2011 decemberének utolsó napjaiban több jó hír is napvilágot látott az orosz távolsági repülőerőkkel kapcsolatban. December 18-án ünnepelték a Tu-160 típusú bombázó repülőgép első felszállásának 30. évfordulóját, majd 20-án a távolsági repülőerők parancsnoka, A. Zsiharev vezérőrnagy egy sajtótájékoztató keretében arról beszélt, hogy várja a „birtokát”.
Mit jelent ez a kifejezés a vezérőrnagy kijelentésében? Elmondása szerint a légierő kötelékében szolgálatot teljesítő bombázó repülőgépek még hosszú időn keresztül rendszerben fognak maradni, aminek érdekében a repülőgépek időről időre nagyjavításon és modernizáción fognak átesni. Igaz ez a Tu-22M3 típusú repülőgépekre is, amelyek felújítása két fázisban zajlik: az első etapban a fedélzeti berendezéseket cserélik le, míg a második lépcsőben a repülőgép teljes avionikáját lecserélik – a fedélzeti lokátortól a pilótafülke müszerekig bezárólag. Sőt, sor kerül a Tu-22M3 repülőgépek NK-25 típusú hajtómüveinek nagyjavítására is. Arra vonatkozóan nem közöltek információkat, hogy a típus kap-e új hajtómüveket, esetleg új típusjelzéssel látják-e el a gépeket.
Hasonló programok várna a Tu-95MSz és Tu-160 stratégiai bombázó repülőgépekre is. Hosszas kutatómunka után határoztak úgy, hogy nem érdemes a repülőgépeken komoly konstrukciós változtatásokat végrehajtani. A mérnökök és a hadsereg képviselői arra az elhatározásra jutottak, hogy kifizetődőbb időnként a fedélzeti elektronikát frissíteni, modernizálni, megpróbálni így a világ élvonalában tartani a repülőgépeket.
Egy PAK DA terv az állítólagos tíz közül
Lehetséges, hogy ez is közrejátszott egy új, távlati repülőgép a PAK DA (Távolsági Repülők Perspektivikus Repülő-komplexuma) létrehozását szorgalmazó döntés megfogalmazásában.
2009-ben a Tupoljev tervezőiroda kapott megbízást a tervezőmunkákra. A kutatási fejlesztési munkákra aláírt szerződés időtartama három évre szólt, így a témával kapcsolatos kutatást már elvégezték, és most a tervezők az új bombázó-rakétahordozó repülőgép tervezésével foglalkoznak. A végleges terveket 2015-ig kell elkészíteni, amely után megkezdődhet a prototípus gyártása. A teszteket 2020-ig tervezik végrehajtani, majd az azt követő öt év múlva megkezdődhet a repülőgépek – amely pontos megnevezése még nem ismert – rendszeresítése.
Hozzávetőleg ettől az időponttól – 2025 – várható a „fizikailag kiöregedett” repülőgépek kivonása a távolsági repülőerők állományából. Zsiharev véleménye szerint az orosz stratégiai légierő jelenleg minőségileg nincs lemaradásban az amerikaihoz képest.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.