A Lockheed Martin F-35 Lightning II automatizált karbantartási rendszere ugyan még fejlesztés alatt áll, azonban számos alkalommal ad úgynevezett „álpozitív” jelzéseket a gépek ellenőrzésekor. Az ALIS (Autonomic Logistics Information System) névre hallgató számítógépes diagnosztikai rendszer feladata, hogy a repülőgép technikusai csatlakoztatás után egy adatátviteli kapcsolaton keresztül könnyedén letölthessék a gép berendezéseinek adatait és meghibásodásait, megkönnyítve ezzel az üzemeltetést.
Bár a program folyamatosan fejlesztés alatt áll, és halad előre, egyelőre mégsem tart ott, ahol kellene. A probléma megoldása a fontossági sorrendben igen magas prioritást képvisel, és a jövőben illesztendő szoftverfrissítések is folyamatosan tesztelés alatt állnak. Eddig az ALIS rendszert az F-35-östől gyakorlatilag külön fejlesztették, önálló projektnek tekintve azt. Az illetékesek szerint viszont ezen változtattak, hiszen a diagnosztikai rendszer a repülőgép integráns része, és bíznak abban, hogy ez is hozzájárul majd a sikeres problémamegoldáshoz.
Maga a rendszer egy körülbelül 5 millió soros szoftverből, fizikailag pedig számos szerverből áll, és bár a típus mindhárom alváltozata ezt használja, az ALIS méreteiből fakadóan alkalmatlan arra, hogy hajófedélzeten is alkalmazzák.
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.