában bevetésre került flottájából hiányzik az F-22 Raptor, ami feltűnő.

Szakértők véleménye szerint a Lockheed Martin által fejlesztett vadászrepülőgép alkalmatlan a koalíciós erők repülőgépeivel történő kommunikációra, illetve korlátozott képességekkel rendelkezik a földi célok elleni támadások végrehajtására.

„Az F-22 tervezői hatalmas dilemma előtt álltak: vagy egy sokoldalú repülőgépet, vagy pedig egy lopakodó tulajdonságokkal rendelkező repülőgépet terveznek. Az, ami mellett végül döntöttek, korlátozott taktikai adatkapcsolatokkal rendelkezik,” – mondta Loren Thompson, a Lexington Intézet elemző osztályának vezetője.

Az F-22 vadászrepülőgép csak egy másik F-22 Raptorhoz tud csatlakozni egy úgynevezett intraflight adatkapcsolaton keresztül, míg a szövetséges repülőgépeknél alkalmazott szabványos Link-16 adatkapcsolaton keresztül csak adatvételre képes, adattovábbításra nem. Thopmpson hozzátette, hogy az adatkapcsolatok alkalmazása során rádiójeleket kell kibocsátania a gépnek, amely a Raptor esetében felfedné a gép pozícióját.

A repülőgép levegő-földfelszín viszonylatban jelentős hiányosságokat mutat. Jelenleg az F-22 mindössze két, egyenként 1000 font (≈ 453 kg) tömegü, GPS irányítású Joint Direct Attack Munitions (JDAM) bombát képes hordozni fix, földi célok ellen, ugyanakkor még nem képes a 250 font tömegü Small Diameter Bomb (SDB) célbajuttatására. Mindemellett az F-22 nem képes apertúraszintézisü radarkép létrehozására – a földfelszín fekete-fehér fotóminőségü képei – amelyek elengedhetetlenek a célkiválasztáshoz. Ezzel szemben az F-15 Strike Eagle 24 000 font (10 886 kg) fegyverzet hordozására és célbajuttatására képes.

Ezek a képességek várhatóan még ebben az évben elérhetőek lesznek a Raptorok számára, amennyiben elvégzik az Increment 3.1 hardver- és szoftverfejlesztési munkákat. Ugyanakkor az Increment 3.1 fejlesztésének köszönhetően is csak két cél megjelölésére és nyolc SDB célbajuttatására lesz alkalmas. Az Increment 3.1 rendszer tesztjeit a légierő a Nellis légibázison végzi 2010 novembere óta.

Az Increment 3.1 rendszer fejlesztése ellenére sem oldódik azonban meg az a probléma, hogy a Raptor más gépekkel adatkapcsolatot tudjon létesíteni. Egy későbbi fejlesztés - Increment 3.2 – tartalmazná a Multifunction Advanced Data-link (MADL) kapcsolatot, amellyel az F-35 Joint Strike Fighter típussal lenne képes kommunikálni, azonban a légierő tavaly törölte az adatkapcsolat fejlesztésének finanszírozását.

A tervek szerint a MADL rendszert integrálták volna a B-2 Spirit típusú repülőgépekbe is, ami lehetővé tette volna, hogy az amerikai légierő „lopakodó flottája” egy ellenséges légtérben adatkapcsolatba lépjen egymással a müveletek során.

Normál helyzetben a Raptor lett volna hivatott a B-2 Spiritek kísérésére, ugyanakkor a U.S. Africa Command megerősítette, hogy az F-22-esek nem repültek Líbia felett.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.