2025. 03. 24. hétfő
Gábor, Karina
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb súlyos baleset az iráni flottánál

Újabb súlyos baleset az iráni flottánál
Art of WAR  |  2024. 07. 30., 09:15
Újabb súlyos baleset az iráni flottánál

Nemrég számos fotó jelent meg az iráni és a nemzetközi sajtóban az Iráni Haditengerészet (IRIN: Iszlám Köztársaság Iráni Haditengerészet) egyik legmodernebbnek számító hadihajójáról a Sahand (74) fregattról, amint a bandar abbaszi kikötőben az oldalára borulva fekszik és a képek tanúsága szerint csak a hajótest jobb oldala, valamint a szonárkupola emelkedik ki a vízből.

A Moudge-osztályú, kb. 2 500 tonnás Sahand már tizenkét éves, de iráni mércével a legmodernebb és legütőképesebb egységek egyike. A típus a még az iszlám forradalom előtt vásárolt brit gyártmányú, Vosper Mark 5 típusú fregattok hazai továbbfejlesztésével született. Az eredeti brit hajókhoz képest erősebb fegyverzettel és elektronikával rendelkeznek, de a legszembetűnőbb különbséget a jellegzetes, döntött oldalfalaik jelentik amellyel valószínűleg a radarkeresztmetszetüket kívánták csökkenteni. Keveset tudni róluk, de valószínű, hogy a tüzérségi fegyverzeten kívül a korszerűsítések nyomán már rendelkezik AESA radarral, négy vagy nyolc közepes hatótávolságú Mehrab SAM légvédelmi rakétával és legalább nyolc Quader hajóelleni rakétával is. A megerősített fegyverzet miatt magasabbra került a típus súlypontja és insatbillá, borulékonnyá vált. Emiatt történhetett a baleset a karbantartási munkálatok során, két ember halálát és több tucatnyi sérülését okozva. Bár a hivatalos közlemények egyelőre balesetről, ismertelen eredetű vízszivárgásról szólnak, de nincs kizárva egy esetleges szabotázsakció sem, mert a Sahand és más iráni hadihajók szorosan együttműködtek és jelenleg is együttműködnek a jemeni húszi lázadókkal felderítési adatokkal segítve a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók elleni akcióikat, amelyeket egyébként iráni eredetű fegyverekkel hajtanak végre.

Az Iráni Haditengerészetnél egyébként az elmúlt években feltűnően sok súlyos szerencsétlenség történt. 2018. január 10-én a Sahand testvérhajója, a Damavand (77) felborult és elsüllyedt, miután zátonyra futott. Szinte napra pontosan három évvel később, 2021. június 2-án Irán akkori második legnagyobb hadihajója, a Kharg, kigyulladt és elsüllyedt az Ománi-öbölben. Egy másik Moudge-osztályú fregatt, az építés alatt álló Talayieh (új nevén Shiraz) 2021. december 6 án ugyancsak felborult a bandar abbaszi kikötő szárazdokkjában és súlyosan megrongálódott, így nem is tudták még hadrendbe állítani.

Ugyancsak a furcsa balesetsorozatba tartozik egy 2020. május 11-én történt incidens, amikor a Konarak nevű segédhajót egy hadgyakorlaton eltalálta egy rakéta és szinte teljesen kiégett.

A legújabb információk szerint a Sahandot július 19-én éjjel, a július 8-i sikertelen kísérlet után - amelynek során a hajó szinte teljesen elmerült a sekély vízben és további sérüléseket szenvedett – kiemelték és most várhatóan hosszú ideig tartó helyreállítás vár rá, mielőtt újra szolgálatba állhat.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.