Az indiai tervezésű Tejas LCA (Light Combat Aircraft) repülőgép fejlesztését felügyelő ADA (Aeronautical Development Agency) várhatóan az idei év végéig megkapja az első nyolc darab General Electric F414-GE-INS6 hajtóművet a repülőgép Mk 2 változatához. Az új hajtóművek 90-98 kN tolóerő leadására képesek szemben a korábbi, Mk 1 változathoz használt General Electric F404-GE-IN20 hajtóművekkel, amelyek 80-85 kN körül teljesítenek, ezt pedig az Indiai Légierő kevesellte, ugyanis véleményük szerint ezzel nem használható ki a gép teljes manőverezőképessége és terhelhetősége.
Az F414 egyébként a Super Hornet és a Gripen által is használt hajtómü, amely a légierő mellett a haditengerészeti Tejasokban is müködni fog, melyek szolgálatba állítására még jó néhány évet várni kell, addig pedig a régi F404-esekkel repülhetnek a prototípusok és a kezdeti, korlátozott sorozatgyártás repülőgépei.
Az ADA jelenleg szóban forgó 8 darabos megrendelése mellett a gyártó HAL további 99 darab F414-es hajtómüre jelentette be igényét mintegy 800 millió dollár értékben, ebben az esetben azonban a szerződést csak akkor fogják aláírni, ha az LCA Mk 2 program már előrébb tart a fejlesztési fázisban.
A HAL-hoz érkező hajtómüvek szétszerelve kerülnek leszállításra, az összeszerelésről az indiai cég gondoskodik, akik tervezik az erőforrás licenc alapján történő gyártását is 500-600 darabos mennyiségben, amely a légierő jövőbeli 100-110 illetve a haditengerészet 40 darabos Tejas állományához szükséges. Ez azt jelenti, hogy statisztikailag egyetlen gép esetén, kb. 3 000 órás élettartam alatt 3,5 hajtómü „elfogyasztásával” számolnak.
Az LCA Mk 2 prototípusa az ADA szerint leghamarabb is csak 2018-ban emelkedhet a levegőbe, ami nem meglepő, hiszen például a nehezebb hajtómüvek miatt még át kell tervezni a törzs hátsó részét. Eközben a légierő már jelezte a védelmi minisztériumnak, hogy a megrendelt 36 Rafale repülőgép mellé további 44 gépre lesz szükségük, mivel 2-3 éven belül 10-11 századnyi (180-200 darab) MiG-21 és MiG-27-es repülőgép nyugdíjazása lesz esedékes. Amennyiben nem történik beszerzés, 2022-re 25-re csökkenhet a repülőszázadok száma az ideálisnak tartott 45-höz képest.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.