A Modellező rovatunkat egy visszatekintéssel indítjuk útjára. A cikk szerzője Vereb Imre, aki tagja a Magyar Vitorlázó Modellező válogatottnak. A későbbiekben Ő lesz az, aki megismertet bennünket a modellező repülőgépek újdonságaival, beszámol nemzetközi versenyekről, eredményekről.
2001. októberében Repülő Modellező találkozó volt a kiskunfélegyházi Sportrepülőtéren. Mi modellezők az eseményt egyszerüen csak "Ökörkörnek" hívjuk.
Az ország majd minden részéből jelen voltak; képviseltette magát Budapest, Szeged, Kecskemét, Orosháza, Makó, Izsák és még a "távoli" Miskolc is.
Ez a rendezvény egy vidám versenyidőszak búcsúztató is egyben, hiszen erre az időpontra már lezajlottak a jelentős hazai és külföldi megmérettetések. A találkozón közel 40 modellező vett részt, az alábbi kategóriájú gépekkel;
- Rádió távirányítású vitorlázó;
- Elektromos vitorlázó;
- Robbanómotoros;- Élethü robbanómotoros;
- Fun fly (elektromos-, robbanómotoros);
- Különböző extrém gépek.
Néhány szó a különböző kategóriákban repülő típusokról.
A vitorlázó gépek között jelen volt a nagyteljesítményü F3J típusú modellektől (Stork, Sharon) kezdve, az élethü - méretarányos - gépeken keresztül (FOKA 4), a kézzel indítható F3K típusig szinte minden Magyarországon előforduló vitorlázó modell.
Az elektromos vitorlázó gépek között ugyan úgy megtalálható volt a "kicsi" 400-as motorral ellátott 150 cm-es fesztávú, mint a váltóáramú, 2008mm-es fesztávú "Ariane" modell.
A motoros modellek repertoárjában a 3,5 cm3-es motorral hajtott géptől a 45 cm3-es motorú gépeket láthatott az érdeklődő közönség.
Az élethü motoros modellek között repült az "Ökörkör" legnagyobb sikert elérő típusa, Juhász András Extra 330S típusú modellje. A gép vonóerejét egy 160 cm3-es boxer motor adja! A gép összsúlya 17-18 kg. A bemutató program a "kör" szakértő tagjai között is elismerést váltott ki, repülését sokáig emlegetni fogjuk. A bemutatott mürepülő elemekkel - talán nem tünik nagyképüségnek - az "igazi" pilótáknak is tud újat mutatni Juhász Bandi.
A "Fun fly" kategória azokat a mürepülő gépeket takarja, amelyekkel kis területen lehet végrehajtani bonyolult figurákat.
Az extrém kategóriában a repülő STOP táblától kezdve, több olyan tárgyat lehetett látni, amiről nem is gondoltuk, hogy a levegőben marad és ott még repül is.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.