2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

12 000 órára nőhet az F-16-osok élettartama

JETfly  |  2015. 02. 23., 11:36

Bár az Amerikai Légierő illetékesei kivették az idei költségvetésből a Block 40 és Block 50 szériákba tartozó F-16-osok átfogó fejlesztését megcélzó CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) programot, némi pénzt mégis félretettek az elkövetkezendő öt évre, hogy megtörténhessen a repülőgépek fedélzeti számítógépeinek cseréje.

A CAPES eredetileg egy közös program volt a USAF és Tajvan együttmüködésében, azonban az amerikaiak kiszállásával ez egyoldalúvá vált. A USAF célja, hogy az F-35-ösök hadrafoghatóságáig technológiailag megfelelő színvonalon tartsák az F-16-osokat, azonban az egyetlen ütemben történő, nagy léptékü, AESA radarokat is magában foglaló képességnövelés helyett inkább kisebb lépésekkel haladnak előre. A számítógépek cseréje alapvető, hiszen azok nélkül az új radar beszerelése sem valósulhatna meg, így a Lockheed illetékesei szerint, bár a USAF jelenleg kihúzta a projektet a finanszírozott tervek közül, a jövőben mégis megmaradhat a fejlesztés lehetősége, pláne úgy, ha addig a tajvani gépeken végrehajtják azokat. 

Tajvan lesz így az F-16V-vel jelölt konstrukció első üzemeltetője, az említett fejlesztéseken túl strukturális megerősítést is kapnak a gépek. A Lockheed szerint más országok is érdeklődnek a csomag felől, erről reményeik szerint még az idei évben bővebb információk is rendelkezésre állhatnak majd. A V variáns egyébként a tervek szerint a Northrop Grumman APG-83 radarját kapja meg.

F-16

Az F-16-osokra még évekig nagy teher hárul, így a jelenlegi 8 000 órás élettartamukat minden bizonnyal 12 000-re növelik. Az ehhez szükséges csomag terheléses és fárasztásos tesztjei már zajlanak, várhatóan idén fejeződnek be. A próbákra kijelölt sárkányszerkezet a jelenleg engedélyezett 8 000 órás élettartam háromszorosának megfelelő terhelést kap, jelenleg 16 000 óránál járnak. Egyelőre úgy néz ki, hogy ehhez nagymértékü beavatkozásra (mint például szárnycsere) nincsen szükség, kisebb javításokkal és megerősítésekkel kivitelezhető a dolog.

A Lockheed jelenleg havonta egy F-16-os vadászrepülőgépet gyárt a texasi Fort Worth-ban, ezzel az ütemmel 2017-ig maradhat meg a gyártósor, de reményeik szerint még év vége előtt befuthat egy rendelés akár a Közel-Keletről, akár valamelyik dél-amerikai országból, és akkor a gyártást ráfizetés nélkül továbbra is fenn tudják majd tartani.

Mint ahogy arról 2014 októberében lapunkon is beszámoltunk, Kansas állam déli részén összeütközött két F-16-os: az egyik vadászbombázó lezuhant, pilótája sikeresen katapultált, a másik gépet hazarepülte a pilóta. A napokban friss fotók jelentek meg erről az F-16-osról, hogy valójában milyen állapotban sikerült a géppel leszállni. A fotókon jól látszik, hogy az F-16-os jobb szárnya milyen mértékben sérült az ütközés során, ennek ellenére a pilóta le tudott vele szállni. 

F-16

F-16

Szárnyaszegett F-16-os... (Fotók: USAF)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.