2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éleslövészeten a magyar Gripen harci gépek

JETfly  |  2008. 08. 04., 20:17

A sors keze - meg a hadrendbe állítás tervszerűsége - nagyszerű ajándékkal lepte meg a magyar katonai repülés 70. születésnapján a kecskeméti Puma század pilótáit. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kijelölt állománya Kilián Nándor ezredes, bázisparancsnok-helyettes vezetésével az észak-svédországi Vidsel közelében fekvő lőtéren 2008. június 9-14. között hat JAS-39 Gripen fedélzetéről levegő-levegő rakétákkal hajtotta végre a típus első - és sikeres - éles lőgyakorlatát.

A kecskeméti vadászok utoljára 2006-ban Lengyelországban jártak éleslövészeten, ahol MiG-29-esre függesztett R-73E típusú levegő-levegő légiharc-rakétákat indítottak az imitált célok, a lengyel Su-22-esek által dobott CP-100MR típusú infrabombákra.A mostani, történelminek mondható lövészetre a vidseli Test Range bázisára települtek ki katonáink a hírős városból. Először lőttek éles rakétát Gripenjeink fedélzetéről, a rakéták típusa - AIM-9 Sidewinder -  is újdonság volt, illetve a távirányított drone vontatta célok is a valósághoz jobban hasonlító helyzetet produkáltak.

Az éleslövészet azonban nem Svédországban kezdődött, hetekkel korábban az itthoni felkészülés volt az első mozzanat. A pilótáink a betervezett éleslövészeti feladathoz hasonló viszonyok között legalább 6-6 harci alkalmazási feladatot (lövészeti profilt - ugyanolyan célirányon és magasságon) hajtottak végre. Aki ezt eredményesen teljesítette, megkapta a "kiutazási engedélyt".Június elejére aztán minden készen állt, gépek és rakéták, pilóták, müszakiak, valamint a logisztikai biztosítás. Az An-26-osok több hullámban - a dél-svédországi Ronneby F17-es ezred bázisát mint tankolóállomást közbeiktatva - repültek 7 órát az északi sarkkör szomszédságában fekvő vidseli tesztbázisra.A Gripen vadászgépek "saját szárnyon", úgynevezett nagy távolságú manőverrel érkeztek Magyarországról - szintén a ronnebyi "benzinkút" közbeiktatásával - a svéd tesztbázisra. Tizenháromezer méteres magasságon, nemzetközi rádiólevelezést használva, irányító pontokra rárepülve, a polgári légi közlekedés szabályai szerint három óra alatt tették meg a közel háromezer kilométeres távolságot. Kedd délután négykor szállt le az első kötelék, majd egy óra múlva megérkezett a második hullám Gripen is Ronnebyből. A vidseli bázis parancsnoka különösen nagy örömmel fogadta a megérkező magyarokat, hiszen Bonivart László alezredes szülei magyarok, 1969-ben érkeztek az országba. Laci - mert így hívja őt mindenki - akkor kétéves volt, de mindmáig a svéd és az angol mellett tökéletesen beszéli a magyar nyelvet is ...

A fehér éjszakák küszöbén érkező repülőgép- vezetőket és müszakiakat jócskán meglepte az öt fokot alig meghaladó hőmérséklet, és hiába várták a napnyugtát, a nagy sárga korongnak nem akaródzott a látóhatár alá bukni, verőfényesek voltak az éjszakák... Az időjárás amúgy sem fogadta kegyeibe a kecskeméti hajózókat, az alacsony felhőzetet szemerkélő eső, sőt néha kis havas eső "színesítette".

A Légi Fölény kivívásának első napján, szerdán, svédek és magyarok egyaránt készen álltak, hogy a Csörgőkígyókat elengedjék a szárnyvégekről. A helyi repülőtér jellemzőit, lőtérhasználatot, irányítást, rádiólevelezést, repülési útvonalat, fegyverismeretet már mind egyeztették, csupán az időjárás jobbra fordulására kellett várni!Különös figyelmet kellett fordítani a precíz felkészülésre, hiszen a repülőtértől északi irányban 1 km-re indították az RB06 (MQM-107A) típusú célvontató drone-t.A drone egy távirányítású robotrepülőgép, mely 4 db SM 3B típusú célt képes kiengedni - egymás után - 50 méteres távolságba. A célként szolgáló fejekben 30 másodperccel a lövési parancs kiadása előtt gyulladnak be a magnéziumtöltetek, ekkor a támadó gép már 8-9 kilométerre közelítette meg az "ellenség" hajtómüvét imitáló hőforrást. A cél repülési sebessége0,5 M emellett kb. ezer méteren kell lennie a felhőalapnak is, mert a rakétaindítású robotrepülőgépet radarral és optikai úton egyaránt követi a földi irányító személyzet.

Már az előző nap délutánján jelezték a svéd meteorológusok, hogy az időjárás nem lesz megfelelő mindkét tervezett napon a lövészetre, valószínüleg csak szerdán adottak majd a feltételek, amelyek mind a lőtéren, mind a repülőtéren kedveznek a sikeres végrehajtásnak.Gyors döntés kellett hozni, egy délelőtti és egy délutáni sort tervezve, melyben az első sor egyben időjárás-felderítőként szolgálna, ha nem alkalmasak a feltételek a lövészethez. A "szoktató" repülésről le kellett mondani, mindjárt élesben történt minden.Az égiek kezére bízták a sorsukat a kecskemétiek, és azok kegyesek voltak...Nyolc felszállást készítettek elő, melyben a 2005. január-2006. március között Gripenre kiképzett Batch 1 és 2006. augusztus-december között kiképzett Batch 2 hajózóival nyolc rakéta indítása volt betervezve. A gépekre a délelőtti bevetések során régi svéd Rb74-est (AIM-9L) légiharc-rakétákat függesztettek, míg a magyar készletből származó, felújított BGT AIM-9L/I-1-es rakétát az egyik délutáni sorban felszálló gépre helyezték fel a müszakiak.Az első éles légiharc-rakétával felszálló gép a 40-es oldalszámú JAS-39C Gripen fedélzetén a pilóta Kilián Nándor ezredes volt. Őt követte a Puma század új parancsnoka, Asztalos István őrnagy a 36-os géppel.

A lőtérre a vidseli repülőtértől és a kijelölt útvonalon 0,7 M sebességgel repült ki a géppár. Pár perc múlva dübörgés hallatszott a fenyők sürüjéből, majd útjára indult a kilövőállásáról a feltünő narancssárga színre festett drone is.Az első géppár vadászai az egymás között legalább 1-2 kilométer térközt betartva fordultak rá a célra, és kihasználva a befogáshoz szükséges 5-6 másodpercet, 2-3 kilométer közötti távolságból indították külön-külön rakétáikat. Az indítás után legalább 5 g-s túlterheléssel 60 fokos irányváltoztatással kiváltak a cél mögül, és visszatértek Vidselbe, ahonnan közben felszállt a következő géppár. A második géppárban az egyik gép mindig a kétüléses JAS-39D Gripen  volt, amelynek hátsó ülésében a "megfigyelő" pilóta kísérhette végig tekintetével a rakétaindítás folyamatát. A lőtér állásaiból a svéd földi megfigyelők pedig vizuálisan, valamint radarral követték a rakéták becsapódását.

Az első négy gép mérlege három sikeres és egy sikertelen rakétaindítás. Az el nem lőtt rakétával visszatérő gépet Vidselben egy elkülönített hadászati kifutópálya gurulójára irányították, ahol a svéd fegyveres szakemberek levették a sínről a rakétát, majd ellenőrizték annak újbóli használhatóságát, és áthozták a felfegyverzési zónába.A drone, miután mind a négy vontatott célját lelőtték, törzséből ejtőernyőt engedve a lőtéren leszállt. Ilyenkor az orrkúpjára érkezik, azonban az egy energiaelnyelő, deformálódó elem, amit könnyedén cserélnek, akár a Forma-1-ben a versenyautók orrán a légterelőket. A bázisra helikopterrel hozzák vissza, újratöltésre.

A délután három óra után felszálló második sor mérlege szintén három sikeres és egy sikertelen rakétaindítás. A rakéták közül, ha lehet így fogalmazni, a legjobb eredményt a Fekete Tamás őrnagy által indított, magyar készletből származó korszerüsített fejrésszel ellátott AIM-9L/I-1-es rakéta érte el, mert ennél volt a legpontosabb a találat, míg a többi rakéta a lézeres közelségi gyújtója hatósugarán belül repült el a célok mellett, majd felrobbant... A "légi győzelmes" hajózóink büszkén mutogatták az indítósínen maradó kábelcsonkot - a Sidewinder (Csörgökígyó) "farkát" - melyek biztos a legféltettebb ereklyék közé kerülnek.A sikertelen indítások után visszamaradt két rakétát későbbi alkalommal felhasználják.

A részletes elemzések még váratnak magukra, azonban ahogy azt a katonai zsargonban meg szokták fogalmazni: a "foglalkozás elérte a célját" - sikerült tesztelni a Gripen fegyverrendszerét és az AIM-9L rakéta használhatóságát a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatra felkészülés során. A hajózók valós körülmények között próbálták ki a JAS-39-es levegő-levegő képességeit, és a müszaki állomány is ugyanilyen feltételek között tudta gyakorolni az éles rakétafegyverzet előkészítését és függesztését.

Az eredményes lövészet után másnap kirándulással kedveskedtek a svéd vendéglátók. Délután a bázis melletti fenyőerdő rejtekében meghúzódó folyó tomboló zuhatagokkal teli szakaszára látogattak el, a Storforseni Nemzeti Parkba. Innen még északabbra utaztak, Lappföldre, ahol egy ugrással mindenki átlépte az északi sarkkör vonalát, erről bizonyítványt is kaptak. A közös svéd-magyar vacsorát a sarkkör vonalára épített étteremben költötték el, ahol népviseletbe öltözött lapp lányok szórakoztatták dalaikkal a kecskeméti repülőbázis katonáit...Aki pedig arra várt, mikor nyugszik le a nap, ismét csalódnia kellett, mert még éjfélkor is kimondottan lágy és melengető sugarai voltak a narancssárgás napkorongnak...

Az idei rakétalövészet eredményessége azonban nem csak a pilóták sikere, ott állt mögöttük a gépeket kifogástalan állapotra felkészítő müszaki állomány, a rakétákat gondosan beüzemelő fegyveresek, légiirányítók, a logisztikai szakemberek, valamint a ki- és hazatelepülést lebonyolító An-26-osok és személyzetük.

A rakétalövészet végső mérlege: hat sikeres rakétaindítással hat célt megsemmisítettek, így a kecskeméti alakulat nyolc kiképzett Gripen repülőgép vezetője 2008 jú­niusában először a magyar katonai repülés történetében nem szovjet gyártmányú légiharc­rakétával vívta ki a Légi Fölényt. Ezzel a Gripen hadrendbe állításának újabb vizsgáját teljesítették - és magasabb osztályba léphetnek - a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis repülőgép-vezetői és müszaki állománya.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.