Az utóbbi napokban több magyar média foglalkozott azzal, hogy a magyar Gripenek menjenek-e vagy sem Líbiába, képesek lennének-e részt vállalni a szövetséges repülőerők feladataiban. Pro és kontra is elhangzottak érvek, de most nem e Gripenek kerülnek terítékre. Hasonló kérdés nem csak nálunk merült fel, hanem egy olyan országban is, amely ország légiereje aktívan részt vesz a líbiai légtérzár ellenőrzésében. Az Egyesült Államok Líbiában bevetésre került flottájából hiányzik az F-22 Raptor, ami feltűnő.
Szakértők véleménye szerint a Lockheed Martin által fejlesztett vadászrepülőgép alkalmatlan a koalíciós erők repülőgépeivel történő kommunikációra, illetve korlátozott képességekkel rendelkezik a földi célok elleni támadások végrehajtására.
„Az F-22 tervezői hatalmas dilemma előtt álltak: vagy egy sokoldalú repülőgépet, vagy pedig egy lopakodó tulajdonságokkal rendelkező repülőgépet terveznek. Az, ami mellett végül döntöttek, korlátozott taktikai adatkapcsolatokkal rendelkezik,” – mondta Loren Thompson, a Lexington Intézet elemző osztályának vezetője.
Az F-22 vadászrepülőgép csak egy másik F-22 Raptorhoz tud csatlakozni egy úgynevezett intraflight adatkapcsolaton keresztül, míg a szövetséges repülőgépeknél alkalmazott szabványos Link-16 adatkapcsolaton keresztül csak adatvételre képes, adattovábbításra nem. Thopmpson hozzátette, hogy az adatkapcsolatok alkalmazása során rádiójeleket kell kibocsátania a gépnek, amely a Raptor esetében felfedné a gép pozícióját.
A repülőgép levegő-földfelszín viszonylatban jelentős hiányosságokat mutat. Jelenleg az F-22 mindössze két, egyenként 1000 font (≈ 453 kg) tömegü, GPS irányítású Joint Direct Attack Munitions (JDAM) bombát képes hordozni fix, földi célok ellen, ugyanakkor még nem képes a 250 font tömegü Small Diameter Bomb (SDB) célbajuttatására. Mindemellett az F-22 nem képes apertúraszintézisü radarkép létrehozására – a földfelszín fekete-fehér fotóminőségü képei – amelyek elengedhetetlenek a célkiválasztáshoz. Ezzel szemben az F-15 Strike Eagle 24 000 font (10 886 kg) fegyverzet hordozására és célbajuttatására képes.
Ezek a képességek várhatóan még ebben az évben elérhetőek lesznek a Raptorok számára, amennyiben elvégzik az Increment 3.1 hardver- és szoftverfejlesztési munkákat. Ugyanakkor az Increment 3.1 fejlesztésének köszönhetően is csak két cél megjelölésére és nyolc SDB célbajuttatására lesz alkalmas. Az Increment 3.1 rendszer tesztjeit a légierő a Nellis légibázison végzi 2010 novembere óta.
Az Increment 3.1 rendszer fejlesztése ellenére sem oldódik azonban meg az a probléma, hogy a Raptor más gépekkel adatkapcsolatot tudjon létesíteni. Egy későbbi fejlesztés - Increment 3.2 – tartalmazná a Multifunction Advanced Data-link (MADL) kapcsolatot, amellyel az F-35 Joint Strike Fighter típussal lenne képes kommunikálni, azonban a légierő tavaly törölte az adatkapcsolat fejlesztésének finanszírozását.
A tervek szerint a MADL rendszert integrálták volna a B-2 Spirit típusú repülőgépekbe is, ami lehetővé tette volna, hogy az amerikai légierő „lopakodó flottája” egy ellenséges légtérben adatkapcsolatba lépjen egymással a müveletek során.
Normál helyzetben a Raptor lett volna hivatott a B-2 Spiritek kísérésére, ugyanakkor a U.S. Africa Command megerősítette, hogy az F-22-esek nem repültek Líbia felett.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.