Dmitrij Medvegyev, Oroszország elnöke utasította a kormányt, hogy 2020-ig 20 darab An-124 \"Ruszlan\" típusú nehéz katonai szállító repülőgépet rendeljen az orosz hadsereg számára. Mint az köztudott, az An-124 gyártásával az 1990-es évek közepén leálltak. Polgári légitársaságok szintén jelezték vásárlási szándékukat már több mint 60 darab repülőgépre. A várható megrendeléseknek köszönhetően az Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium lehetőséget kap a gyártás újraindítására, azonban ez várhatóan 2015 előtt nem valósulhat meg.
Korábban az Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium többször kijelentette, hogy a hadsereg megrendelése nélkül az An-124 "Ruszlan" gyártásának újraindítása elképzelhetetlen. A cég üzleti terve szerint az An-124 új modifikációjának kifejlesztése - megnövelt teherbíró képességgel - csak abban az esetben lesz nyereséges, amennyiben a kezdeti megrendelések száma eléri a 40 darabot. Úgy tünik, hogy a hadsereg ennek a mennyiségnek felét biztosítja.
A fennmaradó darabszámot polgári légitársaságok tudják biztosítani. A legnagyobb vásárló a Volga-Dnyeper légitársaság lehet, amely 40 darab új szállító repülőgép vásárlását tervezi, míg a "Poljot" cég 15 darabot kíván beszerezni. Sőt, mindemellett külföldi érdeklődő is van a gépre, hiszen az Egyesült Arab Emirátusokban bejegyzett "Maximus" légitársaság két gépre lehet jelentett be előzetes igényt.
Előzetes becslések szerint a "Ruszlan" gyártásának újraindításához nem kevesebb, mint félmilliárd dollárra van szükség. Egy An-124 katalógusára megközelítőleg 200 millió dollár, ami azt jelenti, hogy az orosz Védelmi Minisztérium (amely még nem kapott intézkedést a gépek megrendelésére) 20 gépre szóló megrendelésének ellenértéke 4 milliárd dollárt hozhat a repülőgépgyártó konzorciumnak. Végső soron ez a szám valószínüleg kevesebb lesz, mivel a katonai gépek kedvezményben részesülhetnének. A kedvezmény mértéke jelenleg még nem ismert.
A polgári légitársaságok által megrendelendő 62 darab "Ruszlan" sem kerül összesen 12,4 milliárd dollárba (katalógusár szerint), mivel nagyobb megrendelések esetén a repülőgépgyártók kedvezményeket adnak a vásárlóknak.
Az An-124 "Ruszlan" a Szovjetunió széthullásának egyik nagy vesztese. A gépet a 70-es években, az ukrán Antonov nevet viselő repülési tudományos-müszaki komplexum munkatársai tervezték, gyártását az orosz "Aviasztar-SzP" valamint az ukrán "AVIANT Kijevi Repülőgépgyár" cégek végezték. A gép gyártásával azonban leálltak, mivel nem láttak benne elegendő fantáziát.
A gép katonai felhasználásának lehetőségei napjainkban még nem igazán tisztázottak. A Védelmi Minisztérium véleménye szerint csak kivételes esetekben van szükség ilyen szállítókapacitású gépekre. A Szovjetunió idejében az An-124 típust, amelynek elsődleges rendeltetése haditechnikai eszközök nagytávolságra történő szállítása, gyakorlatilag nem alkalmazták ebben a feladatkörben. Ez volt az egyik oka a termelés leállításának.
2008. év végi adatok szerint az orosz légierő állományában mintegy 260 darab szállító repülőgép állt rendszerben; 210 darab Il-76, 12 darab An-22, 20 darab An-72 és 25 darab An-124, amelyeket még a gyártás leállítása előtt kapott meg a légierő. A légierő "Ruszlanjainak" reszursz repülési ideje 2014-2024 között kirepülésre kerül. Ezeknek a gépeknek a leváltása legcélravezetőbb, az új An-124 típussal lenne megoldható. Természetesen ez csak abban az esetben valósulhat meg, amennyiben a légierő megerősíti a repülőgépek vásárlásának szükségességét.
Az új modifikációjú An-124 teherbíró képessége a tervek szerint 150 tonna lesz szemben a régi 120 tonnával, míg a hatótávolságot 4000 km-re kívánják növelni.
A fentiek ismeretében a "Ruszlan" visszatérése valószínüsíthető. Ennek lehetőségéről nem csak Medvegyev orosz elnök beszélt, hanem az orosz légierő parancsnoka, Alekszandr Zelin is, aki szükségesnek tartja az orosz szállító flotta bővítését. Tehát a visszatérés most már nyilvánvaló, csak az időpont kérdéses.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.