2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boeing B-52H Stratofortress

JETfly  |  2003. 03. 14., 12:22

Az amerikai légierő (USAF) egyik legfontosabb csapásmérő repülőgépe a B-52H Stratofortess. Az elmúlt évek háborús válság megoldásaiban (Operation Desert Storm, Enduring Freedom) elengedhetetlen művelet volt a BUFF-ok (Big Ugly Fat Fucker) mozgósítása.

A B-52 típusú hadászati bombázó repülőgép családjának utolsó sorozatgyártású tagja a Boeing B-52H Stratofortess, a B-52G változathoz hasonló, de attól néhány fontos dologban különbözik, mivel más feladatra szánták. Az elődeitől eltérően nem bombázási célokra, hanem az akkor fejlesztés alatt álló Douglas GAM-87A Skybolt típusú égi indítású ballisztikus rakéták hordozására és indítására készítették. A feladat végrehajtásához biztosítani kellett, hogy a B-52H képes legyen kis magasságon behatolni az ellenséges légtérbe, ehhez pedig meg kellett erősíteni a gép szerkezetét, hogy az kiállja a kis magasságokon tapasztalható turbolens áramlás következtében fellépő erőket. A végrehajtott módosítások kívülről alig észrevehetőek, de két másik külső változtatás elősegíti a könnyü megkülönböztetést. Az egyik korai B-52G repülőgépen (57-6471) 1960 júliusában kipróbálták a Pratt&Whitney TF33-P-1 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómüvet, majd ugyanennek a hajtómünek a nagyobb teljesítményü változatát átalakított burkolattal beépítették a B-52H-ba, hogy javítsák a teljesítményét. A B-52H hatótávolsága közel harmadával nagyobb lett a B-52G változatéhoz képest. A másik látható változtatás az volt, hogy a faroktoronyban lévő 4 darab 12,7 mm ürméretü géppuskát lecserélték egy 20 mm-es hatcsövü Vulcan típusú gépágyúra. A belső változtatások között megemlítendő korszerübb rádióelektronikai zavaróberendezések alkalmazása és terepkövető rádiólokátor beépítésének lehetősége. Összesen 102 darab B-52H Stratofortess készült el, az első (60-006) 1961. március 6.-án repült először. Az utolsó 1962. június 22-én került ki a gyárból, majd hat hónap múlva törölték a Skybolt programot. Azóta ezen a típuson is végrehajtották a szükséges átalakításokat, hogy a B-52G változatnak megfelelő fegyverzetet hordozhasson. Az 1990-es évek elejéig alkalmassá tették 20 darab AGM-69 SRAM típusú, távolról indítható, az ellenséges védelmi rendszereket romboló rakéta hordozására, átalakították támadó és védelmi elektronikai rendszereit ( ASQ-51 típusú elektrooptikai kereső rendszert, Phase VI rádióelektronikai zavarórendszert és támadó elektronikai berendezések rendszerét építették be). Az 1980-as évek vége felé a legtöbb megmaradt gépet alkalmassá tették maximum 20 darab (négyszer három a szárnyalatti tartókon és nyolc a bombatérbe lévő egységes hadászati forgó indítóberendezésen) AGM-86 ALCM típusú robotrepülőgép hordozására. Az 1990-es évek elejétől a repülőgépeket ismét átalakították hagyományos fegyverzet hordozására.

A B-52-eseket folyamatosan modernizálják. 2002 decemberétől újabb gépeket tesznek alkalmassá, hogy a tervek szerint még 15 évig repüljenek. A 2004 márciusáig tartó program közel 8,5 millió dollárba kerül.

Hajtómü: 8x75,7 kN tolóerejü Pratt&whitney TF33-P-3 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómü

Teljesítmény adatok

Maximális sebesség: 956 km/h optimális magasságon

Utazó sebesség: 819 km/h optimális magasságon

Maximális sebesség: 676 km/h kis magasságon

Szolgálati csúcs magaság: 16765 méter

Átrepülési távolság: 16093 km maximális tüzelőanyaggal

Tömegadatok

Maximális felszálló tömeg: 221353 kg

Méretek

Fesztávolság: 56,39 méter

Hosszúság: 49,04 méter

Magasság: 12,40 méter

Szárnyfelület: 371,60 m2

Fegyverzet: 22680 kg hasznos teher, 1 darab 20 mm-es Vulcan gépágyú

Az AIR COMBAT COMMAND állományában, szolgálatban lévő B-52H repülőgépek:

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 2nd Bomb Wing

- Kód: LA

- Mottó: Libertatem Defendimus

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 11th Bomb Squadron /Traning Sq./

- Név: „Mr Jiggs”

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 2nd Bomb Wing

- Kód: LA

- Mottó: Libertatem Defendimus

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 20th Bomb Squadron

- Név: „Buccaneers”

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 2nd Bomb Wing

- Kód: LA

- Mottó: Libertatem Defendimus

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 96th Bomb Squadron

- Név: „Red Devils”

- Hely: North Dakota

- Bázis: Minot AFB

- Ezred: 5th Bomb Wing

- Kód: MT

- Mottó: Kiai O Kaleva

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 23rd Bomb Squadron

- Név: „Bomber Barons”

Az Amerikai Légierő Tartalék /AIR FORCE RESERVE COMMAND/ állományában, szolgálatban lévő B-52H repülőgépek:

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 917th Wing

- Kód: BD

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 93rd Bomb Squadron

- Név: „Mohawk Warriors”

A jelenlegi háborús helyzetben a legfontosabb előretolt légitámaszpontok:

- DIEGO GARCIA „Camp Justice”

40th Air Expeditionary Wing

- RAF Fairford

457th Air Expeditionary Group

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.