Az amerikai légierő (USAF) egyik legfontosabb csapásmérő repülőgépe a B-52H Stratofortess. Az elmúlt évek háborús válság megoldásaiban (Operation Desert Storm, Enduring Freedom) elengedhetetlen művelet volt a BUFF-ok (Big Ugly Fat Fucker) mozgósítása.
A B-52 típusú hadászati bombázó repülőgép családjának utolsó sorozatgyártású tagja a Boeing B-52H Stratofortess, a B-52G változathoz hasonló, de attól néhány fontos dologban különbözik, mivel más feladatra szánták. Az elődeitől eltérően nem bombázási célokra, hanem az akkor fejlesztés alatt álló Douglas GAM-87A Skybolt típusú égi indítású ballisztikus rakéták hordozására és indítására készítették. A feladat végrehajtásához biztosítani kellett, hogy a B-52H képes legyen kis magasságon behatolni az ellenséges légtérbe, ehhez pedig meg kellett erősíteni a gép szerkezetét, hogy az kiállja a kis magasságokon tapasztalható turbolens áramlás következtében fellépő erőket. A végrehajtott módosítások kívülről alig észrevehetőek, de két másik külső változtatás elősegíti a könnyü megkülönböztetést. Az egyik korai B-52G repülőgépen (57-6471) 1960 júliusában kipróbálták a Pratt&Whitney TF33-P-1 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómüvet, majd ugyanennek a hajtómünek a nagyobb teljesítményü változatát átalakított burkolattal beépítették a B-52H-ba, hogy javítsák a teljesítményét. A B-52H hatótávolsága közel harmadával nagyobb lett a B-52G változatéhoz képest. A másik látható változtatás az volt, hogy a faroktoronyban lévő 4 darab 12,7 mm ürméretü géppuskát lecserélték egy 20 mm-es hatcsövü Vulcan típusú gépágyúra. A belső változtatások között megemlítendő korszerübb rádióelektronikai zavaróberendezések alkalmazása és terepkövető rádiólokátor beépítésének lehetősége. Összesen 102 darab B-52H Stratofortess készült el, az első (60-006) 1961. március 6.-án repült először. Az utolsó 1962. június 22-én került ki a gyárból, majd hat hónap múlva törölték a Skybolt programot. Azóta ezen a típuson is végrehajtották a szükséges átalakításokat, hogy a B-52G változatnak megfelelő fegyverzetet hordozhasson. Az 1990-es évek elejéig alkalmassá tették 20 darab AGM-69 SRAM típusú, távolról indítható, az ellenséges védelmi rendszereket romboló rakéta hordozására, átalakították támadó és védelmi elektronikai rendszereit ( ASQ-51 típusú elektrooptikai kereső rendszert, Phase VI rádióelektronikai zavarórendszert és támadó elektronikai berendezések rendszerét építették be). Az 1980-as évek vége felé a legtöbb megmaradt gépet alkalmassá tették maximum 20 darab (négyszer három a szárnyalatti tartókon és nyolc a bombatérbe lévő egységes hadászati forgó indítóberendezésen) AGM-86 ALCM típusú robotrepülőgép hordozására. Az 1990-es évek elejétől a repülőgépeket ismét átalakították hagyományos fegyverzet hordozására.
Hajtómü: 8x75,7 kN tolóerejü Pratt&whitney TF33-P-3 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómü
Teljesítmény adatok
Maximális sebesség: 956 km/h optimális magasságon
Maximális sebesség: 676 km/h kis magasságon
Szolgálati csúcs magaság: 16765 méter
Átrepülési távolság: 16093 km maximális tüzelőanyaggal
Tömegadatok
Maximális felszálló tömeg: 221353 kg
Méretek
Fesztávolság: 56,39 méter
Hosszúság: 49,04 méter
Magasság: 12,40 méter
Szárnyfelület: 371,60 m2
Fegyverzet: 22680 kg hasznos teher, 1 darab 20 mm-es Vulcan gépágyú
Az AIR COMBAT COMMAND állományában, szolgálatban lévő B-52H repülőgépek:
- Hely: Louisianna
- Bázis: Barksdale AFB
- Ezred: 2nd Bomb Wing
- Kód: LA
- Mottó: Libertatem Defendimus
- Típus: B-52H Stratofortress
- Század: 11th Bomb Squadron /Traning Sq./
- Név: „Mr Jiggs”
- Hely: Louisianna
- Bázis: Barksdale AFB
- Kód: LA
- Mottó: Libertatem Defendimus
- Típus: B-52H Stratofortress
- Század: 20th Bomb Squadron
- Név: „Buccaneers”
- Hely: Louisianna
- Bázis: Barksdale AFB
- Ezred: 2nd Bomb Wing
- Kód: LA
- Mottó: Libertatem Defendimus
- Típus: B-52H Stratofortress
- Század: 96th Bomb Squadron
- Név: „Red Devils”
- Hely: North Dakota
- Bázis: Minot AFB
- Ezred: 5th Bomb Wing
- Kód: MT
- Mottó: Kiai O Kaleva
- Típus: B-52H Stratofortress
- Század: 23rd Bomb Squadron
- Név: „Bomber Barons”
Az Amerikai Légierő Tartalék /AIR FORCE RESERVE COMMAND/ állományában, szolgálatban lévő B-52H repülőgépek:
- Hely: Louisianna
- Bázis: Barksdale AFB
- Ezred: 917th Wing
- Kód: BD
- Típus: B-52H Stratofortress
- Század: 93rd Bomb Squadron
- Név: „Mohawk Warriors”
A jelenlegi háborús helyzetben a legfontosabb előretolt légitámaszpontok:
- DIEGO GARCIA „Camp Justice”
40th Air Expeditionary Wing
- RAF Fairford
457th Air Expeditionary Group
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.